Eredivisie 2017-18

Forza AZ

Well-known member
http://www.knvb.nl/nieuws/betaald-voetbal/eredivisie/22758/aftrap-seizoen-2017-18-op-11-augustus

De eredivisie start volgend seizoen 1 week later dan normaal. Pas op 11 augustus en dus niet direct al in het weekend na de returns van de 3e voorondes CL en EL.

Dit heeft wel als gevolg dat er komend seizoen 3 midweekse speelrondes zijn, terwijl dat er normaal 2 zijn in een seizoen voordat een EK of WK gespeeld wordt. Die zijn op 12-14 december, 6-8 februari en 17-19 april.


Ander opvallend punt is dat de Eerste Divisie pas op 18 augustus begint en dat er tijdens 3 van de 4 interlandperiodes doorgespeeld wordt.
 

Ceephax

New member
Ik verwacht wel dat er iets gaat veranderen in de opzet van het betaalde voetbal in 18/19, dus in dat geval aangepaste promotie/degradatie regelingen.
 

JMD

Well-known member
http://www.knvb.nl/nieuws/betaald-voetbal/eredivisie/22758/aftrap-seizoen-2017-18-op-11-augustus

De eredivisie start volgend seizoen 1 week later dan normaal. Pas op 11 augustus en dus niet direct al in het weekend na de returns van de 3e voorondes CL en EL.

Dit heeft wel als gevolg dat er komend seizoen 3 midweekse speelrondes zijn, terwijl dat er normaal 2 zijn in een seizoen voordat een EK of WK gespeeld wordt. Die zijn op 12-14 december, 6-8 februari en 17-19 april.


Ander opvallend punt is dat de Eerste Divisie pas op 18 augustus begint en dat er tijdens 3 van de 4 interlandperiodes doorgespeeld wordt.
Opvallend idd dat verschil tussen Ere en JL qua startweekend. Verder opvallend dat de JL veel dubbele weekenden pas in april heeft, er zijn dan 5 speelrondes in 2 weken. Verder heeft de JL maar 3 weken winterstop en de ere 4 weken. We stoppen een week later met Kerst dan dit jaar (logisch, want Kerst valt op ma/di, dus kan er de 24e nog gespeeld worden), maar de ere begint ook 1 week later, de JL echter niet.

En ook apart dat de JL nu weer doorspeelt bij de meeste interlandperiodes, vraag me af waarom dat is, en of de JL-clubs (die dat juist niet wilden) daar blij mee zijn.
 

JMD

Well-known member
Ik verwacht wel dat er iets gaat veranderen in de opzet van het betaalde voetbal in 18/19, dus in dat geval aangepaste promotie/degradatie regelingen.
Ik las vorige week een interview met Marcel Brands in het blad van de supportersvereniging van PSV, en die gaf aan dat het zeker is dat vanaf 2018 de eredivisie verandert qua vorm.

Nou mag hij dat vinden, maar dat 'zeker' hangt volgens mij ook af van de andere clubs, en of die allen staan te springen.... Verder een verschrikkelijke opmerking van Brands in dat artikel, er werd gesproken over de Belgische vorm (dat de top6 om de titel strijdt en dat dan de punten gehalveerd worden (en dus ook evt. achterstand/voorsprong)). Brands zei dat die halvering terecht is omdat 'Europese clubs vaak punten verspelen door het Europees voetbal'. Wat een verschrikkelijke bullshit...
 

ALenstra

Well-known member
Ik kan me niet voorstellen dat de meerderheid van de clubs in de eredivisie blij is met een verkleinde eredivisie. Vraag me af hoe de besluitvorming hierover is. Wordt dat gewoon opgelegd aan de clubs? Het Belgische systeem is mooi voor de topclubs maar voor het rechterrijtje lijkt het me funest.
 

JMD

Well-known member
Ik kan me niet voorstellen dat de meerderheid van de clubs in de eredivisie blij is met een verkleinde eredivisie. Vraag me af hoe de besluitvorming hierover is. Wordt dat gewoon opgelegd aan de clubs? Het Belgische systeem is mooi voor de topclubs maar voor het rechterrijtje lijkt het me funest.
Precies. En verder is het natuurlijk ook oneerlijk dat je de helft van je voorsprong kwijtraakt na de reguliere competitie.
Plaats 7 t/m 14 speelt in Belgi? nog een megalange playoff die een kleine kans geeft op een Europees ticket, nummer 15 en 16 zijn wel direct klaar (15 moet nog p/d spelen), vroeger werd daar nog een best -of-5- gespeeld tussen die 2 ploegen.

Als we naar 16 ploegen gaan (wat wel zal moeten met de PO) dan gaan komend seizoen minimaal 3 ploegen degraderen, daar zullen ploegen als Excelsior, Willem II, Roda etc. niet blij mee zijn. (En wat gaat er dan met de JL gebeuren, naar 22 ploegen?? En als de JL 20 blijft, dan moeten er dus meer ploegen degraderen uit de 2e divisie.)
 

Forza AZ

Well-known member
Plaats 7 t/m 14 speelt in Belgi? nog een megalange playoff die een kleine kans geeft op een Europees ticket, nummer 15 en 16 zijn wel direct klaar (15 moet nog p/d spelen), vroeger werd daar nog een best -of-5- gespeeld tussen die 2 ploegen.
Die mega lange play-off is met ingang van dit seizoen nog langer geworden. Naast de nummers 7 t/m 14 nemen daaraan namelijk nu ook de nummer 15 en de nummers 2 t/m 4 van de Tweede Klasse (!!!) deel. Dus in plaats van 2 groepen van 4 zijn het nu 2 groepen van 6. Daarna volgen nog 2 knock-out rondes, die vanaf nu uit enkele wedstrijden bestaan op het veld van de club die het hoogst geplaatst is in de reguliere competitie.
 

JMD

Well-known member
Die mega lange play-off is met ingang van dit seizoen nog langer geworden. Naast de nummers 7 t/m 14 nemen daaraan namelijk nu ook de nummer 15 en de nummers 2 t/m 4 van de Tweede Klasse (!!!) deel. Dus in plaats van 2 groepen van 4 zijn het nu 2 groepen van 6. Daarna volgen nog 2 knock-out rondes, die vanaf nu uit enkele wedstrijden bestaan op het veld van de club die het hoogst geplaatst is in de reguliere competitie.

Dus je kunt als je 7e bent geworden nog degraderen en als nummer 4 van de 2e klasse nog Europees voetbal halen?
 

twenteboy

Member
Dus je kunt als je 7e bent geworden nog degraderen en als nummer 4 van de 2e klasse nog Europees voetbal halen?

De nummer 7 kan niet degraderen want alleen de nummer 16 degradeerd. De nummer 4 van de Eerste Klasse B kan wel Europees voetbal halen.
 

Forza AZ

Well-known member
De nummer 4 van de Eerste Klasse B kan wel Europees voetbal halen.
Het is trouwens wel de vraag of de UEFA die club dan toelaat, aangezien in de reglementen van de UEFA staat dat alleen clubs uit de hoogste divisie van hun land zich kunnen plaatsen voor Europees voetbal via de competitie.
Belgi? probeert die regel waarschijnlijk te omzeilen door het 2e niveau de naam "Eerste Klasse B" te geven, maar daarmee is het natuurlijk nog steeds niet het hoogste niveau.


Het is inderdaad wel een heel vreemd systeem, want de nummer 1 van de "Eerste Klasse B" kan zich niet plaatsen voor Europees voetbal (ze zijn natuurlijk wel gepromoveerd), terwijl de nummers 2 t/m 4 daar wel kans op hebben (maar juist niet kunnen promoveren).
 

Forza AZ

Well-known member
Dat is Belgi?, wij maken de dingen graag ingewikkeld. ;)
In Denemarken en Bulgarije doen ze trouwens een goede poging om Belgi? te evenaren qua ingewikkelde play-offs:

https://en.wikipedia.org/wiki/2016–17_Danish_Superliga
https://en.wikipedia.org/wiki/2016–17_First_Professional_Football_League_(Bulgaria)

Ze starten daar met 14 clubs en splitsen dat na 26 wedstrijden in 6 + 8. Tot daar valt het nog mee, maar wat die onderste 8 allemaal nog moeten spelen is wel erg veel. Eerste een poule van 4 en daarna nog tot 3 knock-out rondes om ?f Europees voetbal te kunnen halen ?f te kunnen degraderen.
 

JMD

Well-known member
San Marino is ook altijd leuk... Die spelen een dubbele eliminatie om de landstitel.
 

Ceephax

New member
In Denemarken en Bulgarije doen ze trouwens een goede poging om Belgi? te evenaren qua ingewikkelde play-offs:

https://en.wikipedia.org/wiki/2016–17_Danish_Superliga
https://en.wikipedia.org/wiki/2016–17_First_Professional_Football_League_(Bulgaria)

Ze starten daar met 14 clubs en splitsen dat na 26 wedstrijden in 6 + 8. Tot daar valt het nog mee, maar wat die onderste 8 allemaal nog moeten spelen is wel erg veel. Eerste een poule van 4 en daarna nog tot 3 knock-out rondes om ?f Europees voetbal te kunnen halen ?f te kunnen degraderen.

Allemaal Hypercube projecten.... Die werken ook al jaren samen met de KNVB, dus die play-off rommel gaan we hier ook krijgen, het is alleen de vraag of het 14 of 16 clubs in de Eredivisie gaan worden.
 

JMD

Well-known member
Allemaal Hypercube projecten.... Die werken ook al jaren samen met de KNVB, dus die play-off rommel gaan we hier ook krijgen, het is alleen de vraag of het 14 of 16 clubs in de Eredivisie gaan worden.

Je vraagt je zo langzamerhand echt af wat ze snuiven daar op dat Hypercubebureau. Of dat ze daar een weddenschap hebben lopen wie het meest idiote plan bedenkt dat door een bond nog wordt omarmd.
 

Joost

Well-known member
Het is trouwens wel de vraag of de UEFA die club dan toelaat, aangezien in de reglementen van de UEFA staat dat alleen clubs uit de hoogste divisie van hun land zich kunnen plaatsen voor Europees voetbal via de competitie.
Belgi? probeert die regel waarschijnlijk te omzeilen door het 2e niveau de naam "Eerste Klasse B" te geven, maar daarmee is het natuurlijk nog steeds niet het hoogste niveau.


Het is inderdaad wel een heel vreemd systeem, want de nummer 1 van de "Eerste Klasse B" kan zich niet plaatsen voor Europees voetbal (ze zijn natuurlijk wel gepromoveerd), terwijl de nummers 2 t/m 4 daar wel kans op hebben (maar juist niet kunnen promoveren).

Je vergeet nog een curieus punt; de licenties. Je kunt vanuit het derde niveau promoveren met een B licentie, daarmee mag je in Eerste Klasse B spelen. Wordt je dan het seizoen erop kampioen maar weet je niet de A licentie te halen en de andere zeven wel, dan degradeer je automatisch.
 

JMD

Well-known member
Je vergeet nog een curieus punt; de licenties. Je kunt vanuit het derde niveau promoveren met een B licentie, daarmee mag je in Eerste Klasse B spelen. Wordt je dan het seizoen erop kampioen maar weet je niet de A licentie te halen en de andere zeven wel, dan degradeer je automatisch.
Haha....

Dan werk je competitievervalsing flink in de hand... Stel de nummer1 is niet in het bezit van zo'n licentie en wil dan dus niet kampioen worden en verliest dus de laatste weken alle wedstrijden... Lekker dan.
Sowieso idioot dat er nog maar een divisie van 8 ploegen is. Spelen die 4x tegen elkaar ofzo?
 

Forza AZ

Well-known member
Sowieso idioot dat er nog maar een divisie van 8 ploegen is. Spelen die 4x tegen elkaar ofzo?
Ja, die spelen inderdaad 4x tegen elkaar (28 wedstrijden). Daarna spelen de winnaars van de 1e en 2e competitiehelft nog tegen elkaar voor promotie. De beste 3 die niet promoveren doen mee aan play-off II (10 wedstrijden), en overige 4 spelen de degradatie play-offs (6 wedstrijden).
 

Ceephax

New member
Ik hoop zelf dat de competitie gewoon een round robin blijft. Eredivise met 16 clubs en een beker toernooi met Belgische of Scandinavische landen is ook nog te doen, maar niet de gekkigheid met al die play-offs. Dat lijkt me echt verschrikkelijk. Dan kan je het nog zo goed doen in het begin van de competitie, met 1 kutwedstrijd op het eind, loop je alles mis.
 

JMD

Well-known member
Beker niet samenvoegen met andere landen, wat is de meerwaarde daarvan? Als je vaak extra tegen sterkere tegenstanders wilt spelen moet je de competitie samenvoegen, niet de beker (dat kan immers met 1 duel klaar zijn). Wat mij betreft voegen ze niks samen.

Gewoon 18 clubs houden, maar wel met meer degradanten (3), en uit de JL gewoon de beste 2 rechtstreeks en dan de nummers 3 t/m 6 via een knockout playoffs (finale evt op neutraal terrein in 1 duel) om promotie (het Engelse model zeg maar). Omdat uit de JL nu ook gedegradeerd kan worden blijft er ook langer spanning daar in het rechterrijtje. En ook daar flinke degradatie, ook bv de onderste 3 eruit en de bovenste 2 erin en 3 t/m 6 PO.
 
Bovenaan