Europese Spelen

erka

Well-known member
Ik ben het niet vaak eens met overheden die dit soort sportinitiatieven niet willen ondersteunen maar nu wel.

Uitstekende beslissing. Weggegooid geld voor een B-Toernooi.
 

erka

Well-known member
Ooit van nieuwigheid gehoord?

Voor de Spelen van 1984 was ook maar 1 kandidaat, L.A. Nu staan ze er voor in de rij.

Dat is ook een lekkere vergelijking....1972 de aanslag in M?nchen, 1976 Montreal failliet en 1980 Moskou de sportboycot. Geen wonder dat de steden niet in de rij stonden.
 

JMD

Well-known member
Ik ben het niet vaak eens met overheden die dit soort sportinitiatieven niet willen ondersteunen maar nu wel.

Uitstekende beslissing. Weggegooid geld voor een B-Toernooi.

Dan vind jij het dus ook onzin dat Amsterdam volgend jaar het EK Atletiek organiseert? Ook een B-toernooi, want staat zwaar in de schaduw van de Spelen van een paar weken later.

Je moet volgens mij die Europese Spelen rangschikken op het niveau van de Commonwealth Games, PanAmerican Games en Asian Games. Dat zijn echt geen B-toernooien.
 

erka

Well-known member
Dan vind jij het dus ook onzin dat Amsterdam volgend jaar het EK Atletiek organiseert? Ook een B-toernooi, want staat zwaar in de schaduw van de Spelen van een paar weken later.

Je moet volgens mij die Europese Spelen rangschikken op het niveau van de Commonwealth Games, PanAmerican Games en Asian Games. Dat zijn echt geen B-toernooien.

Ja, dat is dan niet slim van Amsterdam. Ik voorspel je ook dat Olympisch Stadion grotendeels leeg zal zijn.

Europese Spelen zijn niet van niveau PanAm of Asian Games en al helemaal niet Commonwealth Games. Ik zie het eerder als een U23 toernooitje.

in Europa zijn reguliere EK's gewoon veel belangrijker. Dat is het verschil met PanAm of Asian Games. Dat ga je nooit winnen met Europese Spelen.
 

JMD

Well-known member
Europese Spelen zijn niet van niveau PanAm of Asian Games en al helemaal niet Commonwealth Games. Ik zie het eerder als een U23 toernooitje.

in Europa zijn reguliere EK's gewoon veel belangrijker. Dat is het verschil met PanAm of Asian Games. Dat ga je nooit winnen met Europese Spelen.

We zullen het zien van de zomer... Ik denk dat dit evenement dus wel de status van bovengenoemde Games kunnen bereiken. Dat reguliere EK's belangrijker zijn komt omdat die Europese Spelen er niet waren, ben benieuwd hoe de hazen gaan lopen na deze Spelen.
 

Maasveld

Well-known member
Dan vind jij het dus ook onzin dat Amsterdam volgend jaar het EK Atletiek organiseert? Ook een B-toernooi, want staat zwaar in de schaduw van de Spelen van een paar weken later.

Je moet volgens mij die Europese Spelen rangschikken op het niveau van de Commonwealth Games, PanAmerican Games en Asian Games. Dat zijn echt geen B-toernooien.

Het scheelt wel een beetje qua sport. Zwemmen is bijvoorbeeld een juniorentoernooi. Atletiek is een teamtoernooi dat de toplanden allemaal laten schieten. Judo ziet er qua deelnemers op het eerste oog wel weer wat beter uit.
 

JMD

Well-known member
Het scheelt wel een beetje qua sport. Zwemmen is bijvoorbeeld een juniorentoernooi. Atletiek is een teamtoernooi dat de toplanden allemaal laten schieten. Judo ziet er qua deelnemers op het eerste oog wel weer wat beter uit.
Klopt. Maar voor 12 van de 16 sporten zijn er plaatsen voor Rio te verdienen. Me dunkt dat daar dan toch flink wat sporters op af komen.
 

Mario

Well-known member
Volgens mij is het ook een heel uitgekleed toernooi. Heel veel sporten zijn niet aanwezig op deze spelen. Ik denk ook dat EK's op dit continent belangrijker zijn en niet zo snel zullen worden ingeleverd voor een toernooi zonder enig historie.
 

Friesland

Well-known member
Ja, dat is dan niet slim van Amsterdam. Ik voorspel je ook dat Olympisch Stadion grotendeels leeg zal zijn.

Europese Spelen zijn niet van niveau PanAm of Asian Games en al helemaal niet Commonwealth Games. Ik zie het eerder als een U23 toernooitje.

in Europa zijn reguliere EK's gewoon veel belangrijker. Dat is het verschil met PanAm of Asian Games. Dat ga je nooit winnen met Europese Spelen.

Het is een beetje merkwaardig om een toernooi wat in de kinderschoenen staat met toernooien die al decennialang bestaan.
De eerste PanAm en Aziatische Spelen vonden al in 1951 plaats. De eerste Oceanische spelen vonden in 1963 plaats en de eerste Afrikaanse Spelen vonden in 1965. Opvallend is dat al die toernooien een jaar voor de Olympische spelen plaatsvinden en allemaal nog steeds bestaan.

Het is zelfs lachwekkend om te stellen dat een dergelijk toernooi in Europa, op de lange termijn, geen succes kan hebben: de VS zijn misschien het sportland bij uitstek, maar Europa is het sportcontinent bij uitstek.
 

JMD

Well-known member
Volgens mij is het ook een heel uitgekleed toernooi. Heel veel sporten zijn niet aanwezig op deze spelen. Ik denk ook dat EK's op dit continent belangrijker zijn en niet zo snel zullen worden ingeleverd voor een toernooi zonder enig historie.

Maar je kan toch geen historie hebben als je met iets begint??

Het WK Voetbal had geen historie in 1930, de Spelen was h?t evenement voor voetballers toen. Als de FIFA dan dezelfde redenatie had gevolgd ('we beginnen niet aan een WK, want er is geen historie') hadden we nu geen WK gehad.

Soms moet je ook iets durven beginnen. Historie komt vanzelf wel.
 

JMD

Well-known member
Het is een beetje merkwaardig om een toernooi wat in de kinderschoenen staat met toernooien die al decennialang bestaan.
De eerste PanAm en Aziatische Spelen vonden al in 1951 plaats. De eerste Oceanische spelen vonden in 1963 plaats en de eerste Afrikaanse Spelen vonden in 1965. Opvallend is dat al die toernooien een jaar voor de Olympische spelen plaatsvinden en allemaal nog steeds bestaan.

Het is zelfs lachwekkend om te stellen dat een dergelijk toernooi in Europa, op de lange termijn, geen succes kan hebben: de VS zijn misschien het sportland bij uitstek, maar Europa is het sportcontinent bij uitstek.

Precies. In plaats van te zeggen dat er een evenement bijkomt kan je ook zeggen dat Europa een gat opvult, want het heeft als enige(?) continent geen Continentale Spelen.
 

Friesland

Well-known member
We zullen het zien van de zomer... Ik denk dat dit evenement dus wel de status van bovengenoemde Games kunnen bereiken. Dat reguliere EK's belangrijker zijn komt omdat die Europese Spelen er niet waren, ben benieuwd hoe de hazen gaan lopen na deze Spelen.

Het is hetzelfde als met de Olympische Spelen. Niet voor iedere sport zijn de Olympische spelen het belangrijkste toernooi. Een voorbeeld is voetbal. Ik denk dat je ruwweg kunt zeggen dat voor sporten waar je ieder jaar of iedere twee jaar een WK hebt, de Olympische Spelen het belangrijkste toernooi is, gewoon omdat de OS slechts een keer in de vier jaar zijn. Als de Europese Spelen groter zouden worden, krijg je hetzelfde idee in relatie tot EK's.
 

Friesland

Well-known member
Volgens mij is het ook een heel uitgekleed toernooi. Heel veel sporten zijn niet aanwezig op deze spelen. Ik denk ook dat EK's op dit continent belangrijker zijn en niet zo snel zullen worden ingeleverd voor een toernooi zonder enig historie.

De meeste sporten zijn wel aanwezig, maar niet in de vorm, zoals we ze kennen van de Olympische spelen. Bij zwemmen heb je bijvoorbeeld een onder-18 en onder-16 kampioenschap, voetbal is aanwezig is de vorm van beachvoetbal, Basketbal is er in de vorm van 3 tegen 3. Op de lange termijn zullen de normale onderdelen ook wel op het programma komen te staan. De EAA heeft al gezegd te overwegen om in 2019 het atletiekprogramma wat uitgebreider te maken.
 

gevegt

Well-known member
De eerste spelen in een land houden wat helemaal niets met Europa te maken heeft spreekt al boekdelen.
Wie organiseert dit eigenlijk?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Europese Spelen

Ja, dat is dan niet slim van Amsterdam. Ik voorspel je ook dat Olympisch Stadion grotendeels leeg zal zijn.

Lijkt mij niet. We hebben nu zelf wat toppers die naamsbekendheid krijgen. De Nederlandse atletiek is booming aan het worden. Ik vermoed dat er genoeg volk erop af gaat komen. Verder past het prima bij de ambitie van Amsterdam om sportevenementen naar Amsterdam te halen.
 

Maasveld

Well-known member
De eerste medaille is binnen! Klamer pakt zilver op de triathlon. Komt dit evenement trouwens nog ergens op tv?
 

Mario

Well-known member
De eerste spelen in een land houden wat helemaal niets met Europa te maken heeft spreekt al boekdelen.
Wie organiseert dit eigenlijk?

Precies. Ik denk dat als je dit echt een belangrijk toernooi wilt maken in bv Londen, Berlijn, Parijs, Rome of zelfs Athene had moeten organiseren ipv Baku.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik kijk voortdurend naar de Europese Spelen, al komt dat vooral omdat ik aan het herstellen ben van een operatie en weinig anders kan doen dan TV-kijken, lezen en internetten. Toch denk ik dat er toekomst in kan zitten. Ik kijk er graag naar en voor de kleine sporten is het een ideale voorbereiding op de OS, beter dan een EK voor een handjevol mensen wat misschien net op Eurosport 2 komt als ze geluk hebben.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik heb er nog precies nul seconden van gezien. Zou ook niet weten op welke zender het is.
 
Bovenaan