Eredivisie 2017-18

Max

Administrator
Forumleiding
Gewoon thuis tegen Excelsior de week daarvoor revanche nemen en alsnog kampioen tegen ze worden.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Als Feyenoord nou de titel verspeeld, dan wordt de Coolsingel gratis weggevaagd.
 

JMD

Well-known member
Gaat er trouwens iets veranderen aan het periodesysteem in de JL?

Afgelopen jaren gingen die steeds over 9 duels, dus speelronde 9, 18, 27 en 36 waren de laatste rondes van de periodes. Komend seizoen staan in speelronde 9 en 27 de duels echter niet allemaal op 1 moment gepland, dat was altijd wel het geval. Opvallend.
 

Forza AZ

Well-known member
Dat was me nog niet opgevallen. Met even zoeken kwam ik hier uit:

"Anders dan andere jaren tellen deze keer de eerste twee speelrondes niet mee voor de periodestanden. Vorig jaar telden de laatste twee rondes niet mee. De strijd om de eerste periodetitel begint dus in speelronde 3. Speelrondes 1 en 2 gelden uiteraard wel voor de totaalstand."

Speelrondes 11, 20, 29 en 38 zijn komend seizoen dus de laatste speelrondes van de periodes. En daarin staan inderdaad wel alle wedstrijden op dezelfde tijd gepland.

Dit is wel opvallend, aangezien ze juist jaren terug er van af waren gestapt om de laatste speelronde ook voor een periode te laten tellen. Dit kan namelijk vreemde situaties opleveren waarbij het voor een club beter is te verliezen. Bijvoorbeeld als een club al vast staat op plek 9 en door verlies de laatste periodetitel gaat naar een hoger staande club en niet naar een lager staande club.
 

JMD

Well-known member
Dat was me nog niet opgevallen. Met even zoeken kwam ik hier uit:

"Anders dan andere jaren tellen deze keer de eerste twee speelrondes niet mee voor de periodestanden. Vorig jaar telden de laatste twee rondes niet mee. De strijd om de eerste periodetitel begint dus in speelronde 3. Speelrondes 1 en 2 gelden uiteraard wel voor de totaalstand."

Speelrondes 11, 20, 29 en 38 zijn komend seizoen dus de laatste speelrondes van de periodes. En daarin staan inderdaad wel alle wedstrijden op dezelfde tijd gepland.

Dit is wel opvallend, aangezien ze juist jaren terug er van af waren gestapt om de laatste speelronde ook voor een periode te laten tellen. Dit kan namelijk vreemde situaties opleveren waarbij het voor een club beter is te verliezen. Bijvoorbeeld als een club al vast staat op plek 9 en door verlies de laatste periodetitel gaat naar een hoger staande club en niet naar een lager staande club.

Dat is erg vreemd inderdaad...

En waar vind je die info?
 

Friesland

Well-known member
Dit is wel opvallend, aangezien ze juist jaren terug er van af waren gestapt om de laatste speelronde ook voor een periode te laten tellen. Dit kan namelijk vreemde situaties opleveren waarbij het voor een club beter is te verliezen. Bijvoorbeeld als een club al vast staat op plek 9 en door verlies de laatste periodetitel gaat naar een hoger staande club en niet naar een lager staande club.

Zoals bij Cambuur - RKC dit jaar. Ik begrijp niet waarom men vast blijft houden aan competitievervalsende elementen, zoals periodekampioenschappen.
Wellicht dan men dacht "als de laatste speelronde van een periodekampioenschap twee rondes voor het einde is, vindt er nog steeds competitievervalsing plaats, dus dan kan die laatste speelronde van de laatste periode ook net zo goed overeenkomen met de laatste ronde van de reguliere competitie."
Feit is dat het hele systeem van periodekampioenschappen competitievervalsing in de hand werken, maar door op de laatste speelronde een periodekampioenschap te laten eindigen wordt de kans op competitievervalsing alleen maar groter.
 

Forza AZ

Well-known member
Bij Cambuur-RKC was toch geen sprake van competitievervalsing?
Inderdaad, want RKC kon zich toen nog helemaal geen nederlaag veroorloven omdat ze daarmee hun positie op de ranglijst op het spel zouden zetten.
Het was voor RKC wel gunstig als Cambuur de periode zou winnen, maar met opzet verliezen was heel risicovol.

Vanaf komend seizoen kunnen dit soort situatie dus echter in speelronde 38 in plaats van 36 voorkomen, wat de kans een stuk groter maakt dat met opzet verliezen geen risico meer oplevert.
 

hipp00

New member
Periodekampioenschappen geven de Jupiler League nog iets van kleur en spanning. Anders speelt 85% van de clubs vanaf oktober / november nergens meer voor.
En daarbij: de Jupiler League is zo schraal dat het prijzengeld van een periodetitel (80.000 euro) voor iedere Jupiler League club een zeer welkome financi?le aanvulling is.

Als er iets competitievervalsing is in de Jupiler League dan is het het meedoen van de Jong-teams.
 

JMD

Well-known member
Periodekampioenschappen geven de Jupiler League nog iets van kleur en spanning. Anders speelt 85% van de clubs vanaf oktober / november nergens meer voor.
En daarbij: de Jupiler League is zo schraal dat het prijzengeld van een periodetitel (80.000 euro) voor iedere Jupiler League club een zeer welkome financi?le aanvulling is.

Als er iets competitievervalsing is in de Jupiler League dan is het het meedoen van de Jong-teams.

Als er een fatsoenlijke degradatieregeling komt (bv de nrs 18 t/m 20 eruit) en een promotieregeling als 1 en 2 promoveren en de nummers 3 t/m 6 spelen nacompetitie om 1 plaats dan valt dat 'nergens meer voor spelen' nog wel mee. In Engeland doen ze dit systeem zelfs met 24 ploegen... En als je een grijze middenmootploeg bent verdien je het niet om ook ergens voor te spelen.
 

Friesland

Well-known member
Periodekampioenschappen geven de Jupiler League nog iets van kleur en spanning. Anders speelt 85% van de clubs vanaf oktober / november nergens meer voor.
En daarbij: de Jupiler League is zo schraal dat het prijzengeld van een periodetitel (80.000 euro) voor iedere Jupiler League club een zeer welkome financi?le aanvulling is.
Alle team hebben zeker tot eind februari / begin maart iets om voor te spelen, de meerderheid van de teams hebben tot begin / half april nog iets om voor te spelen.
Dat prijzengeld kunnen ze ook op een andere manier verdelen, dan heeft iedereen er wat aan.

Als er iets competitievervalsing is in de Jupiler League dan is het het meedoen van de Jong-teams.
In beginsel is er niets mis met deelname van tweede elftallen. Het is eigenlijk zoals het hoort: alle teams zouden moeten deelnemen in hetzelfde systeem.
Er zijn echter twee problemen:
1) de regels van de KNVB omtrent speelgerechtigdheid zijn te soepel om dit mogelijk te maken.
2) deelname van tweede elftallen aan de hogere klassen betekent dat eerste elftallen in een lagere competitie moeten spelen en de betreffende clubs daardoor geld mislopen.

De belangrijkste regel van een competitie is dat winnen altijd beter moet zijn dan gelijkspelen en gelijkspelen beter dan verliezen. Een schending van dat principe is de ernstigste vorm van competitievervalsing. Ernstiger nog dan dopinggebruik of "match fixing", omdat deze vorm van competitievervalsing wordt uitgelokt door het competitiereglement Dat is het geval bij periodekampioenschappen. En zelfs al zouden periodekampioenschappen geen effect hebben dan is er nog het feit dat deze periodekampioenschappen zelf ook oneerlijk zijn, aangezien niet alle deelnemers tegen elkaar spelen, er is teveel willekeur.
 

hipp00

New member
De belangrijkste regel van een competitie is dat winnen altijd beter moet zijn dan gelijkspelen en gelijkspelen beter dan verliezen. Een schending van dat principe is de ernstigste vorm van competitievervalsing. Ernstiger nog dan dopinggebruik of "match fixing", omdat deze vorm van competitievervalsing wordt uitgelokt door het competitiereglement Dat is het geval bij periodekampioenschappen. En zelfs al zouden periodekampioenschappen geen effect hebben dan is er nog het feit dat deze periodekampioenschappen zelf ook oneerlijk zijn, aangezien niet alle deelnemers tegen elkaar spelen, er is teveel willekeur.

Zware woorden, maar ik geloof niet dat ik je begrijp? Om een periodetitel te winnen, moet je zoveel mogelijk wedstrijden winnen. Dus winnen is toch altijd beter dan gelijkspelen of verliezen? Enige zinnige argument dat ik lees is dat het oneerlijk zou zijn omdat niet iedereen tegen elkaar speelt in dezelfde periode. Dat klopt inderdaad, maar dat maakt de periode-kampioenschappen juist zo leuk. In een fase van de competitie dat je tegen relatief zwakkere broeders moet, kan je zowaar meteen een (broodnodig) prijsje pakken.
De publieke en media-belangstelling valt in de Jupiler League zwaar tegen. Meedoen om een periodekampioenschap zorgt tenminste nog voor wat publiciteit en extra recette-inkomsten.
Neem van mij maar aan dat de grote meerderheid van de clubs, zonder periode-kampioenschappen echt in november / december al uitgebald zou zijn met alle gevolgen voor recettes en media-belangstelling van dien. Elke extra euro inkomsten in de Jupiler League is brood- en broodnodig. En periodetitels kunnen daarbij helpen.
De Graafschap had afgelopen jaar bijv. een k*t-seizoen. Ze wilden vol voor de vierde periode gaan om hun seizoen te redden. Ze hebben daardoor een aantal thuiswedstrijden 9 tot 10 duizend man gehad, waar er anders hooguit 5 tot 6 duizend hadden gezeten.

Maar goed, dit topic staat onder de Eredivisie en deze discussie gaat over de periode-titels in de Eerste Divisie. Dus laten we het afronden. Ik ben blij dat we met NAC weer terug zijn in de Eredivisie. Eindelijk een serieuze competitie, want als ik iets geleerd heb de afgelopen twee jaar in de Eerste Divisie dan is het wel dat de KNVB en de CED er in minder dan 20 jaar tijd (in 1999/2000 speelde NAC ook Eerste Divisie) alles aan gedaan hebben om de Eerste Divisie als serieuze competitie om zeep te helpen: spelen op maandag- en vrijdagavond, Jong Teams, slechte kwaliteit kunstgras toestaan, scheidsrechters die als 'straf' eerste divisie moeten fluiten, samenvattingen die om 01.00 uur 's nachts uitgezonden worden, etc. etc.
Uit alles wat de KNVB doet, spreekt totale desinteresse voor de Eerste Divisie.

Helaas maar 8 Zaterdagavondjes NAC komend seizoen in de Eredivisie, maar dat zijn er gelukkig al 8 meer dan vorig jaar.
Veel supporters van Eredivisie-clubs hebben er geen idee van hoe verschrikkelijk schraal de Eerste Divisie is. Je weet het pas als je eigen club er gespeeld heeft en dan blijkt het nog erger te zijn dan je al dacht.
Dus: Lang leve de Eredivisie!
 

Forza AZ

Well-known member
Zware woorden, maar ik geloof niet dat ik je begrijp? Om een periodetitel te winnen, moet je zoveel mogelijk wedstrijden winnen. Dus winnen is toch altijd beter dan gelijkspelen of verliezen?
Voor de periodetitels te winnen moet een club inderdaad zelf altijd winnen. Alleen kan het voordelig zijn om aan het eind van de competitie een wedstrijd te verliezen om zo een hoog staande club een periodetitel te bezorgen ten koste van een laag staande club, waarmee er een extra plaats in de nacompetitie beschikbaar komt via de totaalstand.

Voorbeeld in de Eerste Divisie:
-nummer 9 is al zeker van die plek voor de laatste speeldag (minimaal 4 punten achter de nummer 8 en minimaal 4 punten voor de nummer 10)
-winnaars 1e, 2e en 3e periode zitten bij de top 8
-in de 4e periode strijden de nummers 7 en 11 om de titel, met 1 punt voorsprong voor de nummer 7
-laatste speeldag speelt nummer 7 tegen nummer 9
-bij nederlaag is nummer 9 dus zeker van de nacompetitie, terwijl ze bij winst of gelijkspel de nacompetitie mis kunnen lopen als de nummer 11 wel wint

Dat is komend seizoen mogelijk omdat de 4e periode eindigt op speeldag 38, en niet al op speeldag 36 zoals de laatste jaren.
 

Maasveld

Well-known member
Ik vond het na die jaren Eredivisie eigenlijk wel lekker dat VVV weer in de Juup voetbalde. Voor thuiswedstrijden vind ik de vrijdagavond echt perfect. Lekker op je gemakje voetbal kijken, beetje schelden, beetje lachen, beetje bier drinken. Overigens vind ik nu ook wel weer fijn om te promoveren. Het heeft allebei wel wat.
 

Friesland

Well-known member
Zware woorden, maar ik geloof niet dat ik je begrijp? Om een periodetitel te winnen, moet je zoveel mogelijk wedstrijden winnen. Dus winnen is toch altijd beter dan gelijkspelen of verliezen? Enige zinnige argument dat ik lees is dat het oneerlijk zou zijn omdat niet iedereen tegen elkaar speelt in dezelfde periode. Dat klopt inderdaad, maar dat maakt de periode-kampioenschappen juist zo leuk. In een fase van de competitie dat je tegen relatief zwakkere broeders moet, kan je zowaar meteen een (broodnodig) prijsje pakken.
De publieke en media-belangstelling valt in de Jupiler League zwaar tegen. Meedoen om een periodekampioenschap zorgt tenminste nog voor wat publiciteit en extra recette-inkomsten.
Het eerste gaat over een team dat geen kans op de periodetitel heeft, maar wel afhankelijk is van wie de periodetitel wint. Toevallig spelen ze tegen de club die de periodetitel moet winnen om hen te helpen. Voor die club is een overwinning dus niet het beste resultaat, want dan lopen ze deelname aan de play-offs mis. Zie voorbeeld van Forza-AZ.
Het gaat er niet om dat dit meer regel dan uitzondering , het gaat erom dat dit zich voor k?n doen.
Dat het structureel extra bezoekers trekt, betwijfel ik. Ja, in de beslissende ronde(s) zal het zeker effect hebben (mensen willen graag het feestje meemaken), maar dan moet je maar net thuisspelen.

Neem van mij maar aan dat de grote meerderheid van de clubs, zonder periode-kampioenschappen echt in november / december al uitgebald zou zijn met alle gevolgen voor recettes en media-belangstelling van dien. Elke extra euro inkomsten in de Jupiler League is brood- en broodnodig. En periodetitels kunnen daarbij helpen.
De Graafschap had afgelopen jaar bijv. een k*t-seizoen. Ze wilden vol voor de vierde periode gaan om hun seizoen te redden. Ze hebben daardoor een aantal thuiswedstrijden 9 tot 10 duizend man gehad, waar er anders hooguit 5 tot 6 duizend hadden gezeten.
Je haalt hier twee dingen door elkaar. Wellicht heb je in december geen uitzicht om ergens om mee te kunnen dingen, maar het is theoretisch onmogelijk om voor maart al ""klaar" te zijn, tenzij je uit de competitie wordt genomen of heel veel strafpunten hebt gekregen, maar daar gaan we niet vanuit. Dat mensen in november / december er geen fiducie meer hebben, ga ik niet bestrijden. Volgens mij stond Cambuur rond die tijd ergens in de middenmoot, maar uiteindelijk zijn ze toch nog opgeklommen naar de derde plaats. Maar ook als er geen uitzicht is, kun je met een serie leuke resultaten mensen terug naar het stadion krijgen.

Maar goed, dit topic staat onder de Eredivisie en deze discussie gaat over de periode-titels in de Eerste Divisie. Dus laten we het afronden. Ik ben blij dat we met NAC weer terug zijn in de Eredivisie. Eindelijk een serieuze competitie, want als ik iets geleerd heb de afgelopen twee jaar in de Eerste Divisie dan is het wel dat de KNVB en de CED er in minder dan 20 jaar tijd (in 1999/2000 speelde NAC ook Eerste Divisie) alles aan gedaan hebben om de Eerste Divisie als serieuze competitie om zeep te helpen: spelen op maandag- en vrijdagavond, Jong Teams, slechte kwaliteit kunstgras toestaan, scheidsrechters die als 'straf' eerste divisie moeten fluiten, samenvattingen die om 01.00 uur 's nachts uitgezonden worden, etc. etc.
Uit alles wat de KNVB doet, spreekt totale desinteresse voor de Eerste Divisie.

Helaas maar 8 Zaterdagavondjes NAC komend seizoen in de Eredivisie, maar dat zijn er gelukkig al 8 meer dan vorig jaar.
Veel supporters van Eredivisie-clubs hebben er geen idee van hoe verschrikkelijk schraal de Eerste Divisie is. Je weet het pas als je eigen club er gespeeld heeft en dan blijkt het nog erger te zijn dan je al dacht.
Dus: Lang leve de Eredivisie!

Met dit laatste stuk ben ik het in grote lijnen eens.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan