Ik zal voor de volgende post wel neergesabeld worden, maar toch:
toen PSV in 2016 rond deze tijd 2e stond op saldo achter Ajax baalde ik daar vreselijk van. Puntverlies kwam vooral in de weekenden rond de goede CL-campagne van toen. PSV was de eerste NL ploeg in bijna 10 jaar die overwinterde in de CL, een prestatie die velen voor onmogelijk hadden gehouden. 4 dagen na de hero?sche 0-0 en megapenaltyserie in Madrid kwam Ajax op bezoek en won verdiend met 0-2, PSV was uitgeblust. Ajax nam de leiding over en leek die niet meer uit handen te geven. Het kwam nog goed weg thuis tegen Utrecht, maar uiteindelijk ging het onverwacht nog wel mis voor Ajax en bekroonde PSV een sterk Europacupseizoen met een landstitel.
Nu hoop ik natuurlijk ook nog dat PSV kampioen gaat worden, maar het gevoel is totaal anders. Ja, PSV had pech met de poule in de CL (bij 2 halvefinalisten in de groep), maar no way dat wij hadden kunnen doen wat Ajax nu doet in Europa. Juve en Real in eigen huis verslaan, in de 1/2 finale van de CL staan, iets dat tot 1 jaar terug voor onmogelijk werd versleten (de eerste keer sinds 2005, PSV, dat een ploeg van een land buiten de top5 van Europa zover komt). Als Ajax dit seizoen kampioen wordt dan heb ik daar vrede mee, en je ziet het ook de laatste weken goed gaan. Ik kon het laatste stuk van het duel gisteren niet zien, maar zag op TT dat Huntelaar inviel, mijn reactie was direct: die maakt de winnende. Ajax heeft Nederland (voor de 2e keer in 3 jaar) Europees weer op de kaart gezet. Aan PSV nu om daar van te leren en proberen de komende jaren 'iets' van die resultaten ook neer te zetten in Europa.