Het weer

Max

Administrator
Forumleiding
Ja klopt. Alleen ik maak me echt heel erg zorgen over de klimaatverandering. Uiteraard zegt het objectief niks over opwarming.

Hmm toch maar weer die gaskraan openmaken. Dan kan je je daar weer drukker over maken.
 

Atreides

Well-known member
Hmm toch maar weer die gaskraan openmaken. Dan kan je je daar weer drukker over maken.

De Atreides is vrij lang nogal sceptisch geweest over klimaatverandering (de milieuvervuiling was trouwens wat mij betreft altijd al heel duidelijk). Maar het is toch moeilijk voor te stellen dat de huidige trendbreuken los te zien zijn van menselijk handelen.
 

Pascallovic

Well-known member
De Atreides is vrij lang nogal sceptisch geweest over klimaatverandering (de milieuvervuiling was trouwens wat mij betreft altijd al heel duidelijk). Maar het is toch moeilijk voor te stellen dat de huidige trendbreuken los te zien zijn van menselijk handelen.

De vraag is wat mij betreft meer of het nog enigszins om te keren is. Moeten we honderden miljarden investeren in verduurzaming om de opwarming wellicht te kunnen afremmen van 2 graden, naar 1,5 graad? Is dat die investering waard, wetende dat het klimaat veranderd en je los van de investeringen in duurzaamheid ook nog maatregelen moet nemen om de veranderingen in bijvoorbeeld het weer (hogere dijken, stormschade, overstromingen, droogte, etc) op te vangen.
 

Eef de Kip

Well-known member
En nog belangrijker, kunnen we het klimaat ?berhaupt positief be?nvloeden (in de zin dat het omlaag kan).
 

Pascallovic

Well-known member
En nog belangrijker, kunnen we het klimaat ?berhaupt positief be?nvloeden (in de zin dat het omlaag kan).
Wat ik begrijp is dat het sowieso niet meer omlaag kan en dat de opwarming plaats gaat vinden. Mogelijk kunnen we er alleen voor zorgen dat de aarde minder opwarmt. Een opwarming van 1.5 in plaats van 2 graden bijvoorbeeld. Maar ook die zekerheid is er niet.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Zullen we dan ook maar stoppen met dure chemokuren? We weten immers niet zeker of het helpt en misschien rekt het maar een paar maanden of jaren.
 

Pascallovic

Well-known member
Zullen we dan ook maar stoppen met dure chemokuren? We weten immers niet zeker of het helpt en misschien rekt het maar een paar maanden of jaren.

Dat is inderdaad een taboe discussie, maar wel eentje die je op den duur gaat krijgen met de zorgkosten die ook alleen maar zullen blijven stijgen. Tot hoever ga je door als iemand 85 is, er 3 chemokuren en 6 operaties waarbij weefsel is weggesneden heeft gehad en waarbij weer kanker is geconstateerd? Geen fijne discussie en zeker heel moeilijk. Maar op den duur ga je er ook niet meer aan ontkomen om erover te praten.
 

gevegt

Well-known member
Persoonlijk vind ik het veel belangrijker dat er minder fijnstof en aanverwante olie gelieerde stofjes uit het water en de lucht verdwijnen.
 

erka

Well-known member
De planeet gaat voorlopig niet stuk. Dat duurt nog miljoenen jaren, ook met opwarming. En wij in het rijke Nederland weten vast wel een manier om de zomers van Zuid-Frankrijk op te kunnen vangen en een dijk te bouwen van 10 meter hoger dan nu. Dat is niet mijn grootste zorg. Mijn zorg zit m in de armere landen die over het algemeen toch al in gebieden liggen met waterschaarste. Dat wordt nog veel erger allemaal. En dan krijg je niet een paar vluchtelingen zoals nu, maar tientallen, honderden miljoenen klimaatvluchtelingen, op zoek naar water. Of, erger nog, oorlog om water.

En, maar nu als weerfreak, de kans op een mooie winter wordt nog veel kleiner dan dat ie nu al is. Winters zoals in Ierland, met 3 maand regen en wind, worden de norm.
 

gevegt

Well-known member
Wat betreft Afrika, als het daar nog droger wordt breidt de Sahara ook uit. Wat weer het gevolg heeft dat de overstekers minder kans hebben om het te overleven.
Kortom, de opwarming zal niet zo veel invloed hebben op de tsunami van Afrika naar Europa.
 

Eef de Kip

Well-known member
Maar Erka heeft natuurlijk wel een punt dat je uit oogpunt van preventie nu al flink in zou moeten zetten op ontwikkelen van drinkwatervoorzieningen in mn Afrika. Ik ben maar een leek maar met de energie uit zonnewarmte zou je toch aan de kustgebieden gigantische hoeveelheden zout water kunnen ontzilten.
Vooral voor het transport naar de binnenlanden zou je wat moeten verzinnen maar dan zou je migratie kunnen beperken tot Afrika zelf hoewel het kansloos is om te denken dat er niets meer richting Europa komt.
 

SanMark.

Well-known member
De gigantisch bevolkingsgroei in de onderontwikkelde landen is een veel groter probleem. We moeten maar wat anticonceptie ontwikkelen die we door de voeding kunnen mengen en dat een jaar of 20 a 30 die kant op sturen. Dat lost het probleem wel een stuk op.
 

Janssen

Well-known member
De gigantisch bevolkingsgroei in de onderontwikkelde landen is een veel groter probleem. We moeten maar wat anticonceptie ontwikkelen die we door de voeding kunnen mengen en dat een jaar of 20 a 30 die kant op sturen. Dat lost het probleem wel een stuk op.

Precies dit. Te beginnen in Marokko, Turkije en Belgie.
 

JMD

Well-known member
Wat betreft Afrika, als het daar nog droger wordt breidt de Sahara ook uit. Wat weer het gevolg heeft dat de overstekers minder kans hebben om het te overleven.
Kortom, de opwarming zal niet zo veel invloed hebben op de tsunami van Afrika naar Europa.

Hoezo hebben overstekers minder kans te overleven als de Sahara uitbreidt??
 
Bovenaan