Het weer

Status
Niet open voor verdere reacties.

erka

Well-known member
Ik weet niet of mensen het door hebben, maar het is al wekenlang belachelijk boven het gemiddelde. Vandaag wordt dan voor veel mensen als een koele dag ervaren, terwijl ook een dag als vandaag gewoon normaal is qua temperatuur. De komende dagen gaan we weer naar 25+, wat blijkbaar als normaal wordt ervaren. Tussen 1950 en 1990 gingen er hele zomers voorbij met maar een paar 25+ dagen in totaal.....en dan moet de astronomische zomer officieel nog beginnen ook.

Bovendien wordt de droogte zo langzamerhand ook een serieus probleem. Liggen op koers richting 1976. De komende weken alleen maar hogedruk bij ons in de buurt dus het blijft warm en droog.
 

JMD

Well-known member
Ik weet niet of mensen het door hebben, maar het is al wekenlang belachelijk boven het gemiddelde. Vandaag wordt dan voor veel mensen als een koele dag ervaren, terwijl ook een dag als vandaag gewoon normaal is qua temperatuur. De komende dagen gaan we weer naar 25+, wat blijkbaar als normaal wordt ervaren. Tussen 1950 en 1990 gingen er hele zomers voorbij met maar een paar 25+ dagen in totaal.....en dan moet de astronomische zomer officieel nog beginnen ook.

Bovendien wordt de droogte zo langzamerhand ook een serieus probleem. Liggen op koers richting 1976. De komende weken alleen maar hogedruk bij ons in de buurt dus het blijft warm en droog.

Dat het bovengemiddeld warm was dat had ik wel door. Dat er veel droge dagen bij zitten ook (wel waait het volgens mij flink meer dan normaal rond deze tijd), maar wat was er zo speciaal aan 1976?
 

erka

Well-known member
Dat het bovengemiddeld warm was dat had ik wel door. Dat er veel droge dagen bij zitten ook (wel waait het volgens mij flink meer dan normaal rond deze tijd), maar wat was er zo speciaal aan 1976?

Dat was de droogste zomer in Nederland...

edit: een van de.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Verontrustende statistiek op Weerplaza vandaag. In de periode 1901-1950 werd het 7x ergens 35C in Nederland. In de periode 1951-2000 17x. Vandaag was de 21e dag dat het in Nederland ergens 35+ werd sinds 2001. Die trend doortrekkend kom je op 62 dagen voor 2001-2050. Dat is dus 7-17-62!

Nou zal het ongetwijfeld zo zijn dat er 1-2 dagen extra bijkomen doordat er meer meetstations zijn in het zuiden dan voor 1950, maar desondanks is deze toename enorm.
 

Batigoal

Well-known member
Net als maand geleden nu weer raak; dit keer sloeg de bliksem een straat verderop in. De ramen trilden er bijna uit.
 

Eresd?g?

Banned
Verontrustende statistiek op Weerplaza vandaag. In de periode 1901-1950 werd het 7x ergens 35C in Nederland. In de periode 1951-2000 17x. Vandaag was de 21e dag dat het in Nederland ergens 35+ werd sinds 2001. Die trend doortrekkend kom je op 62 dagen voor 2001-2050. Dat is dus 7-17-62!

Nou zal het ongetwijfeld zo zijn dat er 1-2 dagen extra bijkomen doordat er meer meetstations zijn in het zuiden dan voor 1950, maar desondanks is deze toename enorm.
Persoonlijk verwacht ik ook al voor 2025 dramatische gevolgen door de opwarming van de aarde. Of dit nou door overstromingen of ander natuurgeweld zal worden veroorzaakt doet er niet echt toe maar dat er wat gaat gebeuren staat voor mij vast.
 

Maasveld

Well-known member
Persoonlijk verwacht ik ook al voor 2025 dramatische gevolgen door de opwarming van de aarde. Of dit nou door overstromingen of ander natuurgeweld zal worden veroorzaakt doet er niet echt toe maar dat er wat gaat gebeuren staat voor mij vast.

Dat is toch al van alle tijden?
 

JMD

Well-known member
Gaat hier goed los. Voor de zekerheid computer maar even uitgezet.

Ik ben normaal niet zo snel angstig qua mijn computer e.d., maar nadat de bliksem en de donder elkaar binnen een halve seconde opvolgden heb ik toch voor de zekerheid alles toch maar even uitgezet en de stekkers eruit... Wat een bui... Het kwam hier in 2 golven...

In Sassenheim (2 dorpen verderop) is een boerderij afgebrand door blikseminslag. Huis stond te koop voor een slordige 949.000 euro...
 

JMD

Well-known member
Verontrustende statistiek op Weerplaza vandaag. In de periode 1901-1950 werd het 7x ergens 35C in Nederland. In de periode 1951-2000 17x. Vandaag was de 21e dag dat het in Nederland ergens 35+ werd sinds 2001. Die trend doortrekkend kom je op 62 dagen voor 2001-2050. Dat is dus 7-17-62!

Nou zal het ongetwijfeld zo zijn dat er 1-2 dagen extra bijkomen doordat er meer meetstations zijn in het zuiden dan voor 1950, maar desondanks is deze toename enorm.
Ik ga die opwarming niet ontkennen hoor, maar ik denk dat je dit soort dingen het beste kunt vergelijken via De Bilt. Het is vaak Maastricht dat de 35+ het meeste meldt, dat is volgens mij het vliegveld. Geen idee of die thermometer al 70 jaar op dezelfde plek staat.

Sowieso worden de hitterecords flink gebroken. Ik was in 2013 in Oostenrijk en toen verwachtte men dat de 40 graden gehaald ging worden op een dag toen ik daar op vakantie was, dat was nog nooit gebeurd (sinds ze daar meten). Het bleef 'slecht' 39,6. Paar weken later werd de 40 graden alsnog gebroken...

Het is eigenlijk een wonder dat dat hitterecord van Nederland nog steeds op die 38,6 (?) staat uit 1948 ofzo. Dat gaat er eerdaags ook aan.
 

erka

Well-known member
Maastricht staat er al sinds 1906 :), alleen eerst in de stad en later op het vliegveld. Stad is warmer, maar KNMI heeft dat gecorrigeerd in de data. Homogeniseren heet dat.

Voor De Bilt alleen heeft niet zoveel zin omdat het daar sinds 1901 maar 4x 35C is geweest: in 1947, 1990, 2003 en 2006. Dus dat is statistisch een beetje gammel.

Je kunt wel het aantal tropische dagen nemen, dat zijn er veel meer.
Daarvan geldt voor De Bilt:
1901-1950 76x
1951-2000 141x
2001-2017 72x (dat zou dan rond 215x worden maar waarschijnlijk flink hoger)

Feitje: Vanaf 1994 is het elk jaar wel een keer tropisch geweest in De Bilt, dit jaar is dus het 24e jaar op rij. De langste serie daarvoor was van 1944-1950, 7 jaar op rij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan