Ik geloof je direct, maar kan het me tegelijkertijd toch wel heel moeilijk voorstellen dat clubs écht zo denken. Zekers spelers willen volgens mij toch altijd het hoogst mogelijke bereiken. En die investeringen, dat valt toch allemaal nog wel mee? Bovendien laat een club als Harkemase Boys zien dat het prima mogelijk is om lekker mee te doen in de derde divisie, dus waarom zou Staphorst of SC Genemuiden etc. dat op voorhand niet kunnen?
En dat een bekerfinale leeft, snap ik nog wel. Alleen is de waarde van bekerwinst toch wel afgenomen nu de divisieclubs niet meer meedoen? En in mijn ogen heeft Staphorst dan wel echt de verkeerde prioriteiten gesteld destijds. Leuk dat ze de beker wonnen en daarna ook de landelijke beker, maar ik vermoed dat deelname aan de derde divisie ze meer had gebracht, zeker in dat eerste jaar. Toen deden er clubs mee die ze echt wel onder zich hadden kunnen doen, op basis van het elftal dat ik zelf heb zien spelen.
Trouwens, je kunt zoiets ook best combineren. Wij speelden in datzelfde jaar ook eerst de bekerfinale, wonnen die, en promoveerden vervolgens naar de derde divisie. Daarna was de pijp inderdaad wel redelijk leeg, mede in die halve finale bij Staphorst voor de landelijke beker toen. Maar dat vond niemand echt heel erg.
Daarom blijf ik het een beetje vreemd vinden, maar gezien het feit dat die clubs allemaal punten morsen (ook vorig seizoen) in de eindfase, ga ik bijna geloven dat ze inderdaad echt liever in de hoofdklasse blijven. In dat geval mogen we Eemdijk misschien al feliciteren, want die willen wel omhoog.