Ted van Leeuwen nieuwe technisch manager FC Twente
Ted van Leeuwen gaat met ingang van 1 juni de functie van technisch manager vervullen. De Apeldoorner komt over van het Cyprotische Anorthosis Famagusta en tekent in Enschede een contract voor drie jaar. Van Leeuwen wordt verantwoordelijk voor het voetbalbedrijf.
Na een carri?re als journalist werd Ted van Leeuwen in 2002 algemeen directeur van AGOVV. Kort daarop nam hij bij de Apeldoornse club ook de rol van technisch directeur op zich om in 2003 met AGOVV terug te keren in het betaald voetbal. Na zes seizoenen werkzaam te zijn geweest bij AGOVV, maakte Van Leeuwen in de zomer van 2008 de overstap naar Vitesse. Bij de Arnhemmers werd Van Leeuwen hoofd scouting en in 2010 volgde hij Marc van Hintum op als technisch directeur. Aan het begin van het seizoen 2013/2014 vertrok Van Leeuwen bij Vitesse. In januari 2014 ging hij aan de slag als technisch adviseur bij het Maltese Valletta FC. Daarna maakte hij de overstap naar Anorthosis Famagusta, waar hij tot dit seizoen als technisch directeur werkzaam was.
Ted van Leeuwen: "Ik heb erg veel zin om bij FC Twente aan de slag te gaan. Na het kampioenschap in 2010 en de tweede plaats het jaar erop waren de prestaties minder, maar ik beschouw de club als een van de grootste van Nederland, bovendien een zeer sympathieke club. In de gesprekken zaten we al vrij snel op ??n lijn. Ik realiseer me dat de club momenteel een zware periode doormaakt en dat de mogelijkheden beperkt zijn. In dit soort situaties is het eerst zaak om te overleven, vervolgens proberen te stabiliseren en daarna kun je weer denken aan uitbouwen. Die complexiteit beschouw ik als een geweldige uitdaging en daar wil ik me samen met de gehele club keihard voor gaan inzetten.?
Aldo van der Laan: "We hebben de afgelopen periode diverse gesprekken met Ted van Leeuwen gevoerd en zijn blij dat hij naar FC Twente komt. Met hem halen we een zeer capabele technische bestuurder binnen die leiding zal geven aan het voetbalbedrijf. Bovendien heeft hij veel ervaring op het gebied van scouting. Hij heeft bijvoorbeeld bij AGOVV aangetoond met weinig middelen goede en creatieve spelers te kunnen halen. In die periode was hij onder andere verantwoordelijk voor het aantrekken van Huntelaar, Chadli, Mertens en Verhaegh."