De Toekomst

Unregistere

Well-known member
Nu is dat ook wel de Cruijff-filosofie dat het resultaat in de jeugdteams ondergeschikt moet zijn aan de ontwikkeling van de spelers.

Maar goed het is natuurlijk onzin dat je enkel spelers van 16, 17 of 18 in Jong Ajax zou mogen hebben. Je moet je toptalenten op tijd doorschuiven. Je weet van je jeugdopleiding vanaf het begin al dat een hele ruime meerderheid nooit in het eerste terechtkomt. Echter moet je wel jeugdelftallen formeren, zodat je toptalenten kunnen spelen. Dat doe je dan met minder getalenteerde spelers die zorgen dat de toptalenten kunnen excelleren en zich ontwikkelen. Maakt het in het geval van Jong Ajax dan uit dat die waterdragers 19 of 20 zijn? Een Dani de Wit gaat nooit een Ajax1 speler worden, maar waarom zou je hem niet erbij houden zodat een Gravenberch zich wellicht wat soepeler ontwikkeld dan dat hij het met Eric Llansana moet doen. Wel kun je je de vraag stellen of het qua samenstelling nu niet te onevenwichtig is en de toptalenten wel genoeg kansen gaan krijgen. Aan de andere kant moet een Victor Jensen het dan ook maar laten zien dat ie Dani de Wit uit het elftal kan spelen.

Dit is denk ik ook precies de juiste manier. Uitzonderlijke talenten kun je altijd doorschuiven. Dat gebeurt ook gewoon. Sterker nog, soms slaan ze zelfs een heel team over. Maar het lijkt mij niet verstandig om standaard te voetballen met alleen maar structureel te jonge spelers.
 

Atreides

Well-known member
Dit is denk ik ook precies de juiste manier. Uitzonderlijke talenten kun je altijd doorschuiven. Dat gebeurt ook gewoon. Sterker nog, soms slaan ze zelfs een heel team over. Maar het lijkt mij niet verstandig om standaard te voetballen met alleen maar structureel te jonge spelers.

Eens. Komt bij dat ElSimao nog ??n essenti?le denkfout maakt. Een belangrijk voordeel van versneld doorschuiven is dat je op de trainingen speelt tegen jongens die verder, groter en sterker zijn (dus hogere weerstand). Als je daar dan weer je eigen leeftijdscategorie van maakt heb je alleen nog maar wat aan de extra wedstrijden. Terwijl je maar 1,5 wedstrijd per week speelt (max).... En het zijn nu de net de hele grote talenten die daar het meest van leren.

Verder valt op dat het tweede elftal tot en met 23 jaar is. Als je dan gemiddelde leeftijd hebt tot een jaar of 20.... Lijkt mij prima te voldoen aan de filosofie van Cruijff.
 

ElSimao

Active member
Eens. Komt bij dat ElSimao nog ??n essenti?le denkfout maakt.

"ElSimao" en "denkfout" does not compute.

Een belangrijk voordeel van versneld doorschuiven is dat je op de trainingen speelt tegen jongens die verder, groter en sterker zijn (dus hogere weerstand). Als je daar dan weer je eigen leeftijdscategorie van maakt heb je alleen nog maar wat aan de extra wedstrijden. Terwijl je maar 1,5 wedstrijd per week speelt (max).... En het zijn nu de net de hele grote talenten die daar het meest van leren.

Goed punt maar dat kun je m.i. makkelijk opvangen door de teams vaker met hogere elftallen te laten trainen.

Verder valt op dat het tweede elftal tot en met 23 jaar is. Als je dan gemiddelde leeftijd hebt tot een jaar of 20.... Lijkt mij prima te voldoen aan de filosofie van Cruijff.

Dus als we het tweede elftal tot en met 35 maken, voldoe je aan de filosofie van Cruijff als de gemiddelde leeftijd 30 is?

Jong Ajax is een mooi platform om jonge talenten klaar te stomen voor het echte werk. Zoals ik al zei hoort dan de gemiddelde leeftijd van die ploeg ongeveer een jaar lager te liggen dan de leeftijd waarop jongens doorbreken. Wat wij met JA doen, is echter (bijna) overbodige talenten erin stallen en dat is wat mij betreft een verspilling van het platform.
 

Unregistere

Well-known member
De samenwerking met Sparta Rotterdam aangaande de jeugdopleiding wordt nog intensiever. Ajax gaat drie jaar lang ondersteuning bieden. Interessante move.
 

zwammy

Well-known member
NAC heeft zaterdag op de toekomst met 3-2 verloren van Ajax o19. Ajax maakte in de 89 en 93e minuut de 2-2 en 3-2. Dat is nog vrij normaal. Wat ik wel bizar vond was dat de gemiddelde leeftijd van Ajax 16 jaar en 3 maanden was. Waar zijn al die andere knullen dan?
 

Batigoal

Well-known member
NAC heeft zaterdag op de toekomst met 3-2 verloren van Ajax o19. Ajax maakte in de 89 en 93e minuut de 2-2 en 3-2. Dat is nog vrij normaal. Wat ik wel bizar vond was dat de gemiddelde leeftijd van Ajax 16 jaar en 3 maanden was. Waar zijn al die andere knullen dan?

Jong Ajax heeft dit jaar jonger team dan voorgaande jaren met een aantal 18-jarigen.
 

Pascallovic

Well-known member
Combinatie van verschillende factoren. Ajax schuift inderdaad relatief snel spelers door. Een deel van de oudere spelers zal daarom ook vast bij Jong Ajax zitten. Ook speelt men deze week weer Youth League waardoor een aantal oudere spelers ook gespaard zijn. Woensdag zullen El Maach, Kuhn, Bakker en Botman vast weer in de basis staan.
 

Abubakari

Well-known member
NAC heeft zaterdag op de toekomst met 3-2 verloren van Ajax o19. Ajax maakte in de 89 en 93e minuut de 2-2 en 3-2. Dat is nog vrij normaal. Wat ik wel bizar vond was dat de gemiddelde leeftijd van Ajax 16 jaar en 3 maanden was. Waar zijn al die andere knullen dan?

Daardoor zag ik gister een Ajax onder 17 (hele seizoen nog niet verloren, 3 tegentreffers) met 6-2 van Groningen - 17 verliezen. Geen Unuvar, geen Hoogewerf. Al denk ik dat er nog genoeg jongens mee deden die normaal ook in o17 spelen. Het was meer weer voor Groningers dan voor jongetjes uit het westen denk ik.
 

Pascallovic

Well-known member
Daardoor zag ik gister een Ajax onder 17 (hele seizoen nog niet verloren, 3 tegentreffers) met 6-2 van Groningen - 17 verliezen. Geen Unuvar, geen Hoogewerf. Al denk ik dat er nog genoeg jongens mee deden die normaal ook in o17 spelen. Het was meer weer voor Groningers dan voor jongetjes uit het westen denk ik.

Ik zeg competitievervalsing.
 

zwammy

Well-known member
Jong Ajax heeft dit jaar jonger team dan voorgaande jaren met een aantal 18-jarigen.

En die 17 jarigen dan?

Combinatie van verschillende factoren. Ajax schuift inderdaad relatief snel spelers door. Een deel van de oudere spelers zal daarom ook vast bij Jong Ajax zitten. Ook speelt men deze week weer Youth League waardoor een aantal oudere spelers ook gespaard zijn. Woensdag zullen El Maach, Kuhn, Bakker en Botman vast weer in de basis staan.

Is het Ajax van de youth league weer een ander Ajax dan die van -19 of jong Ajax? Of gewoon de spelers van 019 waardoor de spelers die rust krijgen tegen NAC spelen?
 

Pascallovic

Well-known member
En die 17 jarigen dan?



Is het Ajax van de youth league weer een ander Ajax dan die van -19 of jong Ajax? Of gewoon de spelers van 019 waardoor de spelers die rust krijgen tegen NAC spelen?
Het is een combinatie van beiden. Ongeveer de helft van de kern van Jong Ajax mag nog meedoen bij de -19 en in bepaalde wedstrijden zoals die van de youth league maken ze daar gebruik van.
 
Bovenaan