Groep H

Raul

Well-known member
De Spaanse pers bevestigt dat helemaal: zijn speelidee is niet onderhandelbaar. De spelers smeekten om een laag blok, maar Bielsa wil "in spiegelbeeld" tegen Spanje spelen en gewoon zijn eigen pressing. En het tekent 'm: hij gaf zelfs toe geblesseerde spelers te hebben meegenomen omdat ze "trouw" aan hem waren.

Dat is Bielsa ten voeten uit: geniaal én eigenwijs. Het maakte hem groot bij Athletic, Leeds en Chili, maar het is precies waarom de kleedkamer nu ontploft. Vannacht zien we of die koppigheid een meesterzet is of zijn ondergang.
 

Batigoal

Well-known member
Dat is het al jaren natuurlijk. En hoewel Bielsa een jaar of 10 geleden een populaire trainer was, lukt het hem tegenwoordig steeds minder makkelijk om met zijn eigen stijl succes te hebben. Niet echt meegegroeid met het moderne voetbal.
 

Raul

Well-known member
Het geeft zeker een rollercoaster-gevoel, maar "niet meegegroeid met modern voetbal" zou ik echter omdraaien. Pep en Pochettino noemen Bielsa zélf hun grote inspiratie, en de pressing-staf van Scaloni's Argentinië wordt gezien als directe erfgenamen van zijn ideeën. Het moderne pressingvoetbal komt juist grotendeels uít hem.

Het echte probleem is niet dat hij achterloopt, maar dat hij niet buigt: geen aanpassing aan de tegenstander of zijn spelers. Die starre mandekking (ook gelezen ergens) is intussen te omzeilen door snelle, directe ploegen en volgens mij won de VS er in november nog 5-1 mee, en Saoedi-Arabië deed het nu ook.

En een kale neergang is het ook niet. Hij versloeg met Uruguay in 2023 nog Brazilië én Argentinië, plus een Copa-halve finale in 2024. Tel daar drie landstitels en olympisch goud bij op. De man wint heus wel, alleen loopt het bij de grote eindstations steevast leeg.
 
Bovenaan