Zoals ik al aangaf, vraag ik me af in hoeverre er met de clubs is gecommuniceerd dat er een convenant kon worden ondertekend en in hoeverre het niet-ondertekenen ervan tot consequentie zou hebben dat men gedwongen kan worden op zondag te voetballen.
Wat is een principi?le zaterdagclub ?
Een club waarvan de meerderheid van de leden niet op zaterdag wil voetballen ?
Of een club die het woord christelijk in de statuten heeft staan ?
Er zijn vele clubs die niet christelijk zijn, maar die hebben gekozen voor het zaterdagvoetbal om aan alle inwoners van een dorp de mogelijkheid te geven om te voetballen.
Vooralsnog lijkt het mij allemaal nog niet zo eenduidig.
Met alle respect, Joost, maar daarmee kan ik wat betreft dit vraagstuk niet uit de voeten.
Uiteraard mag elke voetballer zelf bepalen op welke dag hij wil voetballen.
Maar als je alleen op zondag wilt voetballen , kun je je beter niet aanmelden bij sc Genemuiden.
En als je als Limburger niet op zondag wilt voetballen, heb je een probleem.
In ieder geval helpt jouw domme, zinloze en niet ter zake doende opmerking over individuele keuzes enz. niet bij aan het vinden van een oplossing.
Van het geweten van dvk mag je iets anders verwachten dan een dergelijke domme opmerking.
Beter bedenk je iets opbouwends , iets wat werkelijk helpt om de voetbalpiramide beter te maken.
En dan niet de standaard riedel die 99% van dvk als oplossing ziet en dan ook nog opbouwend vindt :
Verhelp de problemen die er in het zondagvoetbal zijn door het zaterdagvoetbal een kopje kleiner te maken, te laten inleveren en minder aantrekkelijk te maken.
Het gekke van dat convenant is dat daar ook clubs opstaan als Volendam en WV-HEDW, wat we toch allerminst zaterdagclubs kunnen noemen. Onder meer Lisse, Rinnsburgse Boys, VVOG en Harkemase Boys staan juist niet op de lijst.
Als vertrekpunt is het dus goed, maar ??n op ??n doorvoeren zal niet lukken denk ik.
Sowieso het al door jou genoemde trio FC Lisse, Rijnsburgse Boys, Harkemase Boys. Maar ook wij niet (geen idee waarom niet).
Maar eigenlijk moet ik ook zeggen verrassend wie er soms wel tussen staan. Bijvoorbeeld Scheveningen, dat vorig jaar nota bene nog liet doorschemeren best in een gemixte afdeling te willen spelen en dan ook nog wel op zondag. Dat gaat dan in tegen het convenant.
Als je alle zaterdagclubs die niet op deze lijst staan , gaat verplichten wedstrijden op zondag te voetballen , krijg je behoorlijke heibel in de tent.
Van de 3e, 4e en 5e klassers uit noord op zaterdag staan er maar liefst 150 verenigingen niet op de lijst ( standaardteams in de reserveklassen niet meegeteld )
In totaal staan er dus zo'n 178 zaterdagclubs uit Noord niet op die lijst.
De overgrote meerderheid hiervan heeft nog nooit een elftal op zondag gehad en ik denk dat ze ook niet op zondag willen of zullen voetballen.
Vermoedelijk hebben die clubs nooit iets geweten van een convenant of van de eventuele consequentie dat ze zonder te tekenen op zondag moeten voetballen.
Het is nog maar de vraag of er behalve de tweede divisie nog verder gemixt gaat worden.
De clubs in de tweede divisie blijken erg ontevreden over de za zo mix en een voorstel van de waan c.s. om de derde divisie te mixen sneuvelde falikant. Ondanks de onaangename situatie met de beloftenteams in de derde divisie za.
Dat er vanuit het zondagvoetbal voortdurend druk op de KNVB wordt uitgeoefend om te mixen begrijp ik.
Dat in het zaterdagvoetbal die wens nauwelijks leeft is ook te begrijpen.
Daar heeft men bij een mix niets te winnen, integendeel de tweede divisie laat al zien dat het leidt tot minder inkomsten , minder interessante wedstrijden, allemaal idiote aanvangstijdstippen en een voortdurend gezeur dat het oneerlijk is dat men niet op zondag wil voetballen.
Ik sluit niet uit dat de KNVB toch besluit verder te mixen, om bv het zondagvoetbal in West 2 te redden, vanwege de druk vanuit het zondagvoetbal, om de toegenomen populariteit van het zaterdagvoetbal te breken of door bewust niets te doen aan de grote afstanden die hoofdklassers moeten afleggen door weer naar 3 hoofdklassen per speeldag te gaan en tweede en derde divisie samen te voegen tot 1 poule per speeldag.
De vraag is dan natuurlijk, tot welk niveau. En gaat de KNVB de zaterdagverenigingen die niet in het waan-rijtje staan dwingen op zaterdag te voetballen.
Als het aan de Kok ligt wel.
Gezien welke clubs niet in de lijst staan lijkt me dat niet verstandig en sluit ik niet uit dat e.e.a. in dat geval zou kunnen leiden tot een afsplitsing. Vele clubs , die niet in het lijstje staan, hebben nog nooit op zondag gevoetbald, willen dat ook niet en zullen naar mijn idee ook niet op zondag gaan voetballen.
Wanneer men niet weer toe wil naar de piramide van enkele jaren geleden, lijkt het mij het beste clubs de vraag voor te leggen hoe ze de wedstrijden willen spelen, alleen op zaterdag, alleen op zondag , of maakt niet uit.
En op basis daarvan een competitie-indeling te maken.
Overigens vraag ik me af of je de situatie bij het korfballen goed met die van het voetballen kunt vergelijken.
Er zijn clubs die alleen op zaterdag spelen. Hebben die een soort convenant getekend voordat men daar ging mixen of kunnen clubs gewoon aangeven dat ze hun wedstrijden op zaterdag willen spelen ?
Gezien de spreiding van en het aantal korfbalverenigingen ligt een mix daar meer voor de hand dan bij het voetballen.