Documentaires

Ska P 187

Well-known member
Meestal kijk ik documentaires via youtube, zeker sinds het verval van ?hola?.
Gisternacht zat ik deze te kijken over een man van 26, die toen hij 14 was in een tijdsbestek van een maand 4 overvallen met oudere kameraden pleegde.
Hij kreeg hiervoor levenslang, letterlijk.
Sloeg bij mij om persoonlijke redenen in als een bommetje, wanneer ik besef wat wij uithaalden op die leeftijd tot ongeveer ons achtiende en hoe het eigenlijk, wonderwel, met ons allemaal ?goed? is gekomen en hoe het waarschijnlijk was afgelopen wanneer we echt hadden moeten zitten.
Dan heb ik het nog niet over het feit dat wij nu niet uit kansarme gezinnen kwamen, in tegenstelling tot deze jongen.
Amerika, Florida in dit geval, da?s andere koek. Het blijft een land dat ik maar moeilijk kan begrijpen.

Prisons documentary children in prison for life sentence.


Game on
 
Laatst bewerkt:

Ska P 187

Well-known member
Dat valt me inderdaad tegen Janssen. Ook geen nachtje politiecel?
Nooit de honden achter je aan gehad?
Waar het om gaat, die gast was 14, deed zijn ding in de tijd van een maand deed, zwaar onder invloed van ouderen en achteraf blijkbaar ook nog eens zijn aan drugs verslaafde moeder en wordt zwaarder gestraft als zijn volwassen medecompagnon, terwijl hij alleen op de uitkijk stond.

Kom op man, ik wil niet zeggen voor 6, maar als je er in Nederland voor eentje gepakt wordt en het is je eerste keer, dan ga je niet eens de bak in. En da?s maar goed ook geloof me.
 

zwammy

Well-known member
Tsja, het gaat van het enige uiterste naar het andere uiterste. Gisteren las ik een verhaal van iemand wiens buurman baar 3 jaar misbruikt heeft waarvan het laatste jaar elke dag, die kreeg 7 maanden.
 

Janssen

Well-known member
Dat valt me inderdaad tegen Janssen. Ook geen nachtje politiecel?
Nooit de honden achter je aan gehad?
Waar het om gaat, die gast was 14, deed zijn ding in de tijd van een maand deed, zwaar onder invloed van ouderen en achteraf blijkbaar ook nog eens zijn aan drugs verslaafde moeder en wordt zwaarder gestraft als zijn volwassen medecompagnon, terwijl hij alleen op de uitkijk stond.

Kom op man, ik wil niet zeggen voor 6, maar als je er in Nederland voor eentje gepakt wordt en het is je eerste keer, dan ga je niet eens de bak in. En da?s maar goed ook geloof me.

Ik zeg ook niet dat ik de straf normaal vind. Ik zeg dat je vrij weinig te vrezen hebt als je gewoon normaal doet.
 

Fenerium

Member
Tsja, het gaat van het enige uiterste naar het andere uiterste. Gisteren las ik een verhaal van iemand wiens buurman baar 3 jaar misbruikt heeft waarvan het laatste jaar elke dag, die kreeg 7 maanden.

7 maanden vakantie hier in Nederland.

De VS is een ander verhaal, daar kan je om de kleinste dingen tussen de harde criminelen belanden.
 

Mario

Well-known member
Ik zeg ook niet dat ik de straf normaal vind. Ik zeg dat je vrij weinig te vrezen hebt als je gewoon normaal doet.

Het ligt er ook aan om wat voor misdaad het gaat. Als je in de VS als 14 jarige wordt opgesloten tussen harde criminelen, kom je daar meestal alleen maar slechter uit. Hier kan je op die leeftijd nog begeleid worden, en kan het nog goed met je komen. Al vind ik 1 jaar gevangenisstraf voor moord weer behoorlijk aan de korte kant.

Sommige gevangenissen in het buitenland zijn idd wat anders dan de hotels hier in Nederland. Onlangs was er ook een docu over een gevangenis in Madagascar ... heftig als je daar vast zit.
 
Laatst bewerkt:

Ska P 187

Well-known member
Probleem is dat degenen die hem leerden wat normaal was, tsja...
Goed hij heeft gezeten, 11 jaar op moment van docu, heeft diploma?s en al die gein gehaald, in die tijd 1 keer een reprasaile gehad omdat hij zijn bed niet op wou maken (...) Verder een voorbeeldig gevangene.
Kinderen hebben gewoon recht op een tweede kans, of in zijn geval eigenlijk een eerste. Levenslang hoeft hij niet meer te zitten, ik geloof dat hij na hoger beroep uiteindelijk op zijn 46e vrij komt en dan heeft hij het zelf nog over licht aan het eind van de tunnel, WTF?!
 

U.G.

Well-known member
Dat valt me inderdaad tegen Janssen. Ook geen nachtje politiecel?
Nooit de honden achter je aan gehad?
Waar het om gaat, die gast was 14, deed zijn ding in de tijd van een maand deed, zwaar onder invloed van ouderen en achteraf blijkbaar ook nog eens zijn aan drugs verslaafde moeder en wordt zwaarder gestraft als zijn volwassen medecompagnon, terwijl hij alleen op de uitkijk stond.

Kom op man, ik wil niet zeggen voor 6, maar als je er in Nederland voor eentje gepakt wordt en het is je eerste keer, dan ga je niet eens de bak in. En da?s maar goed ook geloof me.

Wat ?? Wie was zijn advocaat, zijn compagnon ?

Als je als jongere in Nederland een geweldsmisdrijf pleegt dan val je niet onder Halt en ga je gewoon zitten hoor. Misschien wel veel voorwaardelijk met proeftijd, maar je zit zo ergens in 'het poortje' of zo.
 

Ska P 187

Well-known member
Ik weet niet of een overval pers? als geweld gezien wordt, kan ook alleen met bedreigen, maar die ervaring heb ik niet.
Misschien gematst.
 

U.G.

Well-known member
Ik weet niet of een overval pers? als geweld gezien wordt, kan ook alleen met bedreigen, maar die ervaring heb ik niet.
Misschien gematst.

Spanjool please :eek:, een overval wordt altijd gezien als een geweldsdelict. Je loopt niet met een pak geld een toko uit omdat de kassajuf puur uit spontane verliefdheid van de kaart raakte.

Rotterdamse rechtbanken zijn misschien wel wat strenger, kan goed kloppen. Aan de andere kant, overvallertjes worden steeds jonger he, in Rotterdam-Zuid was er een 11 jarige overvaller actief.
 

Ska P 187

Well-known member
Ik weet het niet, dreigen met geweld is dat hetzelfde als geweld toepassen? Misschien gematst, blond en blank he.:oops:
Hoe dan ook als je 14 jaar bent doe je soms domme shit, als je 40 bent soms ook, maar dan is er eigenlijk geen hoop meer.
Kinderen moeten altijd een tweede kans krijgen.
 

U.G.

Well-known member
Je maakt de klassieke denkfout dat geweld alleen een fysieke bedoening is. De OM of een rechter kan zelfs een belediging al als geweld vertalen. Laat st??n een overval, en dan maakt in Nederland je huids- of haarkleur wat dat betreft echt flikker uit. Mss dat in de VS de juiste huidskleur plus geld/status het verschil maakt, maar hier speelt dat niet zo.
 
Laatst bewerkt:

Ska P 187

Well-known member

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet zeggen behalve dat ik het een mooie documentaire vond en die fixer een toffe kerel.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan