Een hevig teleurgestelde Valentino Rossi stelde zondag na de afsluitende race in de MotoGP dat Marc Marquez bewust geen poging ondernam om de uiteindelijke wereldkampioen Jorge Lorenzo aan te vallen.
Door de triomf van Yamaha-coureur Lorenzo en de vierde plaats van Rossi legde de Spanjaard beslag op de titel in Valencia.
Marquez (Honda) reed de hele tijd op de tweede plek zonder een aanval te lanceren op de koppositie van zijn landgenoot.
"Iedereen kon het plan zien dat ze hadden bekokstoofd", meldde een furieuze Rossi in gesprek met Motorsport.com. "Dit stemt me triest, het is slecht voor onze sport. Ik snap niet waarom een Honda-coureur toestaat dat iemand van Yamaha een race wint."
"Lorenzo is een heel goede coureur, het zou mooi zijn geweest als we met dezelfde wapens hadden kunnen strijden. Ik denk niet dat hij er blij mee is om zo te winnen."
Rossi, die de race in Valencia achteraan moest beginnen na zijn aanvaring met Marquez in Maleisi?, omschreef Marquez als de "bodyguard" van Lorenzo.
"Ze hebben onder ??n hoedje gespeeld. Het doet me denken aan het EK 2004 toen Itali? werd uitgeschakeld door een 2-2 gelijkspel tussen Zweden en Denemarken. Dit heb ik niet verdiend."
NU.NL