F1 en andere motorsport

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maasveld

Well-known member
Ik las laatst dat hij een ritje ging maken met Lindsey Vonn. Ik snap die jongen wel.
 
Laatst bewerkt:

Eef de Kip

Well-known member
Ik ben daar een beetje mee gestopt, je kijkt op 5 verschillende sites en er komt elke keer een andere scenario uit rollen. Vermoedelijk valt er morgenavond, zaterdag overdag en in de nacht regen en zal het zondag vooral koel maar droog worden.
 

gevegt

Well-known member
Klopt mijn stelling dat de koelte wel voordelig is voor het bandenmanagement van RB?
Daar heb ik geen bewijs voor ( Ivanhoe? ) maar daar lijkt het wel op gezien de resultaten.
Het kan ook nog liggen aan het ontwerp van de auto, maar die kans acht ik kleiner.
 

Ivanhoe

Active member
Red Bull heeft het probleem van Baku naar het schijnt opgelost:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/125041/red-bull-resolves-cause-of-baku-pace-slump

Het probleem was niet de temperatuur an sich, Red Bull doet het doorgaans goed met de banden bij hoge temperaturen van het asfalt (Singapore is bijvoorbeeld een van hun beste circuits qua grip en bandenmanagement). Probleem was echter dat ze ten behoeve van de kwalificatie te weinig downforce hebben gezet en die mag je onder de parc ferm? regels niet meer veranderen voor de race (kwalificatie set-up is race set-up); je mag eigenlijk alleen wat aanpassingen aan je voorvleugel doen. Door de lage downforce gleed de auto te veel, hadden ze te veel wielspin, waardoor de bandentemperatuur te hoog werd en ze niet meer op de bedrijfstemperatuur van de zachte compounds zaten. Gevolg: hoge slijtage. De hardere compound hielden ze wel binnen de temperatuurwindow (hardere band wordt minder snel warm), vandaar dat de laatste stint wel goed liep. Ze hebben dus veel downforce weg gehaald voor een goede kwalificatie (p2 voor Ricciardo was natuurlijk niet verwacht op dit circuit), maar deze afstelling was net een beetje te veel van het goede voor de race.

Overigens is dit een van de vele kritiekpunten op het Pirelli-tijdperk, banden die veel te gevoelig zijn voor temperatuur en kleine marges hebben qua optimale bedrijfstemperatuur. Je zag in Baku dat de meeste teams (behalve Williams) 2 opwarmronden nodig hadden voor een flying lap, puur om de juiste temperatuur in die band te krijgen. De Bridgestones waren wat dat betreft veel makkelijkere banden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan