Honkbal

Friesland

Well-known member
In de Japanse groep won het gastland van Zuid-Korea, het werd liefst 13-4. In de andere wedstrijd won Tsjechië met 5-8 van China. Waar de andere Europese landen het vooral van import moet hebben, doen de Tsjechen het op eigen kracht, slechts een speler van het Tsjechisch team is Amerikaan.

Morgen beginnen ook de andere groepen aan hun toernooi:
4:00 Australië - China (B)
5:00 Italië - Panama (A)
11:00 Japan - Tsjechië (B)
12:00 Taiwan - Nederland (A)
18:00 Puerto Rico - Nicaragua (D)
20:30 Mexico - Colombia (C)
(1:00) Venezuela - Dominicaanse Republiek (D)
(3:00) VS - VK (C)
 
Laatst bewerkt:

Maasveld

Well-known member
Het is een retorische vraag. En een retorische vraag is geen vraag maar een suggestieve opmerking gecamoufleerd als een vraag.
Het zat er een beetje tussenin, een suggestieve vraag. Dan zal ik nu een normale en oprechte vraag stellen. Waarom worden ze aangeduid met Koninkrijk der Nederlanden? Het is eigenlijk de eerste keer dat ik dat zie.
 

erka

Well-known member
Het zat er een beetje tussenin, een suggestieve vraag. Dan zal ik nu een normale en oprechte vraag stellen. Waarom worden ze aangeduid met Koninkrijk der Nederlanden? Het is eigenlijk de eerste keer dat ik dat zie.

De landen Curacao, Aruba en Sint Maarten zijn zelfstandige landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden en doen normaal nooit mee met een Nederlands team maar altijd met een eigen team. Zie bv. voetbal, Olympische Spelen. Sporters uit die landen mogen kiezen of ze voor hun land uitkomen of voor Nederland. Terwijl Bonaire, Saba en St.Eustatius bijzondere gemeenten zijn van het land Nederland, dus sowieso geen keus hebben.
Alleen met dit honkbaltoernooi vormen Nederland en de drie andere landen samen één team als Koninkrijk der Nederlanden. Vandaar.
 

Joost

Well-known member
Het zat er een beetje tussenin, een suggestieve vraag. Dan zal ik nu een normale en oprechte vraag stellen. Waarom worden ze aangeduid met Koninkrijk der Nederlanden? Het is eigenlijk de eerste keer dat ik dat zie.

Het is volgens mij niet de eerste keer dat ze onder deze naam actief zijn in een Honkbal toernooi.
Ik vind het wel een heel mooi zo'n echt Koninkrijksteam want het is een duidelijke mix. Van de 38 zijn er 15 geboren op Curacao, 10 in Nederland, 7 op Aruba, eentje op Sint Maarten en 4 in de USA.

Wat betreft de vier die in de VS zijn geboren;
Derek West, zijn opa en oma emigreerden vanuit Barendrecht naar de VS in 1960
Richie en Josh Palacios hebben een moeder van Curacao
Zander Wiel is de zoon van oud Basketbal bondscoach Randy Wiel die zodoende in de VS terechtkwam

En dan is er nog Pedro Strop/Stroop die op de Dominicaanse Republiek geboren is maar een moeder van Curacao heeft.
In een van de vorige WBC haalde hij met de Dominicaase Rpubliek de finale.

Dat vind ik wel een beetje jammer, als je opa of oma uit een land afkomstig is dan ben je al speelgerechtigd.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
De wedstrijd tegen Taiwan gaat nu beginnen en is live te zien op ESPN 1!

Ik vind het trouwens heel leuk dat ze nu als team Kingdom of the Netherlands meedoen. Dat doet ook het meeste recht aan de selectiesamenstelling.
 

erka

Well-known member
Is volgens mij ook praktisch. Liever willen Curacao en Aruba denk ik met een eigen team meedoen (dat kan ook best in principe qua potentieel) maar dan zijn ze wel veel minder sterk en vooral minder professioneel (geld, faciliteiten).
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Is volgens mij ook praktisch. Liever willen Curacao en Aruba denk ik met een eigen team meedoen (dat kan ook best in principe qua potentieel) maar dan zijn ze wel veel minder sterk en vooral minder professioneel (geld, faciliteiten).
Win-win voor iedereen dus.
 

Friesland

Well-known member
Het is uiteindelijk 9-5 voor Taiwan geworden. Panama won eerder vandaag met 0-2 van Italië.
Als Taiwan en Nederland winnen, gaan ze door: Taiwan als groepswinnaar, Nederland als nummer 2.
Als Taiwan en Italië winnen, gaan ze door: Taiwan als groepswinnaar, Italië als nummer 2
Als Cuba en Nederland winnen, gaan ze door: Nederland als groepswinnaar, Cuba als nummer 2.

Als Cuba en Italië winnen, wordt het ingewikkeld. Voor verdere uitwerking wacht ik eerst af of Cuba daadwerkelijk van Taiwan wint.


In de Japanse groep won Australië met 12-2 van China en het gastland won met 10-2 van Tsjechië. Japan is zeker van een plaats in de kwartfinales.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Als Nederland wint van Italië is het makkelijk.

Nederland 3 zeges in 4 duels.
Cuba, Panama en Taiwan 2 zeges in 4 duels en Cuba won beide onderlinge duels, Cuba door.
 

Friesland

Well-known member
In de Japanse groep won Australië met 12-2 van China en het gastland won met 10-2 van Tsjechië. Japan is zeker van een plaats in de kwartfinales.
Nou, Cuba won dus van Taiwan, waardoor Taiwan uitgeschakeld is.

* Als Nederland wint, gaat Nederland door als groepswinnaar en Cuba als nummer 2.

Als Italië wint:
* Cuba is in alle gevallen minimaal derde. Italië passeert Cuba alleen als ze vandaag in 12 (of meer) innings geen punt tegen krijgen. Als Italië een punt tegen krijgt moet de wedstrijd al minimaal 14 innings tellen.
* Nederland blijft Cuba voor als ze niet meer dan twee punten tegen krijgen, Nederland wint dan de groep, Cuba tweede. Als Nederland drie punten tegen krijgt, wint Cuba de groep en wordt Nederland tweede. Dit is ook het geval bij 4-1 en als Nederland met minder dan 3 punten verliest, maar niet meer dan 8 punten tegen krijgt. Want bij meer punten tegen komt Panama ook nog om de hoek kijken.
* Bij 5-2 voor Italië gaat er gekeken worden naar het aantal verdiende punten. Bij 6-3, 7-4 of 8-5 gaat Italië door.
* Als Italië met 4 punten verschil wint, eindigt Italië boven Nederland. Italië gaat dan door, tenzij ze zelf meer dan 6 punten tegen krijgen, in dat geval gaat Panama door.
 

Friesland

Well-known member
Nederland komt op 0-1 via een homerun in de derde inning. Als het nog niet zeker was of Cuba door zou gaan, dan is het dat nu wel.
 
Bovenaan