FC Twente nieuws

De Groene Scout

Well-known member
Beetje onduidelijk wat het precies is, schijnt om de achterste kruisband te gaan. Zeker 3 maand eruit.
Het zit even wat tegen in Enschede. Gelukkig is er een buffertje qua punten.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Na een dikke 11 uur al 10.000 seizoenkaarten verkocht. Indrukwekkend. Ik heb sinds Munsterman niet veel meer met Twente, maar hoe die club leeft in de regio. Grandioos.
 

zwammy

Well-known member
Een halfvol diekman is niet echt levend in de regio hé 😅

Maar idd, ondanks de fuck upps uit het verleden blijven ze de club mooi steunen.
 

ALenstra

Well-known member
Dat was overal zo in die tijd. Ajax-PEC Zwolle begin jaren 80 op een zondagmiddag voor 6000 toeschouwers.
 

De Groene Scout

Well-known member
Na 1 dag staat de teller op 11.500 seizoenkaarten; best netjes als je bekijkt naar welk baggerteam je moet kijken.
Gaat ook niet om het voetbal; maar gewoon erop uit met een biertje en broodje beenham.
 

JMD

Well-known member
Jep, NAC heeft volgens mij nog wel eens onder de 300 gezeten.
Excelsior - Haarlem 150 man is het laagterecord volgens mij (op de verplichte duels (om wat voor reden ook) zonder toeschouwers na)

Maar idd, als je kijkt naar hoe het eind jaren 80 was, de Kuip nog niet eens halfvol, de Meer met 6000 toeschouwers (met nota bene een team met Van Basten,Van 't Schip, Bergkamp en Cruijff als coach). Er is best wel wat te klagen over het huidige voetbal (veel te veel duels, Europacups die k.o. waren, veel clubs die de EC konden winnen enz), maar het is tegenwoordig veel prettiger naar het stadion te gaan.
 

erka

Well-known member
Jaren 80 waren ook wel dieptepunt he. Als je 1988-89 eens pakt (Nederland net Europees kampioen geworden in 88, PSV EC1 winnaar 88, Ajax EC2 finale 88 en winnaar 87), dus veel beter kan het sportief niet, dan zie je dit aan gemiddelden (hoogste 6):

PSV 24.474
Feyenoord 13.913
Ajax 11.871
Groningen 7.539
Willem II 7.074
Twente 6.785
rest lager
Eredivisie 7.088

Kijk je dan 15 jaar eerder. Seizoen 1974-75 (Nederland 2e op WK, Ajax 3x E1, Feyenoord Uefacup en in 74-75 zelf Twente in de finale), dan zie je dit:
Feyenoord 37.185
Ajax 21.253
PSV 19.029
Roda 13.441
AZ'67 11.912
Twente 10.029
rest lager
Eredivisie 11.576
 

Abubakari

Well-known member
Begin jaren 80 ook hoor, volgens mij kreeg het stadion bezoek zelfs juist een boost na het EK88, al weet ik dat niet zeker. Maar wat ik wel zeker weet is dat het de eerste helft van de 80s niet bepaald vol zat, was ook een slechte tijd qua Oranje en Europa Cup successen. In die tijd woonde mijn opa vlakbij het Ajax stadion, als we daar dan op zondagmiddag eens heen gingen kon ik gewoon een half uur voor aanvang aan de kassa een kaartje kopen, wat dat betreft wel gouden tijden.

In de tijd dat Cruijff trainer was en van Basten etc bij Ajax zaten er wel meer dan 6.000 man. Bij doordeweekse wedstrijden rond de 10.000 en op zondag verschilde het een beetje, maar gemiddeld zo'n 13.000 zonder de topwedstrijden. Ik heb mijn oude Ajax plakboeken even bekeken, AJAX-PSV in 1986, in het Olympisch stadion, 22.000 toeschouwers. 3-0 voor Ajax trouwens😀.

Begin jaren 80 was ook niet standaard voor 6.000 man trouwens. Zeker toen Cruijff weer terug was. Eerste helft zonder Cruijff 9 a 10.000 in de gewone potjes, daarna met Cruijff dik 20.000 en de topper tegen PSV, beslissend voor de titel, zelfs 62.000. Ook 3-0 trouwens.

Jaar later soms weer (maar) 10.000, maar ook vaak zat weer rond de 20.000. De 5-5 tegen Groningen bijvoorbeeld, 22.000. Week later tegen Haarlem (6-1) zonder Cruijff dan weer 12.000. Beetje afhankelijk van de tegenstander, tegen Willem II, een mooie Cruijff show die in 8-2 eindigde slechts 6.000. Maar dat was ook wel een uitzondering. Voor de rest minimaal 10.000 en tegen de wat aansprekender clubs rond de 20.000.

Wel lachen, die ouwe plakboeken. Feyenoord-Ajax eind 1980, de wedstrijd van de ijsbal, foto van Richard Budding na de
1-0, mijn onderschrift:
Budding juicht overdreven na de 1-0.
 
Laatst bewerkt:

zwammy

Well-known member
Ja alleen laatst mocht je hem niet mee het vak opnemen, weet niet of die grappen nog steeds zijn daar.
 
Bovenaan