Het grote Feyenoord transfertopic

Jamel

Administrator
Forumleiding
Sebastian Szymanski tekent uiterlijk aanstaande vrijdag bij Feyenoord. De middenvelder komt over van Dinamo Moskou, middels een huurovereenkomst. Ook heeft Feyenoord een koopoptie bedongen.

Stuntje hoor!
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als dat zo is zeker netjes. Een nummer tien die kan voetballen, dat is lang geleden.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Statistieken zeggen niet alles, maar in de laatste 3 seizoenen 18x geel en 1x rood versus 8 doelpunten…
Dan niet.

EDIT: oh je hebt je post aangepast. Check effe z'n statistieken van vorig seizoen. Als 6 goals en 8 assists in 27 wedstrijden in de Russische competitie geen goeie statistieken voor een middenvelder zijn, weet ik het ook niet meer.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Statistieken zeggen niet alles, maar in de laatste 3 seizoenen 18x geel en 1x rood versus 8 doelpunten…

Lijkt mij geen doelpuntenrijke competitie. Topscorer 19 doelpunten, daarna twee met 14 doelpunten.

Puur naar vorig seizoen zijn de statistieken dat hij er dus 6 inschoot en 8 assists gaf (ongeveer 50/50 8 en 10 gespeeld). Dus bij ongeveer de helft van de wedstrijden bij een doelpunt betrokken. 5 keer geel was toch wat veel, dat zou hier volgens mij een wedstrijd schorsing opleveren. Niet handig, maar daar liepen Aursness en Kökçu afgelopen seizoen ook tegenaan.

Eerdere seizoenen meer gehusseld door het elftal van linksbuiten, rechtsbuiten, nummer 8 en nummer 10. Die seizoenen inderdaad niet indrukwekkend.

Als we naar Kökçu kijken, dan was zijn rendement de twee seizoenen ervoor ook veel minder. Ik denk dat het rendement best hoger kan zijn in een aanvallendere competitie als de eredivisie en in een aanvallend systeem. Maar er zit zeker nog een gat tussen de 15 doelpunten die Til maakt en de 6 die deze Pool maakt. Staat wel tegenover dat Til maar 3 assists gaf versus 8 van deze Pool. Dus bij 18 doelpunten betrokken versus 14 doelpunten.

Neemt niet weg dat iemand wel de trekker over moet halen en er behoorlijk wat doelpunten zijn vertrokken. Dilrosun heeft nooit constant een goede productie gehad. Danilo maar een half jaar bij FC Twente. Jahanbakhsh alweer een tijd terug bij AZ. Dat gaat wel een punt van zorg worden. De beoogde voorhoedespelers Gimenez en Gnonto hebben ook nog niet echt een track record. Nu kan je de potentie in spelers zien, maar het is risicovol.
 

Abubakari

Well-known member
Ik zeg alleen dat het op mij niet direct overkomt als een stunt. Allerlei verzachtende omstandigheden en 1 beter laatst seizoen daargelaten.

Wat Max zegt in zijn laatste alinea, het is allemaal heel optimistisch, leuk, maar ik zie (en zet) ook de vraagtekens. Het moet allemaal eerst nog maar.
Net als met Bassey en Conceicao hoor, moet ik eerst ook nog maar zien.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik zeg alleen dat het op mij niet direct overkomt als een stunt. Allerlei verzachtende omstandigheden en 1 beter laatst seizoen daargelaten.

Wat Max zegt in zijn laatste alinea, het is allemaal heel optimistisch, leuk, maar ik zie (en zet) ook de vraagtekens. Het moet allemaal eerst nog maar.
Net als met Bassey en Conceicao hoor, moet ik eerst ook nog maar zien.
Ik vind het wel degelijk een stuntje dat we een speler met zijn status binnenhalen. Dat geeft geen garanties dat 'ie daadwerkelijk succesvol gaat zijn bij ons. Maar je haalt gewoon één van de beste spelers van de Russische competitie binnen. En dat verzin ik niet, maar citeer ik van mensen die wekelijks naar die competitie hebben gekeken.
 

JMD

Well-known member
Echt mooi hoe zeer Ajax, PSV en nu ook Feyenoord zich versterken deze zomer. Kunnen we onderling alleen maar sterker van worden en daar moeten we allemaal Europees de vruchten van kunnen plukken. Feyenoord heeft vorig seizoen laten zien wat er allemaal mogelijk is in Europa, Ajax deed dat in 2017 en 2019 al.
 

Batigoal

Well-known member
Punt is natuurlijk wel een beetje dat hoe beter de statistieken, hoe onwaarschijnlijker het wordt dat je die spelers kunt halen. Zeker als je niet zo kapitaalkrachtig bent. Dan lijkt me Szymanski wel een nette aanwinst.

Met die jonge talenten geldt hetzelfde. Je komt in een aardige categorie terecht, maar waar het toch gokken blijft. Maar het gokken op die talentvolle spelers is nog altijd beter dan op categorie Diemers en co.
 

Abubakari

Well-known member
Dan heeft ie best matige statistieken voor één van de beste spelers van de Russische competitie. Laatste jaar okay, maar daarvoor toch niet bijzonder?

Nou ja, we zien het wel, zou leuk als we weer een mooi EC jaar krijgen met de NLse clubs, tussendoor nog even snel de wereldtitel pakken, leuk!
 

Maasveld

Well-known member
Echt mooi hoe zeer Ajax, PSV en nu ook Feyenoord zich versterken deze zomer. Kunnen we onderling alleen maar sterker van worden en daar moeten we allemaal Europees de vruchten van kunnen plukken. Feyenoord heeft vorig seizoen laten zien wat er allemaal mogelijk is in Europa, Ajax deed dat in 2017 en 2019 al.
Hebben allemaal ook wel een flink jasje uitgedaan.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dan heeft ie best matige statistieken voor één van de beste spelers van de Russische competitie. Laatste jaar okay, maar daarvoor toch niet bijzonder?

Nou ja, we zien het wel, zou leuk als we weer een mooi EC jaar krijgen met de NLse clubs, tussendoor nog even snel de wereldtitel pakken, leuk!
Afgelopen seizoen bedoelde ik ja. Was echt zijn seizoen van de doorbraak. Dus ja, sceptisch gezien heeft hij te bewijzen dat hij geen one-season-wonder is. Maar goed, die jongen is pas 23 geworden. Dus die jongen was net zijn tienerjaren ontgroeid toen hij naar Rusland vertrok. Hoe vaak gebeurt het dat een jongen van die leeftijd er gelijk staat in een ander land?

Kijk, wat ook zeker meespeelt is wat Batigoal al een beetje aangeeft. Ik plaats het ook in het perspectief van waar we vandaan komen. Dat we centjes bij elkaar moesten sprokkelen om figuren als Diemers te halen, waarvan het echt heel erg meevalt als ze slagen. Dan liever een jonge Pools international, die net een topseizoen in Rusland heeft gehad.

Zal trouwens alvast een voorproefje geven voor de volgende transfer: Over de Mexicaanse spits Santiago Gimenez ben ik een stuk gereserveerder. Dat leek me in eerste instantie ook een hele fijne, maar verder onderzoek laat me wat twijfelen. Matige aanname, niet echt snelheid en hij schiet vooral heel hard, in plaats van als een echte killer heel gecontroleerd. Wel Mexicaans international op z'n 21e, dat dan weer wel.

Met je laatste zin ben ik het helemaal eens, trouwens.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Hebben allemaal ook wel een flink jasje uitgedaan.

Dat zeker. Ajax heeft lekker verkocht, maar moet zien hoe de aankopen het opvangen. PSV is volgens mij relatief weinig kwijtgeraakt. Zahavi en Götze functioneerde toch al suboptimaal. De aankopen moeten het echter nog maar waarmaken. Hoever en Simons moeten nog maar laten zien dat ze echt zo goed en talentvol zijn.

Vooralsnog is Feyenoord van haar basis tegen AS Roma vijf spelers kwijtgeraakt en met Linssen ook nog eens de voornaamste back up. Dilrosun en die Pool die hebben wellicht potentie, maar die hebben nog maar te bewijzen dat ze van niveau Sinisterra en Til zijn. Dat moeten we nog drie basisspelers vervangen. Mochten de genoemde namen binnen hengelen, dan moeten we ook maar zien of ze het waarmaken.

@Jamel: Ik was ook niet direct diep onder de indruk van de YouTube filmpjes van Gimenez en zijn statistieken van eerdere seizoenen waren niet echt best. Alleen is hij nog tamelijk jong en laat hij ook wel wat goede dingen zien. Dat geplaatst schieten in plaats van hard, dat gaat RvP hem wel leren. Ik snap alleen niet dat overenthousiastme van de Feyenoord Transferwatchers. Maar goed, als ik de YouTube filmpjes van onze Pool kijk, dan zijn de reacties wellicht ook wel enigszins over de top.
 

Makanaky

Well-known member
Die statistieken zijn natuurlijk niet zaligmakend. Jonge spitsen scoren minder vaak omdat ze het veelal van invalbeurten moeten hebben en/of nog te wild zijn. Zlatan maakte er bv. ook niet superveel in zijn beginjaren.

Daarnaast kan je de ene competitie nooit 1 op 1 met een andere vergelijken. In de ene competitie wordt nou eenmaal makkelijker gescoord dan de andere.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Klopt. Jonge spelers die ontwikkelen zich meestal wel qua productie. Als ik een beetje rondkijk, dan zijn er best wel wat spitsen die aan een goede productie komen in Mexico. Dus ik zou het niet per se op de competitie gooien. Ik denk ook niet dat het reëel is dat wij een spits gaan halen die bewezen productief is en jong. Dan zit je qua prijskaartje echt buiten ons transferbudget.

De andere spits die nadrukkelijk is genoemd is Thiago Borbas. Ook nog geen bewezen productieve speler, maar wel productiever. Het is wel de kunst om het talent en de aanleg te herkennen om uiteindelijk een goede spits te worden.
 
Bovenaan