Het idee (droom) van Toto Wolff om een derde auto te kunnen inzetten voor toptalenten, wordt door overige teams afgeschoten. Ze geven daarbij een politiek correct antwoord dat het logistiek niet te realiseren zou zijn, maar in de praktijk is het natuurlijk zo dat wanneer de top 3 een derde auto zou kunnen inzetten, de rest feitelijk voor het laatste puntje vecht. En dat willen ze niet.
Het is natuurlijk wel jammer dat coureurs zoals Ocon, Russell en Vandoorne buiten de boot dreigen te vallen maar dat is volgens mij iets van alle tijden. Mercedes en/of Ferrari zouden kunnen overwegen om een junior-team op te zetten analoog aan Red Bull/Toro Rosso (hoewel Mercedes en Williams vanaf volgend seizoen al een sterke samenwerking hebben en Ferrari natuurlijk Haas en Sauber heeft) maar dat vinden ze vermoedelijk iets te ver gaan.
Persoonlijk zou ik er voorstander van zijn als er meer dan 20 auto's op de grid zouden staan. Ik kan me nog tijden herinneren waarin de mindere teams moesten pre-kwalificeren omdat er meer dan 26 auto's waren ingeschreven. Dat gaat weer iets te ver, maar in principe zijn er dus nog 6 plaatsen op de grid die vergeven kunnen worden.
Ook kan ik me iets voorstellen bij een 'promotie' van teams uit de F2, zoals Prema, ART en/of Russian Time mits die dan (financieel en organisatorisch) gesteund worden door de F1-organisatie, de FIA/FOCA en/of de andere teams. En dat dan voor de duur van een x-aantal jaar. Daarna moeten de teams op eigen benen staan. Lukt dat niet, kunnen ze altijd weer terug naar de F2.
Zal praktisch gezien wel niet mogelijk zijn, maar lijkt me wel interessant.