Europese Spelen

Max

Administrator
Forumleiding
Mooi. Is er ook weer eens een groot sportevenement in Nederland.
 

JMD

Well-known member
Klinkt goed. Vraag me alleen af hoe groot zo'n evenement gaat zijn en hoe interessant (en hoeveel publiek het trekt). Ben wat dat betreft benieuwd hoe de eerste Europese Spelen (volgende maand in Baku) gecoverd zullen worden en hoe groot het wordt.
 

Mario

Well-known member
Is het alleen atletiek, of meer divers zoals ook bij de echte spelen? Ik vraag mij een beetje af wat de toegevoegde waarde is van Europese Spelen, daar er voor veel sporten ook al een Europees kampioenschap bestaat
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het is de tegenhanger van de andere continentale toernooien. Men ziet zo'n continentaal toernooi als een goede voorbereiding voor de echte Spelen. Ik ga er vanuit dat het sport breed is. Zulke dingen moeten groeien, dus wat dat betreft goed dat we niet de eerste gastheer zijn.
 

Maasveld

Well-known member
Ik las daar laatst een stuk over in de krant. Ze denken het hier met 125 miljoen te kunnen redden, dat lijkt me heel erg weinig. De vraag is ook of de topsporters hier op zitten te wachten. In 2019 is het WK Zwemmen enkele weken later, dus dat wordt een veredeld jeugd-EK.
 

erka

Well-known member
Dit wordt een mooi jeugdtoernooi.

Reguliere EK's zijn veel aantrekkelijker voor sponsors en sporters. Dat is een groot verschil tussen Europa en de andere continenten. Op andere continenten stellen kampioenschappen meestal niks voor. Afrikaans kampioenschap zwemmen? Aziatisch kampioenschap paardrijden? Zuid-Amerikaans kampioenschap schermen? Maar een EK is in de meeste gevallen minimaal een half WK.

En dan heb ik het nog niet eens over alle commerci?le events in Europa die veel belangrijker zijn. Zoals de atletiekwedstrijden in Z?rich, paardesport in Aken, Wimbledon en Roland Garros, enz. enz.

Dus: leuk U23 toernooitje.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Die nemen de echte Spelen al nauwelijks serieus. Ze dan laten deelnemen aan een voorbereiding Spelen heeft dan ook weinig zin. Verder doen er maar vier Europese landen mee aan de echte Spelen.
 

Methone

New member
Misschien kunnen ze net zoals bij het Basketbal (3x3) een alternatief verzinnen. 6 tegen 6 op een half veld?
Trouwens ook geen Gewichtheffen, Handbal, Hockey, Honkbal, Moderne vijfkamp, Paardensport, Roeien, Softbal, Tennis, Worstelen en
Zeilen op de Europese spelen.
 
Laatst bewerkt:

Mario

Well-known member
Misschien kunnen ze net zoals bij het Basketbal (3x3) een alternatief verzinnen. 6 tegen 6 op een half veld?
Trouwens ook geen Gewichtheffen, Handbal, Hockey, Honkbal, Moderne vijfkamp, Paardensport, Roeien, Softbal, Tennis, Worstelen en
Zeilen op de Europese spelen.

Ik krijg ook meer het idee dat dit een soort van atletiek toernooi is.
 

Friesland

Well-known member
In Amerika wordt al sinds 1951 iedere vier jaar een soortgelijk toernooi georganiseerd, de Pan-Amerikaanse Spelen. De Europese Spelen zijn een stuk meer uitgekleed dan de Pan-Amerikaanse variant.

Wat opvalt, is dat er grote verschillen tussen de sporten zit. Atletiek is bijna volledig afwezig (enkel een teamonderdeel en daaraan doen ook enkel kleine landen en nog een ander evenement, beide lijken niet mee te tellen voor de medaillespiegel), onder zwemmen vallen alleen jeugdonderdelen, qua voetbal is er alleen strandvoetbal, basketbal wordt in teams van 3 gespeeld. Het lijkt erop dat de wielrenonderdelen wel volwaardig zijn.

Hopelijk kan Nederland er in 2019 een wat volwaardiger toernooi van maken. Een Olympische Spelen zal het niet worden en ook zal het niet in de buurt komen van de Pan-Amerikaanse Spelen, maar als het minder of gelijkwaardig wordt dan de editie van dit jaar, dan heb je grote kans dat de editie van 2019 ook direct de laatste is.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Nederland geeft de organisatie van de Europese Spelen terug, de overheid wil het evenement niet steunen...

Tot zo ver de ambitie van Nederland om topsportland te zijn./..
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Eerst maar eens kijken hoe het deze zomer gaat. Er wordt getwijfeld aan de topsportstatus van dit evenement. Dat snap ik best.
Je hebt verder nog geen enkele zekerheid over hoe dit evenement zich gaat ontwikkelen en evt tureg gaat verdienen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Europese Spelen

Ok, maar men moet ook wel eens wat willen organiseren in Nederland. Niet ieder evenement hoeft zich direct terug te verdienen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ok, maar men moet ook wel eens wat willen organiseren in Nederland. Niet ieder evenement hoeft zich direct terug te verdienen.

We zijn als land nog steeds niet in een positie dat we ons behoorlijke investeringen kunnen permitteren vind ik.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Verder vraag ik me oprecht af of die Europese spelen nou zo ontzettend leven hier.

Precies. Ik geloof absoluut niet in dit evenement. Zolang er zoveel provincies en gemeenten zijn die financi?le problemen kennen, is dit een onverantwoorde uitgavenpost.
 

Pascallovic

Well-known member
Dat financieel onverantwoord geloof ik niet in. Die 57 miljoen wordt sowieso wel uitgegeven aan een zogenaamd onverwachte ICT-fail, tikfout in overmaken van uitkeringen, EU-naheffing, een metro/treinspoor wat duurder uitvalt, etc. Kortom die 57 miljoen ben je altijd kwijt, laat ze het dan aan iets uitgeven wat ik ook nog interessant vind.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Precies. 57 miljoen euro is een hoop geld, maar als je het in perspectief plaatst valt het mee. Als je vervolgens daarmee ook nog een redelijk deel kan terugverdienen, dan kan het evenement een investering wel waard zijn.
 
Bovenaan