FC Barcelona - el millor club del m?n

Ska P 187

Well-known member
Het blijft een moeilijk verhaal, van de eigen jeugd direct naar de absolute wereldtop. Zal toch vooral blijven neerkomen op opleiden, verkopen en duur terugkopen wanneer er zich eentje ijzersterk ontwikkeld.
 

Pascallovic

Well-known member
Het is Bartomeu geworden, dat betekend dus minder aandacht voor de jeugdopleiding en meer transfers. Erg jammer en wat mij betreft een slechte keuze, maar goed dit willen de Socios, want de uitslag is duidelijk met ruim 54 procent en slechts 21 procent voor Laporta.
 

Ska P 187

Well-known member
House of cards, How to play Barcelona?
De onverkozen president is nu gekozen.
Zou die triplette geholpen hebben?
 

Xisco

Member
Voor een frisse wind had ik eigenlijk wel Agust? Benedito als president gezien. Ik heb me nu niet echt in zijn verkiezingsprogramma verdiept, maar de vorige keer was dat wel sterk. Mijn favoriet wint toch nooit, zoals eerder in 2000, 2003 en 2010...

Ik ben wel tevreden dat het niet Laporta is geworden. Ik heb mijn twijfels over zijn intenties. In de jaren negentig bij Elefant Blau en in 2003 op het dieptepunt van de club ging het hem echt om het verbeteren van de club, maar nu heb ik zo het idee dat het hem meer om de spotlights en revancesgevoelens op Rosell ging. Laporta heeft Bar?a naar de absolute top geleid en enkele dappere keuzes gemaakt die voordeling zijn uitgevallen (voor de keuze voor jeugdtrainer Guardiola), waarvoor eeuwige dank, maar aan een tweede periode had bij van mij niet moeten beginnen. Het was bovendien niet alleen maar hosanna met Laporta, te denken valt aan de vele problemen met bestuursleden, zijn dictatori?le trekjes, het absolute dieptepunt van het tweede elftal (spelen in de vierde divisie met Catalaanse amateurs), de weg effen voor de nu zo verfoeide Qatarese shirtreclame (de bijna-deal met Estrella Damm in 2003, het shirt bedrukken met Unicef), de pasillo van 2008, de vriendjespolitiek van het benoemen van Cruijff als erevoorzitter buiten de socios om, de spionage-affaire, de motie van wantrouwen.

Goed, Bartomeu heeft het met ruime meerderheid behaald, nu dus echt de president van Bar?a en niet meer de sneaky opvolger van Rosell, en het is nu aan hem om te laten zien wat hij echt waard is. Hopelijk heeft hij opgelet en meegekregen uit de enquetes van gisteren dat het merendeel van de socios het niet ziet zitten in Qatar Airways en tientallen miljoenen voor Pogba (wat overigens meer het plan van Laporta was om hem ook nog te contracteren).
 

Ska P 187

Well-known member
Die deal met Unicef vond ik persoonlijk meesterlijk van Laporta. Dan snap je, qua marketing, wel wat 'mes que un club' in zou moeten houden.
Dat hij ondanks de sportieve succesen de club bijna de financiele afgrond heeft ingekregen is dan wel weer wat minder.
 

Xisco

Member
Die deal met Unicef vond ik persoonlijk meesterlijk van Laporta. Dan snap je, qua marketing, wel wat 'mes que un club' in zou moeten houden.

Hoe je het ook wendt of keert, Laporta blijft degene die de beslissing heeft genomen het voorheen onaantastbare blaugrana te bedrukken. De deal met Unicef op zich is zeker te prijzen, maar een andere aanpak had mijn voorkeur gehad. Dit blijft een opstap voor echte shirtreclame, en dat zal Laporta beslist hebben geweten.
 

Xisco

Member
De eerste daad van Bartomeu als president is een feit: Gerard L?pez, de afgelopen periode Catalaans bondscoach, gaat het tweede elftal trainen. Erg mooi dat Gerard, ??n van mijn favorieten in zijn tijd als speler, terugkeert bij Bar?a! Bovendien een man uit de cantera die op goede voet staat met Luis Enrique.
 

Ska P 187

Well-known member
Hoe je het ook wendt of keert, Laporta blijft degene die de beslissing heeft genomen het voorheen onaantastbare blaugrana te bedrukken. De deal met Unicef op zich is zeker te prijzen, maar een andere aanpak had mijn voorkeur gehad. Dit blijft een opstap voor echte shirtreclame, en dat zal Laporta beslist hebben geweten.

Ben ik niet met je eens. Je kan drie dingen doen met een shirt. Reclame, dat doe je voor het geld, simpel. Niets, dat doe je voor de schoonheid, trots misschien.
Of je laat als club echt zien dat je groter bent dan de rest en benut de ruimte om er iets goeds mee te doen, bovendien betaal je geld aan het goede doel om die naam te mogen dragen. Dan snap je het naar mijn mening.
Het is jammer dat hij er zo?n financieel zooitje van maakte dat zijn opvolgers geen keus hadden om serieus geld te gaan innen. Zodra het financieel zou kunnen moet die troep er gelijk weer vanaf natuurlijk, niet dat dit ooit gaat gebeuren.
 

Xisco

Member
Tijdens de Amerikaanse tour heeft na Kobe Bryant nu ook Alex Morgan min of meer duidelijk gemaakt ooit voor Bar?a te willen spelen. Het zou geweldige toevoegingen zijn aan de betreffende teams...
 

Xisco

Member
Naast de activiteiten van het eerste elftal tijdens de Amerikaanse tour, is er momenteel ook de nodige aandacht voor de situatie van Bar?a B.

Zoals ik in een ander topic al schreef, speelt het team volgend seizoen mogelijk alsnog in de Segunda A. Gerard L?pez is de nieuwe trainer, met Javier Garc?a Pimienta (voormalig trainer van de juveniles) als zijn assistent. Er is veel onrust over de spelers, want velen zouden elders heen kunnen. De degradatie wordt als een slechte omstandigheid gezien, de Segunda B als slecht voor de ontwikkeling van de talenten, en het vooruitzicht op een kans bij het eerste beperkt. Arsene Wenger zou Sergi Samper willen, Pep zou interesse hebben voor Adama Traor? als back-up voor het kwetsbare duo Robben-Ribery.

Ik las net een column op EMD en daar kon ik me wel in vinden - het zijn niet zozeer de omstandigheden, maar de instelling van de spelers zelf die op dit moment een grote rol zal hebben in of deze spelers het wel of niet gaan maken bij Bar?a. Twee spelers die inmiddels alles hebben gewonnen, braken door na een seizoen tijdens het absolute dieptepunt van het tweede, het jaar in de Tercera. Toch heeft deze omstandigheid niet belet dat Pedro en Busquets doorbraken en veelvoudige kampioenen werden. Iniesta, Vald?s en Messi hebben nooit in de Segunda A gespeeld en hebben het ook gemaakt. Iniesta ontwikkelde zich in een periode met lokale jongens als Guardiola, Xavi, Arteta en Gerard voor zich op het middenveld, naast buitenlandse aankopen, maar stap voor stap is hij er gekomen en inmiddels zelfs tot aanvoerder opgeklommen. Zelfs Messi heeft stapsgewijs een plek in het basisteam weten te verkrijgen. Daarentegen heeft van alle spelers die wel in de Segunda A speelden de voorbije seizoenen, nota bene deels onder Luis Enrique, er nog geen ??n een basiswaarde kunnen worden voor Bar?a. Die als voordelig beschouwde omstandigheid heeft blijkbaar in praktijk geen meerwaarde opgeleverd.

Dit zijn nu de vragen voor de talenten van nu: zijn ze bereid af te wachten en steeds een stapje om te schuiven binnen de hierachie van het eerste elftal, is een basisplaats bij Bar?a wel hun ultieme doel, of kiezen ze er liever voor hun talent op korte termijn te verzilveren met een transfer naar een andere club (van veelal minder niveau)? Ik hoop dat Samper, Munir, Sandro, Adama, Grimaldo en co. beseffen dat een basisplaats in het eerste van Bar?a niet iets is wat in no-time te behalen is, maar geduld, inzet en vasthouden aan de ultieme droom betekend.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Aan de andere kant zou ik als talent mijn vraagtekens zetten bij het gegeven of Bar?a nog wel trouw wil blijven aan zijn idealen, want in de ratrace met Real Madrid slaat het de recente tijd wel de andere kant op qua transfers. Vorig jaar werd een godsvermogen uitgegeven om het elftal te vernieuwen met nog amper eigen inbreng. Deze zomer wordt de veel te dure en onnodige Arda Turan gehaald en doemen er telkens weer geruchten op over een megatransfer van Pogba. Als talent zou mijn geduld dan erg op de proef worden gesteld.
 

Ska P 187

Well-known member
Ik denk dat de realiteit is dat je jongens opleidt, ze verkoopt omdat voor het merendeel de stap naar het eerste gewoon te hoog is en wat het heel goed doet bij andere clubs (duur helaas) terugkoopt. Zoals Piquet, Fabregas en die linksback.
Als die stap direct naar het eerste te moeilijk is dan is het vooral belangrijk dat ze redelijk snel ervaring opdoen op een zo hoog mogelijk niveau. Er zijn er simpelweg maar heel weinig die het niveau van Barca aankunnen, eigen jeugd of niet.
 

Xisco

Member
Zo nieuw zijn die investeringen nu ook weer niet. Ik kan me het seizoen 2004/2005 herinneren, toen Belleti, Giuly, Larsson, Edm?lson, Sylvinho en Eto'o werden gehaald. Welke jeugdspeler kreeg nu net dat seizoen zijn kans en begon met zijn geleide weg naar de absolute top? Iniesta brak door toen Riquelme was binnengehaald als de nieuwe ster op het middenveld. De investeringen van 2008 waren spectaculair en toch vonden Busquets en in mindere mate Pedro dat seizoen hun plek. Xavi brak door in het seizoen dat net Cocu was binnengehaald voor het middenveld. Kortom, hevige concurrentie van aangekochte topspelers is niet nieuw, maar van vele seizoenen.

Op zich ben ik er niet op tegen dat een speler eerst verhuurd wordt om zich eerst op subtopniveau te bewijzen, als is spelers verhuren en Bar?a nauwelijks een gelukkige combinatie gebleken. Op zich heeft het bij Rafina redelijk succes gehad; eerst goed seizoen bij Celta en vorig jaar acceptabele prestaties bij Bar?a.
 
Laatst bewerkt:

gevegt

Well-known member
Is het waar dat de club overstag is gegaan en spelertjes moet laten gaan omdat ze onregelmatig gehaald zijn?
 

Xisco

Member
Is het waar dat de club overstag is gegaan en spelertjes moet laten gaan omdat ze onregelmatig gehaald zijn?

Die Groningse jongen is nu in de media gekomen, maar er zijn wel eerder buitenlanderse jonge spelers weggegaan. Een aantal definitief, een aantal op huurbasis tot hun achttiende. Momenteel lopen er bij Bar?a B twee Koreanen rond die in januari meerderjarig zijn en dan mogen gaan spelen. Nieuw in het hele verhaal - waarvan ik nog steeds niet weet wat Bar?a nu precies verkeerd heeft gedaan ten opzichte van andere clubs, en dat eigenlijk ook niet hoef te weten - is de eis van de FIFA dat de spelers ook niet meer mogen trainen of op het jeugdcomplex mogen wonen. Dat zorgt er voor dat spelers de club nu ook echt moeten verlaten.

Het gaat de FIFA nu vooral op de Amerikaan Ben Lederman en de Kameroener Patrice Sousia. De sancties van de FIFA zouden bedoeld moeten zijn om uitbuiting van kinderen tegen te gaan, maar in het geval van Sousia wordt het tegengestelde bereikt. De 16-jarige zou, als het aan de FIFA lag, nu een dakloze in Barcelona zijn. Gelukkig wil de familie van een (voormalig) teamgenoot Sousia in huis opnemen en mag hij via de broer van de betreffende speler meedoen met een amateurclub. In het geval van Lederman slaat het ook nergens op. Hij woont met zijn hele familie in Barcelona en zijn broer studeert momenteel in de stad.
 
Laatst bewerkt:

Janssen

Well-known member
Xavi Simons is nu ook geschorst, die heeft toch nooit ergens anders gespeeld dan voor Barcelona? Woont er in elk geval al sinds zijn derde. Hier begrijp ik niet veel van.
 
Bovenaan