Groep H

U.G.

Well-known member
IMG_8090.jpeg

M’n shirtjes op de Middellandstraat zijn uitverkocht, daar ging het pas om man 😁 Dat dit gedrocht überhaupt verkoopt, op de dag zelf alles weg ! Op dit moment verkoop je in R’dam nog zakdoekjes voor woekerprijzen, zolang er een Kaapverdiaans vlaggetje op staat.

Leuk WK dit trouwens, en dan moet Portugal nog spelen 😁

Raul

Well-known member
Spanje moet vanavond gewoon winnen na dat brakke 0-0 tegen Kaapverdië. De hele groep staat op 1 punt, dus bij weer puntenverlies wordt het billenknijpen op de laatste speeldag tegen Uruguay.

De la Fuente gaat voorin schuiven. Lamine Yamal is fit genoeg voor de basis (zo'n 60 minuten volgens de medische staf) en dat mislukte Gavi-experiment op de flank gaat overboord. Laporte is twijfelachtig met zijn knie, Eric García staat klaar om in te vallen. Víctor Muñoz valt sowieso af.

Onderschat Saoedi-Arabië trouwens niet. Ze hielden Uruguay op een punt en stonden zelfs veertig minuten voor. Veel spelers van de ploeg die in 2022 Argentinië versloeg doen nog mee, met Al Dawsari en Kanno voorop. Compact blok, hard werken zonder bal. Precies waar Spanje vorige week op kapotliep dus.

Onderling won Spanje altijd, op het WK van 2006 nog met 1-0. Maar goed, vorige week dacht ook niemand dat het fout zou gaan.

Ik zei laatst ook al 2-0 voor Spanje tegen Kaapverdië, maar ik denk nu weer 2-0 tegen de Saoedi's mits ze dat lage blok eindelijk openbreken. De eerste helft wordt echt zweten.

Raul

Well-known member
Goede vraag.

Maar best wel "grimmig" daar, eerlijk gezegd.

Ze zijn regerend Europees kampioen en kwamen binnen als titelfavoriet, dus dat 0-0 tegen Kaapverdië voelde in Spanje bijna als een nederlaag. Marca kopte "Un desastre para empezar", AS hield het op één woord: "Petardazo".

De meeste kritiek gaat naar De la Fuente zelf: te traag, geen ideeën, en hij bracht Lamine Yamal pas in de 70e minuut terwijl half Spanje daarop zat te wachten. Daarbij komt het oude zeer weer boven: ze hebben geen echte spits in de selectie. Roncero van AS noemde het gewoon "een brute les in nederigheid".

Maar het is niet alleen kommer en kwel. Veel Spanjaarden wijzen naar 2010 (kunnen we wel die vergelijking maken?): toen verloren ze hun openingswedstrijd van Zwitserland en werden ze alsnog wereldkampioen. De la Fuente houdt de boel zelf klein, zegt dat de ploeg betrouwbaar is en dat de bal er gewoon niet in wilde. De grootste zorg blijft of Lamine echt honderd procent fit is.

Raul

Well-known member
Heerlijk. De 3-0 van Oyarzabal weer. Ik had nooit dat het zo simpel zou gaan. Toch vergist weer.

JMD

Well-known member
En 3-0, Spanje vermorzelt Saudi Arabië…

Voor het duel zei de verslaggever op de bbc dat Saudi Arabië in 2002 met 8-0 verloor van Duitsland, maar dat Saudi Arabië door de kwaliteit van de competitie in sa nu echt niet met 8-0 gaat verliezen…

Dat hypen van die bejaardencompetitie daar is echt lachwekkend

Raul

Well-known member
Nou, die eerste helft viel dus reuze mee.

Lamine Yamal maakte er na 10 minuten meteen 1-0 van, zijn eerste WK-goal ooit, en daarna pakte Oyarzabal binnen een paar minuten een dubbelslag (21e en 24e), allebei na voorbereidend werk van Dani Olmo.

De la Fuente had vier basisspelers gewisseld na Kaapverdië: Llorente, Fabián, Gavi en Ferran eruit, Porro, Olmo en Baena erin, plus Lamine terug in de basis. Pakte meteen goed uit. Spanje had zo'n 74% balbezit en Saoedi-Arabië kwam tot één schot. Compleet ander verhaal dan vorige week dus.

De Spaanse pers draait dan ook 180 graden. Marca (ik volg marca liveblog) schrijft dat Spanje "in één klap alle twijfels wegveegde". Van paniekvoetbal naar plezier in 45 minuten.

En oh ja, De la Fuente viert vandaag toevallig zijn 65e verjaardag, dus die zal wel grijnzen daar op de bank. Tot nog.

• Leuk
Waarderingen: PES5

Abubakari

Administrator
Forumleiding
Inherent aan de bijna onmogelijkheid om als Spanje niet door dd groepsfase te komen, niet scherp tegen Kaap Verdië en dan wat goed te maken tegen SA. Groepsfase is voor de toplanden een verplicht nummertje, vooral als je in een zwakke poule zit.

• Leuk
Waarderingen: JMD

Raul

Well-known member
Deels met je eens.

Dat Spanje niet door de poule zou komen is met dit format (48 landen, 32 gaan door) inderdaad bijna ondenkbaar, dus puur kwalificeren is voor zo'n land een formaliteit. Daar heb je gelijk in.

Maar zwakke poule? Kaapverdië en Saoedi-Arabië zijn de mindere goden, maar Uruguay is gewoon een serieuze ploeg. Zo zwak is die groep niet.

En dat het tegen Kaapverdië misging zou ik niet wegzetten als "maakt toch niet uit", gemak (zie mijn voorbeschouwing op die wedstrijd, waar ik echter wees op het simpel denken). De Spaanse pers hing het op aan concrete fouten: verkeerde opstelling, geen echte spits, Lamine niet fit. De la Fuente gooide er meteen vier basisspelers uit voor vanavond. Dat is geen trainer die denkt dat het vanzelf goed komt, dat is iemand die een blunder rechtzet. Was het echt gemakzucht geweest, dan had hij niks veranderd.

En vergeet niet: kwalificeren is nog geen groepswinst. Je eindstand bepaalt je tegenstander straks, en juist dat 0-0 maakte de eerste plek lastiger.

Bovenaan