Opnieuw moet er 'n strafschoppenserie opnieuw worden genomen:
Opschudding in het toernooi om de districtsbeker: Dongen schakelde vorige week Achilles Veen uit na penalty's in de achtste finale, maar door die uitslag gaat nu een streep. Er is een fout gemaakt bij de strafschoppenserie. Die reeks moet opnieuw.
www.bndestem.nl
Brabantse bekerkraker krijgt bijzonder staartje: strafschoppenserie moet opnieuw
Opschudding in het toernooi om de districtsbeker: Dongen schakelde vorige week Achilles Veen uit na penalty's in de achtste finale, maar door die uitslag gaat nu een streep. Er is een fout gemaakt bij de strafschoppenserie. Die reeks moet opnieuw.
Dennis Kas 29-02-24, 19:05 Laatste update: 19:36
Het was een heet avondje, vorige week donderdag in Dongen.
Een ware bekerthriller tussen twee competitiegenoten uit de vierde divisie. Het werd 2-2. Dongen bekerde uiteindelijk door na een serie van twintig strafschoppen (9-8). Maar, zo blijkt nu, daarin is een fout gemaakt. Dus hoe mooi het sprookje voor De Kanaries ook was, hoe lekker dat ticket voor de kwartfinale voelde, het gaat allemaal niet door.
Wat is er gebeurd? Achilles Veen eindigde het duel met tien man vanwege een rode kaart voor Jeroen Sterrenburg en begon dus met één man minder aan de strafschoppenserie. De regel is dan dat de tegenstander ook één speler moet uitsluiten voor de penaltyreeks, zodat het een eerlijke strijd tussen tien en tien nemers is. Dit heeft Dongen niet gedaan. Bij de penaltyreeks stonden er elf Dongen-spelers op het veld: tien veldspelers (zie foto hieronder) plus de keeper. Alle tien de veldspelers namen een strafschop, dat mag dus niet volgens de spelregels.
De KNVB oordeelt dat de penaltyreeks opnieuw moet worden afgewerkt. Op Voetbal.nl valt te lezen dat de herkansing is ingepland op donderdag 7 maart om 20.30 uur.
Tekst gaat verder onder de foto
Tien veldspelers stonden klaar voor de penaltyreeks. Dat hadden er dus negen moeten zijn volgens de regels. © Ramon Mangold/Pix4Profs
Onbegrip bij Dongen
Bij Dongen is men verbolgen over de opnieuw ingeplande penaltyreeks. ,,Voordat ik wat kan zeggen, moet ik eerst alle ins en outs weten”, is de eerste reactie van trainer Marcel van der Sloot, die overvallen is door het nieuws. ,,Ik ga vanavond naar de club, dan zal ik wel worden bijgepraat. Nu kan ik er niks over zeggen.”
Ook voorzitter John-Paul Verkooijen begrijpt totaal niet waar het over gaat. ,,Ik heb nog niks gehoord van de KNVB, onze wedstrijdsecretaris ook niet. Ik vind het ook iets heel juridisch, aangezien er geen elf strafschoppen zijn genomen. Als dit de reden is, gaat het om een fout van de scheidsrechter, daar kunnen wij niks aan doen. We komen vanavond bij elkaar, dan gaan we kijken wat we kunnen doen. Wij gaan hier niet mee akkoord", is de voorzitter stellig.
Herkansing voor Achilles Veen
,,Gelijk die avond al kregen we door dat er een fout was gemaakt. Mijn telefoon stond roodgloeiend”, laat Achilles Veen-trainer Dennis van der Steen weten. Hij sprak op de avond zelf al van een uitschakeling die aanvoelde als onrecht. ,,In de penaltyserie, bij 2-2, schieten ze op de lat, maar die mag opnieuw omdat onze keeper te vroeg zou hebben bewogen. Zuur. Het voelt onterecht”, zei hij na de wedstrijd. Via kennissen uit het wereldje werd hij gewezen op de fout van de arbiter.
,,In de auto naar huis heb ik met het bestuur gesproken. We hebben er een nachtje over geslapen, om de emotie te laten zakken, maar de dag erna een verweerschrift ingediend. We staan namelijk in ons recht. Vandaag hoorde ik dat de penaltyreeks opnieuw afgewerkt moet worden”, laat de trainer van Achilles Veen weten.
Onrecht
Veen krijgt dus een herkansing om de kwartfinale (tegen competitiegenoot Best Vooruit) te bereiken. ,,Het voelt dubbel. Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat het vervelend is voor Dongen. Aan de andere kant voelden wij ons gedupeerd. Ik kan tegen mijn verlies, maar het klopte niet in onze ogen. Vooral die derde penalty, die zij misten maar opnieuw mochten nemen, was ongelooflijk. Maar daar is interpretabel. Het voelde alsof we deze wedstrijd nooit konden winnen. Gelukkig is de KNVB er uiteindelijk op teruggekomen. Daar ben ik blij mee, we hebben nog een kans.”
Na de competitiewedstrijd van zaterdag tegen UDI'19, kan Veen zich dus voorbereiden op een nieuwe penaltyreeks. ,,We gaan alleen maar strafschoppen oefenen”, grapt Van der Steen. Dan op serieuze toon: ,,Misschien is het allemaal voor niks, maar dan is het wel op een eerlijke manier gegaan.”