Het weer

Pieros

Well-known member
Geweldig genoten, ik kick zoals bekend wel op dit soort dingen en een zonsverduistering, ook gedeeltelijke, is prachtig mooi.

Vooral dat het een stuk donkerder werd. Gisteren nog volgens de experts dat je dat bij 90% niet kon zien in Nederland. Nou echt wel. Overduidelijk in de schaduw. Heel erg apart. En dat de vogels stil werden, dat is wel bekend maar dat was ook echt zo.
Ik vond het donker worden juist tegenvallen, tenminste hier in het zuiden van het land. We hadden geen brillen en vroegen ons af wanneer het zou gaan beginnen, terwijl er om ons heen genoeg mensen met brilletjes richting de zon keken. Uiteindelijk van iemand een bril geleend, bleek de maan al zo goed als helemaal voor de zon te zitten.

JMD

Well-known member
Ik vond het donker worden juist tegenvallen, tenminste hier in het zuiden van het land. We hadden geen brillen en vroegen ons af wanneer het zou gaan beginnen, terwijl er om ons heen genoeg mensen met brilletjes richting de zon keken. Uiteindelijk van iemand een bril geleend, bleek de maan al zo goed als helemaal voor de zon te zitten.
Hier merkte je het echt wel. Vond het licht zó apart... In 1999 had ik zo'n brilletje en toen wel veel naar de zon gekeken, deze keer me vooral gericht op de omgeving (had ook geen brilletje, vermoedde dat de zon al te laag zou staan om hem vanuit huis te zien, maar dat bleek idd goed mee te vallen). Allerlei reflecties van de zon die er totaal anders uitzagen.

Ben nu toch wel aan het nadenken of ik volgend jaar toch niet naar Zuid Spanje moet... Als je die beelden van de totaliteit zag, wow...
Spanje heeft 3 jaar op rij een zonsverduistering (de 3e wel 'slechts' een ringvormige). En bv Nieuw Zeeland heeft er binnen nu en 15 jaar wel 4 (waarvan volgens mij 1 ringvormig). Het is oneerlijk verdeeld.
We leven een eeuw te vroeg, want in NL is in de 22e eeuw binnen 12 jaar 3x een totale zonsverduistering, de eerste in ik meen 2133 in Grunn...

Satyr

Administrator
Forumleiding
Mijn zoon van 13 is opgebleven tot 3u om de sterrenregen te zien, hij vond het fantastisch.

De eclips ook, we hebben van dat folie voor de ramen dat naar binnen kijkt verhinderd en dat is een uitstekende filter voor de zon, uiteraard met een zonnebril en een cd erbij. Perfect kunnen zien

Bovenaan