De (tijdelijke) trainer van Ajax: John van 't Schip

erka

Well-known member
Het spelletje wat ze spelen kun je dus ook zien als balbezit en controle. Dus het is niet het systeem maar meer de intentie en de opdrachten. Dat kun je inderdaad ook met een 4-4-2 of 5-4-1 spelen.

Nationaal is er natuurlijk niks aan te merken op De Boer. Internationaal heeft ie nog maar weinig laten zien...
 

Maasveld

Well-known member
De Wolf had het toch over "het spelletje wat ze spelen", dat interpreteerde ik als het systeem wat ze spelen. Hoe moet ik dat volgens jou dan zien?
De spelopvatting, waar die beste man van de column het ook over heeft. Het frivole waar Ajax altijd om bekend stond is de laatste jaren toch steeds meer aan het wegebben.

EDIT: De post van De Wolf snijdt overigens geen hout wat dat betreft.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Bij Frank de Boer zit dat gewoon in het gen. Dat was als speler ook al zo. Niemand die zo vaak terugspeelde op de keeper als De Boer. In zijn tijd waren de duels van Oranje ook vaak niet aan te gluren.

Bij Ajax willen ze het net zo doen als Barcelona of Bayern, maar daar hebben ze de kwaliteiten niet voor, dus gaat alles 10 keer langzamer en wordt het voorspelbaar. Dat is overigens ook het probleem van vele andere Nederlandse clubs. Ga gewoon wat opportunistischer spelen.

Bayern speelt ALLES zodra het kan direct vooruit. Echt een totaal andere spelopvatting. Nog los van de kwaliteiten van de spelers en de snelheid. Vind juist helemaal niet dat Ajax dat probeert te imiteren. Eerder tegenovergestelde.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Bayern speelt ALLES zodra het kan direct vooruit. Echt een totaal andere spelopvatting. Nog los van de kwaliteiten van de spelers en de snelheid. Vind juist helemaal niet dat Ajax dat probeert te imiteren. Eerder tegenovergestelde.

Maar Bayern speelt wel op balbezit. Dat vooruit spelen komt juist omdat bij iedere speler de handelingssnelheid hoog is, de techniek idem dito en er steeds beweging is en mensen die een mannetje kunnen passeren.

Ajax wil ook domineren vanuit balbezit, maar doordat men vaak te lang tijd nodig heeft, is de optie vooruit weg en gaat men terug. Ook is het schrikbarend hoe weinig mensen er bij Ajax nog simpel en doeltreffend iemand kunnen passeren. Dat moet in de jeugd toch simpel aan te leren zijn.

Trouwens, wanneer mogen we Cruijff en zijn plannen afrekenen op eindproducten? Ik heb namelijk het idee dat het niet veel beter is als op het moment van de revolutie.
 

Abubakari

Well-known member
De spelopvatting, waar die beste man van de column het ook over heeft. Het frivole waar Ajax altijd om bekend stond is de laatste jaren toch steeds meer aan het wegebben.
Dat zei ik:
Maar daar had de Wolf het toch niet over? Zoals de Boer speelt is alles behalve terug grijpen op het verleden. En dat beweerde hij, net als dat het de Boer systeem niet werkt. Klopt beide keren dus geen reet van wat mij betreft.

Bayern speelt ALLES zodra het kan direct vooruit. Echt een totaal andere spelopvatting. Nog los van de kwaliteiten van de spelers en de snelheid. Vind juist helemaal niet dat Ajax dat probeert te imiteren.
Ik ook niet, wat dat betreft hoop ik dat iemand met een compleet andere visie het over gaat nemen als de Boer Ajax verlaat.
 

Abubakari

Well-known member
Trouwens, wanneer mogen we Cruijff en zijn plannen afrekenen op eindproducten? Ik heb namelijk het idee dat het niet veel beter is als op het moment van de revolutie.

Ach hou op, die hele revolutie is een wassen neus net als het idee van Cruijff dat Ajax terug kan keren in de top van het Europese voetbal. Ajax heeft altijd een hoop spelers opgeleid, moet je mazzel hebben dat er een generatie is met wat meer Sneijders en vd Vaarts dan Knoppers en verder is de winst die je boekt volgens mij vrij marginaal. Voor die revolutie braken er ook zat spelers door en nu ook nog steeds. Alleen minder spelers die vanaf hun zesde of achtste in de opleiding zitten.
 

De Wolf

Well-known member
We willen het te mooi doen. In die lachwekkende competitie van ons kom je er nog wel mee weg omdat de rest dat ook nog wil. Europees is het gewoon lachwekkend dat je eruit vliegt tegen een Rapid Wien en in de groepsfase nog maar twee punten hebt gepakt.
 

Eef de Kip

Well-known member
hmm, "we willen het te mooi doen",. Volgens mij zit ik dan al een paar jaar naar een andere club te kijken. Ajax speelt toch met een wit shirt en een rode baan in het midden?
 

Marinos

Well-known member
We moeten af van dat 'balbezit is heilig' idee. Niet altijd alle balletjes aannemen, goed leggen en doorspelen. Een keer raken zorgt direct voor gevaar, altijd. Als je organisatie dan goed staat kan je bij balverlies direct vol druk op de bal zetten en heb je hem zo weer terug, zeker tegen beperkte ploegen als Celtic die nog geen 3 ballen naar elkaar kunnen spelen.
 

Pascallovic

Well-known member
Probleem van Ajax zit hem niet zo zeer in een zonedekking of mandekking van de tegenstander. Het is vooral het gebrek aan kwaliteit in de aanval. Zelfs in de Eredivisie wordt er namelijk te weinig gecre?erd door de aanvallers. Een El Ghazi heeft 1 assist gegeven, Fischer 2 en Milik 4. Dat schiet allemaal niet op. Het moet van het middenveld komen en als die een keer worden vastgezet zoals in Europa gebeurd, dan kun je helemaal niks meer. Het helpt dan ook niet om iets anders te proberen, want je hebt geen snelheid voorin met Milik. Fischer en El Ghazi zijn wel redelijk, maar ook geen echte vleugelflitsers voor een counter. Kortom het zit hem gewoon in de aanval. Vervangers als Younes, Sanogo en Schone zijn nog minder dus het is eigenlijk gewoon armoedig voorin.
 

DeftonesJP

New member
Hier ben ik het wel mee eens maar zaterdag toonde Ajax weer eens aan dat het middenveld veel te armoedig is. Er is een totaal gebrek aan creativiteit. Waarom valt een van Beek opstellen als je achter hem dezelfde types hebt lopen? Dat laatste woord is sowieso de sleutel. We stellen drie kilometervreters op en verliezen bijna nooit. Spelers die wat creativiteit hebben zien we echter nooit op het middenveld. Hoe kunnen de drie voorin wat forceren als ze enkel door de lucht worden aangespeeld?
 
Bovenaan