De (tijdelijke) trainer van Ajax: John van 't Schip

Pascallovic

Well-known member
Wat is er mis met Schreuder?
Niemand heeft ooit kunnen aangeven wat ie nu meebrengt bij een club. Om wat voor reden dan ook een gewild trainer wetende dat ie bij Vitesse, FC Twente, Hoffenheim en nu Ajax gaat werken. Maar heb hem nog nooit op iets inhoudelijks kunnen betrappen. Geen bijzondere visie, geen schat aan ervaring, geen persoonlijkheid en geen begenadigd tacticus. Nu zal hij vast een aardige veldtrainer zijn, maar daar lopen er honderden van in de voetballerij.
 

vakx2.0

Banned
Niemand heeft ooit kunnen aangeven wat ie nu meebrengt bij een club. Om wat voor reden dan ook een gewild trainer wetende dat ie bij Vitesse, FC Twente, Hoffenheim en nu Ajax gaat werken. Maar heb hem nog nooit op iets inhoudelijks kunnen betrappen. Geen bijzondere visie, geen schat aan ervaring, geen persoonlijkheid en geen begenadigd tacticus. Nu zal hij vast een aardige veldtrainer zijn, maar daar lopen er honderden van in de voetballerij.

Het is maar een assistent hoor.

13 van de 10 assistenten in het BV hebben nog maar zelden veel inhoudelijks te melden gehad. Doet er ook niet toe. Als de hoofdcoach aangeeft heel prettig samen te werken met die of met die, dan zou dat voldoende reden moeten zijn om 'm te halen.
 

Abubakari

Well-known member
Wellicht omdat Ajax met het voetbal wat ze onder Keizer speelden:

- zich niet heeft gekwalificeerd voor de Champions League
- zich niet heeft gekwalificeerd voor de Europa League
- al is uitgeschakeld in de beker
- in de competitie 5 punten achter staat op PSV

Zomaar een wilde gok.
En dat lag alleen aan de verdediging? Is toch elk jaar hetzelfde bij Ajax, in het begin van het seizoen zijn ze zoekende (vorig jaar met oa Sanchez met 4-1 onderuit tegen Rostov?) en verprutsen ze de CL kwalificatie. Inmiddels hebben ze de zaakjes defensief redelijk op orde gezien het feit ze ??n van de minst gepasseerde defensies hebben. Dus waarom zou het bestuur een trainer halen die heel defensief wil gaan spelen?
Waar ik dus niet in geloof, ten Hag speelt naar de mogelijkheden van de club waar hij werkt lees ik over hem. Dus niet "Ten Hag speelt overal en altijd erg defensief voetbal".

Maar goed, vorig jaar om deze tijd, onder Bosz:
- zich niet heeft gekwalificeerd voor de Champions League
- al is uitgeschakeld in de beker door Cambuur
- in de competitie 5 punten achter staat op Feyenoord

En toen gaf het bestuur Bosz ook de opdracht om defensief voetbal te gaan spelen? Zoals ze volgens jou nu willen met ten Hag.


Niet dat ik heilig in ten Hag geloof, maar ik geef mensen altijd eerst een kans zich te bewijzen voor ik ze ofwel een prutser noem of allerlei wazige aannames die nergens op gebaseerd zijn doe. Wees jij er maar heilig van overtuigd dat Ajax onder ten Hag defensief voetbal gaat spelen en ga jij na de winterstop maar fijn de tegenstanders aanmoedigen omdat Ajax allemaal ouwe lullen opstelt.
 
Laatst bewerkt:

ElSimao

Active member
En dat lag alleen aan de verdediging? Is toch elk jaar hetzelfde bij Ajax, in het begin van het seizoen zijn ze zoekende (vorig jaar met oa Sanchez met 4-1 onderuit tegen Rostov?) en verprutsen ze de CL kwalificatie. Inmiddels hebben ze de zaakjes defensief redelijk op orde gezien het feit ze ??n van de minst gepasseerde defensies hebben. Dus waarom zou het bestuur een trainer halen die heel defensief wil gaan spelen?
Waar ik dus niet in geloof, ten Hag speelt naar de mogelijkheden van de club waar hij werkt lees ik over hem. Dus niet "Ten Hag speelt overal en altijd erg defensief voetbal".

Maar goed, vorig jaar om deze tijd, onder Bosz:
- zich niet heeft gekwalificeerd voor de Champions League
- al is uitgeschakeld in de beker door Cambuur
- in de competitie 5 punten achter staat op Feyenoord

En toen gaf het bestuur Bosz ook de opdracht om defensief voetbal te gaan spelen? Zoals ze volgens jou nu willen met ten Hag.


Niet dat ik heilig in ten Hag geloof, maar ik geef mensen altijd eerst een kans zich te bewijzen voor ik ze ofwel een prutser noem of allerlei wazige aannames die nergens op gebaseerd zijn doe. Wees jij er maar heilig van overtuigd dat Ajax onder ten Hag defensief voetbal gaat spelen en ga jij na de winterstop maar fijn de tegenstanders aanmoedigen omdat Ajax allemaal ouwe lullen opstelt.

Je wordt wat minder scherp, ik zeg nergens dat het bestuur opdracht geeft tot defensief spel, maar dat als ze zich op resultaat focusen, dat het gevolg kan zijn dat een trainer zich genoodzaakt voelt om op resultaat te spelen. Vaak betekent dat defensief en "zeker" spel. Of iemand begint nog wel leuk, maar als het een paar keer tegenzit wordt er meer en meer zekerheid ingebouwd. Een beetje het traject dat de Boer bijvoorbeeld afgelegd heeft. De meneer uit Haaksbergen heeft zowel als speler en als trainer nog nooit op het niveau Ajax gewerkt, voor hem is het dus ook allemaal nieuw en overweldigend, die druk kan veel met mensen doen.

Wat uitgelekt is over de vete tussen Overmars en Bergkamp, is o.a. dat Bergkamp zich meer op de jeugd wilde focusen en dat onze vriend uit Ede zich op het segment midden-twintigers oftewel de tweede / derde garnituur wilde richten. Overmars heeft gewonnen en dat zie je terugkomen in het beleid. Ik baal er stevig van dat PSV er met talenten als Lozano en Romero vandoor gaat en dat Ajax zich dus bezighoudt met een minder kaliber spelers. Zeker na vorig jaar waarin de talentvolle jeugd in de zwaardere Europese duels moeiteloos overeind bleef en juist de ervaring alle zeilen bij moest zetten. Ja, laten we nog meer "ervaring" halen. Siem doet het ook al prima.
 

SanMark.

Well-known member
Wat uitgelekt is over de vete tussen Overmars en Bergkamp, is o.a. dat Bergkamp zich meer op de jeugd wilde focusen en dat onze vriend uit Ede zich op het segment midden-twintigers oftewel de tweede / derde garnituur wilde richten. Overmars heeft gewonnen en dat zie je terugkomen in het beleid. Ik baal er stevig van dat PSV er met talenten als Lozano en Romero vandoor gaat en dat Ajax zich dus bezighoudt met een minder kaliber spelers. Zeker na vorig jaar waarin de talentvolle jeugd in de zwaardere Europese duels moeiteloos overeind bleef en juist de ervaring alle zeilen bij moest zetten. Ja, laten we nog meer "ervaring" halen. Siem doet het ook al prima.

Dan had Bergkamp beter Jonk kunnen steunen.
 

ElSimao

Active member
Niet letterlijk nee, maar het is wel wat je min of meer zegt.

Stel dat een docent zijn leerlingen vraagt om meer huiswerk te doen. De leerlingen hebben het gevoel dat ze het niet aankunnen en dus gaan ze sjoemelen en frauderen. Heeft de docent dan opgeroepen tot sjoemelen en frauderen? Nee, het is een ongewenst bijeffect van hetgeen hij wel wilde, namelijk meer huiswerk.
 

Abubakari

Well-known member
Hoe dan ook, het is onzin om er van te voren van uit te gaan dat Ajax onder ten Hag defensief voetbal gaat spelen. Zoals het ook onzin is om te stellen dat ervaring per definitie in de categorie Siem de Jong zal zitten en het ook onzin is om elke PSV aankoop (Romero) een toptalent te noemen maar elke Ajax aankoop (zoals je bijvoorbeeld bij Neres deed) bij voorbaat een miskoop te noemen.
Dan spiegel je doorlopend aan PSV maar jouw logica volgend was het dus dom van PSV om types als Guardado en Moreno te halen.
 

ElSimao

Active member
Hoe dan ook, het is onzin om er van te voren van uit te gaan dat Ajax onder ten Hag defensief voetbal gaat spelen. Zoals het ook onzin is om te stellen dat ervaring per definitie in de categorie Siem de Jong zal zitten en het ook onzin is om elke PSV aankoop (Romero) een toptalent te noemen maar elke Ajax aankoop (zoals je bijvoorbeeld bij Neres deed) bij voorbaat een miskoop te noemen.
Dan spiegel je doorlopend aan PSV maar jouw logica volgend was het dus dom van PSV om types als Guardado en Moreno te halen.

Wat betreft Neres was ik aanvankelijk erg enthousiast dat we eindelijk dit "segment" gingen halen. Neres zelf leek het aanvankelijk niet waar te maken, maar eerlijk is eerlijk, die mening heb ik afgelopen maanden bij moeten stellen. Gelukkig maar want dat is beter voor de club.

Het is niet per se een probleem om enkele meer ervaren spelers te hebben, maar het is al snel teveel. Ik denk dat we ht erover eens zijn dat vorig jaar het meest succesvolle seizoen sinds tijden is geweest en dat dat ook een hele jonge en onervaren selectie was met alleen Schone en Viergever als echt ervaren mensen, een paar spelers rond de 23-24 (Younes, Ziyech, Klaassen, Veltman) en voor de rest jeugd (Onana, Sanchez, de Ligt, Tete, Riedewald, Sinkgraven, Neres, Kluivert, Dolberg etc.etc).

Dat is naar mijn mening de juiste combinatie, maar daar stappen we kennelijk vanaf. Onbegrijpelijk.
 

Abubakari

Well-known member
Dat is naar mijn mening de juiste combinatie, maar daar stappen we kennelijk vanaf. Onbegrijpelijk.

Als Ajax de balans die op dit moment (zou je kunnen zeggen gezien de wisselvalligheid) niet goed is wil herstellen met 1 of 2 wat meer ervaren spelers stapt men toch niet gelijk ergens volledig van af? Daarnaast is het voor de continu?teit helemaal niet verkeerd om er wat Sch?nes bij te hebben, spelers die langer blijven en niet na een goed seizoen vertrekken. Niks mis mee om op dit moment te kijken naar zulke spelers.
 

ElSimao

Active member
Als Ajax de balans die op dit moment (zou je kunnen zeggen gezien de wisselvalligheid) niet goed is wil herstellen met 1 of 2 wat meer ervaren spelers stapt men toch niet gelijk ergens volledig van af? Daarnaast is het voor de continu?teit helemaal niet verkeerd om er wat Sch?nes bij te hebben, spelers die langer blijven en niet na een goed seizoen vertrekken. Niks mis mee om op dit moment te kijken naar zulke spelers.

Als je kijkt naar het rijtje niet-jeugd van vorig jaar, dus Younes, Viergever, Ziyech, Schone, Veltman en Klaassen, wat valt er dan op? Het waren op misschien Ziyech na de slechtste spelers van het team bij wie je je hart vast moest houden als het niveau omhoog ging.

Nee, ik denk niet dat we onze problemen op kunnen lossen door er spelers bij te halen die waarschijnlijk tot de slechtsten van het elftal gaan behoren.
 

Abubakari

Well-known member
Nee, ik denk niet dat we onze problemen op kunnen lossen door er spelers bij te halen die waarschijnlijk tot de slechtsten van het elftal gaan behoren.

Als je er vanuit gaat dat er alleen maar slechte spelers gehaald gaan worden niet nee.
 

Abubakari

Well-known member
Het zijn niet de spelers die na Ajax grote transfers maken, die zijn voor Ajax niet te halen, het zijn spelers als Sch?ne of Huntelaar waar Ajax zich op zal moeten richten. En het kost Ajax inderdaad moeite daar de juiste keuzes in te maken, maar dat wil niet zeggen dat je het dan maar niet moet proberen. Ik vind Huntelaar wel een goed voorbeeld.
Een oud speler met ruime ervaring op topniveau.

Types als Moreno moeten ook voor Ajax vind-en haalbaar zijn. Ik denk dat een deel van de wisselvalligheid bij Ajax te maken heeft met de leeftijd, ze kunnen een hoog niveau halen, maar soms zakken ze te ver weg en met stabiele concurrenten als Feyenoord (vorig seizoen) en PSV (dit seizoen) kun je je dat niet veroorloven.
 

ElSimao

Active member
Het zijn niet de spelers die na Ajax grote transfers maken, die zijn voor Ajax niet te halen, het zijn spelers als Sch?ne of Huntelaar waar Ajax zich op zal moeten richten. En het kost Ajax inderdaad moeite daar de juiste keuzes in te maken, maar dat wil niet zeggen dat je het dan maar niet moet proberen. Ik vind Huntelaar wel een goed voorbeeld.
Een oud speler met ruime ervaring op topniveau.

Types als Moreno moeten ook voor Ajax vind-en haalbaar zijn. Ik denk dat een deel van de wisselvalligheid bij Ajax te maken heeft met de leeftijd, ze kunnen een hoog niveau halen, maar soms zakken ze te ver weg en met stabiele concurrenten als Feyenoord (vorig seizoen) en PSV (dit seizoen) kun je je dat niet veroorloven.

Ik ben blij dat we Schone en Huntelaar hebben, ze hebben beiden hun kwaliteiten, stabiliteit is daar echter niet een van. Huntelaar bijvoorbeeld is volgens een item op voetbalzone kampioen in grote kansen missen (14 stuks). Daar staan 6 goals tegenover. Stellen dat de man wisselvallig is, is een understatement. Schone is met name vorig seizoen na zijn contractverlenging en in het begin van dit seizoen ook erg matig geweest.

Naar mijn mening zijn zulke spelers niet de oplossing voor het wisselvalligheidsprobleem. Als dat er al is overigens.
 

Ska P 187

Well-known member
Ajax heeft het toch altijd van zijn ?eigen? jeugd moeten hebben, uiteraard zal je wat ervaring moeten hebben, maar Ajax heeft met Overmars nu lijkt het niet de man om die ervaring ook aan kwaliteit te koppelen. (Huntelaar misschien)
om het beleid nu om te gooien en van de, eventueel aangekochte, jeugd af te stappen cq daar minder de focus op te leggen lijkt mij niet echt slim.
Nogmaals je zal wat ervaring in je team moeten hebben, maar niet (alleen) voor in de kleedkamer lijkt me.
 

Abubakari

Well-known member
Topic titel kan aangepast, de RKC connection moet het doen.
5a511785e5ca5-tenhagschreuder.png
 
Bovenaan