Even oefenen

Atreides

Well-known member
Sneijder lui?

Iedere leek ziet dat De Jong moet ?komen? vanuit de defensieve middenveld positie en vanuit daar kan opschuiven. Beetje de Pirlo rol om het zo maar te zeggen.

De Jong lijkt mij een prima 8. Zijn steekpass en dribbel maken hem natuurlijk ook bij uitstek geschikt om dieper te spelen dan op 6.


Blijf dus staan dat je nog steeds een aanvallende middenvelder a la Sneijder/Van Der Vaart mist en gaat missen straks

Je begon je oproep dus om een offensieve speler, niet om een klassieke 10.

Waarom zou het of of moeten zijn? Ik zie De Jong veel meer als een verbindingsspeler zoals bijvoorbeeld Cocu dat ook was. In 2006 kon je mooi zien wat er gebeurt als je van dat soort spelers de meest vooruitgeschoven middenvelders maakt (toen Van Bommel en Cocu met Sneijder erachter), namelijk spitsen die verzuipen.

Qua type lijken me Cocu en zeker van Bommel totaal niet te vergelijken met Frenkie de Jong als ik eerlijk ben. Frenkie brengt zo gruwelijk veel voetbal in je ploeg...
 

Janssen

Well-known member
Je begon je oproep dus om een offensieve speler, niet om een klassieke 10.

Voor mij is een nummer 10 een offensieve speler.

Qua type lijken me Cocu en zeker van Bommel totaal niet te vergelijken met Frenkie de Jong als ik eerlijk ben. Frenkie brengt zo gruwelijk veel voetbal in je ploeg...

Ging er ook ook niet om om ze met elkaar te vergelijken maar om aan te geven hoe de aanpak destijds mislukte.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
De Jong moet je opstellen als 6 of 8. Als eerste schakel in de opbouw na de verdediging.

Waarom? Omdat hij altijd opendraait en daarmee meteen het spel versnelt. Zoals Iniesta. Wijnaldum kan dat niet. Die kun je er wel naast zetten voor loopwerk.
 

Atreides

Well-known member
Voor mij is een nummer 10 een offensieve speler.

Misschien er dan even bij vermelden voortaan. Gangbare definitie is een stuk breder. Maar ik zal er mentaal notitie van maken. ;)

Ging er ook ook niet om om ze met elkaar te vergelijken maar om aan te geven hoe de aanpak destijds mislukte.

Grappig. Ik had eigenlijk het gevoel dat het meer aan het niet zo goed functioneren van Sneijdertje als Pirlo lag en het eeuwig geneuzel met buitenspelers die voor eigen succes gaan bij Oranje. Overigens Scoorde RVN natuurlijk als een malle in de kwalificatie destijds dus dat was ook een element (ge?soleerd staan) die klaarblijkelijk met het niveau te maken had. In retroperspectief trouwens wel raar dat San Marco is uitgekomen op een middenveld met van Bommel, Cocu en Sneijder waar Sneijder met de punt naar achteren stond. Daar komen zijn extra kwaliteiten los veel minder tot zijn recht.

De Jong moet je opstellen als 6 of 8. Als eerste schakel in de opbouw na de verdediging.

Waarom? Omdat hij altijd opendraait en daarmee meteen het spel versnelt. Zoals Iniesta. Wijnaldum kan dat niet. Die kun je er wel naast zetten voor loopwerk.

Propper
Wijnaldum-De Jong

Lijkt me inderdaad geen verkeerd middenveld. Voordeel is als je de Jong op 8 opstelt is dat hij meer ruimte heeft om te dribbelen in een niet zo risicovolle omgeving.
 

Maasveld

Well-known member
De Jong moet je opstellen als 6 of 8. Als eerste schakel in de opbouw na de verdediging.

Waarom? Omdat hij altijd opendraait en daarmee meteen het spel versnelt. Zoals Iniesta. Wijnaldum kan dat niet. Die kun je er wel naast zetten voor loopwerk.

Wijnaldum komt bij Oranje om uit te rusten. Die gaat echt niet zoveel lopen.
 

Janssen

Well-known member
Misschien er dan even bij vermelden voortaan. Gangbare definitie is een stuk breder. Maar ik zal er mentaal notitie van maken. ;)

De klassieke nummer tien is een aanvallende middenvelder of hangende spits. Dat heeft nota bene jouw eigen club zowat bedacht.
 

Maasveld

Well-known member
Kan ook. Linksback is de enige positie waar ik over twijfel. Het moet in elk geval iemand zijn met snelheid, aangezien hij tegen Mbappe speelt. Daar is Blind niet geschikt voor. Los van het feit dat hij het na gisteren niet verdiend om te spelen.
Wat dat betreft is het wel zonde dat Jethro Willems zich niet heeft doorontwikkeld. Die had die positie perfect kunnen invullen.
 
Bovenaan