Johan Cruijff Schaal XXVII: Feyenoord - PSV

Wie wint de 27e editie van de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal?


  • Totaal aantal stemmers
    9
  • Opiniepeiling gesloten .

Jamel

Administrator
Forumleiding
De 27e Johan Cruijff Schaal vanavond betekent de traditionele aftrap van het voetbalseizoen 2023/2024. Vanwege Europese verplichtingen van PSV volgende week, is de aftrap in de Kuip niet op zondag, maar op vrijdagavond. Landskampioen Feyenoord en bekerwinnaar PSV kruisen de degens in een wedstrijd die voor de winnaar zal voelen als de eerste prijs van het seizoen en voor de verliezer als de laatste oefenwedstrijd van de voorbereiding.

Beide ploegen zullen in elk geval met vertrouwen toeleven naar deze eerste krachtmeting. En vooral ook benieuwd zijn hoe de kaarten momenteel geschud zijn als het gaat om de onderlinge krachtverhoudingen. Een korte voorbeschouwing van mijn hand en de observaties die ik heb gedaan in de voorbereiding van beide teams.

Feyenoord.
Bij de kersverse trotse landskampioen is het veel van hetzelfde gebleven. Succestrainer Arne Slot verlengde zijn contract, ondanks concrete interesse uit de Premier League. Veel spelers die vorig seizoen onderdeel waren van de succesformatie van het afgelopen seizoen zijn nog steeds Feyenoorder. En het vertrouwen onder de supporters is onverminderd groot. Toch heeft Feyenoord met het vertrek van aanvoerder en beste speler Kokcu en de basisspelers Szymanski en Idrissi best wat kwaliteit in moeten leveren. Daar tegenover staat de komst van Zerrouki, Van de Belt, Beelen, Minteh, Stengs en de kersverse Japanse spits Ayase Ueda. Die laatste zal vanavond nog niet bij de selectie zitten, vanwege het ontbreken van een werkvergunning.

De grootste uitdaging voor de Rotterdammers is in mijn ogen het kunnen continueren van de teamgeest en mentaliteit die de ploeg het afgelopen seizoen heeft gekenmerkt. Slot heeft het al vaak aangestipt: Feyenoord heeft een goede ploeg, maar wel met als voorwaarde dat de focus, inzet en concentratie 100% is. Bij enige verslapping krijgt de ploeg het collectief lastig. Ik ben zeer benieuwd of het weer lukt om de gehele selectie positief en gefocust te houden en dan met name spelers die gaan aanvoelen dat ze bankzitter zijn. Ook wordt het interessant om te zien hoe het vertrek van regisseur Kokcu opgevangen gaat worden. Het lijkt er in de voorbereiding op dat er extra verantwoordelijkheden op de schouders van Mats Wieffer worden gelegd en ik ben erg benieuwd hoe hij daar mee omgaat. In de wedstrijd tegen Benfica bleek in elk geval alvast dat dit Feyenoord zich best kan meten met ploegen op Champions League niveau.

Vermoedelijke opstelling Feyenoord: Bijlow; Pedersen, Geertruida, Hancko, Hartman; Zerrouki, Wieffer, Stengs; Jahanbakhsh, Gimenez, Paixao.

PSV.
Bij PSV wil men vooral het chagrijn van het vorige seizoen weg gaan spoelen. De ploeg won weliswaar twee prijzen en plaatste zich voor de voorronde van de Champions League. Maar de teleurstelling over het nooit echt kunnen meedoen om de titel overheerste het sentiment in Eindhoven. Wat uiteindelijk zijn apotheose vond in het opstappen van hoofdtrainer en clubicoon Ruud van Nistelrooij richting het einde van het seizoen. Maar nieuwe ronde, nieuwe kansen, zo voelt deze voorbereiding voor de ploeg uit Eindhoven. Al vrij snel na het vorige seizoen werd met Peter Bosz een ervaren en bewezen vakman als nieuwe trainer aangesteld. En in zijn kielzog volgden de miljoenen aankopen Noa Lang en Ricardo Pepi om de ploeg van nieuwe aanvallende impulsen te voorzien.

Het zorgde al vlot voor nieuw elan in de lichtstad. Men loopt al enkele weken nadrukkelijk met de borst vooruit. Enthousiaste verhalen over de positieve stemming en de geleverde arbeid sijpelen door vanaf het trainingsveld. En de supporters zien de bevestiging hiervan terug in de oefenwedstrijden die ze zien van de ploeg van Peter Bosz. Met name de laatste test tegen Premier League ploeg Nottingham Forest zorgt voor lachende gezichten. PSV kreeg overal op het veld de tegenstander onder druk, gaf amper een kans weg en won dan ook verdiend met 1-0. Veel optimisme dus en daar kon ook het betreurde vertrek van sterspeler Xavi Simons geen verandering in brengen. Al blijft men in Eindhoven wel nadrukkelijk op zoek naar versterkingen voor de selectie. En dreigt nog altijd het vertrek van Sangare en schijnt er veel interesse te zijn voor Bakayoko. En dus is de verwachting dat het richting het einde van de transferwindow nog wel even onrustig kan worden. Maar men zal in Eindhoven met groot vertrouwen toeleven naar de wedstrijd van vanavond.

Vermoedelijke opstelling PSV: Benitez; Sambo, Ramalho, Boscagli, Van Aanholt; Sangare, Veerman, Babadi; Bakayoko, De Jong, Lang.

Wat gaat het worden vanavond?
 

Mario

Well-known member
Op vrijdag ipv zondag?

Feyenoord is favoriet lijkt mij, tot nu toe het beste ingekocht. Ik ben benieuwd hoever PSV momenteel is, we zijn nog niet compleet denk ik.

Mooie oefenpot, ik kan het echter niet zien.
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik denk zelf dat PSV vanavond gaat winnen. Ik vind het bij Feyenoord allemaal een beetje vrijblijvend ogen in de voorbereiding. Ik zie (nog) niet de ultieme focus die ik afgelopen seizoen wel zag. En bij PSV zijn ze juist super enthousiast allemaal.
 

JMD

Well-known member
O ja, vanavond is dit al.

Laten we dit duel maar eens verliezen, de vorige 2 seizoenen wonnen we en werden we geen kampioen. Las van de week in de VI dat sinds de eeuwwisseling maar 4x de winnaar van de JCS aan het einde van dat seizoen met de schaal omhoog stond... :)

Ja, het gaat ergens om, maar ik zie dit vooral als een hele luxe oefenwedstrijd. Feyenoord was de terechte kampioen vorig jaar en lijkt (op basis van transfers e.d.) nog meer afstand te hebben genomen van Ajax en PSV, dus mooi dat we ons kunnen meten met de beste ploeg van Nederland. Vorig seizoen speelden we 2 mooie duels tegen elkaar, waarbij de 4-3 in Eindhoven eigenlijk een gelijkspel had moeten zijn en de 2-2 in Rotterdam eigenlijk een zege voor PSV (op basis van spelbeeld e.d.). Waar 'vroeger' Feyenoord - PSV duels vaak saai waren (veel 0-0/1-1/1-0) gaat het de laatste seizoenen qua doelpunten alle kanten op en met Slot en Bosz als trainers moet je niet gek opkijken als er vanavond weer heel veel doelpunten gaan vallen.

Op basis van thuisvoordeel en sterkte zie ik Feyenoord als favoriet, maar wie weet verrast PSV me.
 

JMD

Well-known member
Ik denk zelf dat PSV vanavond gaat winnen. Ik vind het bij Feyenoord allemaal een beetje vrijblijvend ogen in de voorbereiding. Ik zie (nog) niet de ultieme focus die ik afgelopen seizoen wel zag. En bij PSV zijn ze juist super enthousiast allemaal.
JA, dat enthousiast waren we vorig seizoen ook allemaal. Leverde welgeteld 0 punten op bij de 3 degradanten...
Ik heb liever een chagrijnige ploeg die alles wint dan een enthousiaste ploeg die constant overlopen wordt.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
en de 2-2 in Rotterdam eigenlijk een zege voor PSV (op basis van spelbeeld e.d.).
Ehh... Nee. Jullie kwamen weliswaar 0-2 voor, maar dat was totaal tegen de verhouding in. Dat laten de statistieken ook zien: 67% balbezit voor Feyenoord en schotenverhouding was 35-7.
JA, dat enthousiast waren we vorig seizoen ook allemaal. Leverde welgeteld 0 punten op bij de 3 degradanten...
Ik heb liever een chagrijnige ploeg die alles wint dan een enthousiaste ploeg die constant overlopen wordt.
Maar wedstrijden tegen degradanten hebben toch niets te maken met de wedstrijd van vanavond? Of denk jij dat Feyenoord komend seizoen degradeert? We zullen zien vanavond. Ik geloof er niets van dat jullie overlopen gaan worden.
 

Abubakari

Well-known member
Dan zal PSV wel weer een 0-2 voorsprong weggeven en verliezen na strafschoppen. Of er wordt twee keer iets op het veld gegooid en er wordt gestaakt.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dan zal PSV wel weer een 0-2 voorsprong weggeven en verliezen na strafschoppen. Of er wordt twee keer iets op het veld gegooid en er wordt gestaakt.
Dat laatste kan niet. Feyenoord heeft nog steeds die netten rondom het veld hangen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Voor mij morgen om twee uur ‘s ochtends pas. De Ziggo app in combinatie met een Hong Kong eSim met VPN en daarna Express VPN eroverheen was geen succes. Straks in het volgende hotel kijken of ik de boel wel aan de praat krijg dat hij niet binnen een minuut blikft hangen. Maar goed, twee uur ‘s nachts is misschien ook wel een goed moment om lekker te slapen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Mooi affiche! Ik denk dat er penalty's volgen en dat Feyenoord wint.

Jamel, weet je zeker dat Stengs op 10 start en niet op de flank + Timber erbij?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Jamel, weet je zeker dat Stengs op 10 start en niet op de flank + Timber erbij?
Nee, weet ik niet zeker. Kan net zo goed de variant zijn die jij noemt. Ik heb van beide teams de basis uit de laatste oefenwedstrijd gepakt als vermoedelijke opstelling.
 

Mario

Well-known member
Voor mij morgen om twee uur ‘s ochtends pas. De Ziggo app in combinatie met een Hong Kong eSim met VPN en daarna Express VPN eroverheen was geen succes. Straks in het volgende hotel kijken of ik de boel wel aan de praat krijg dat hij niet binnen een minuut blikft hangen. Maar goed, twee uur ‘s nachts is misschien ook wel een goed moment om lekker te slapen.
Hier ook. Al heb ik mijn VPN goed voor elkaar, ik ben echter niet van plan om om 02:00 naar deze wedstrijd te gaan kijken.

Ik zie de uitslag morgenochtend wel, Nederlandse tijd 02:00 uur. Dan is de blessuretijd waarschijnlijk net afgelopen 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Jamel

Administrator
Forumleiding
Mijn vermoedelijke opstelling van Feyenoord klopt.

F2s48ghXoAI7y0U
 
Bovenaan