De historie van de dag!

ALenstra

Well-known member
Vijftig jaar geleden de afschuwelijke hotelbrand in Eindhoven die vooral voor de toenmalige voetbalclub Chemie Halle een zwarte bladzij is.
 

JMD

Well-known member
Vijftig jaar geleden de afschuwelijke hotelbrand in Eindhoven die vooral voor de toenmalige voetbalclub Chemie Halle een zwarte bladzij is.
Jep. En ik zit nu te lezen op de site van Hallescher FC (zo heet de club nu), en zie dat er op 26-09-1997 nog een drama bij hen geweest is. Voor de derby tegen VfL Halle zouden 10 parachutespringers in het stadion landen waarvan de laatste met de bal. De eerste springer komt echter niet op het veld terecht, maar buiten het stadion. Door de drukte voor de derby staan daar nog mensen in de rij bij de kassa, de parachutespringer komt met 180 km/u terecht op 3 mensen. Zij overleven dit ongeluk (net als de parachutespringer) niet.
Deze dagen is/wordt voor beide tragedies een monument onthuld. Een delegatie van PSV is vandaag bij de onthulling van het monument van de brand.

Ik kende het verhaal overigens al langer, maar zag bij Studio Voetbal afgelopen zondag voor het eerst ook de beelden (bij het 'Eindsignaal' over Hoffmann, de voetballer die overleed). Een allesverzengende vuurzee, beetje vergelijkbaar qua heftigheid met die van de brand in Hotel Polen in Amsterdam, een paar jaar later. Daar heb ik een keer een Andere Tijden over gezien. Grote verschil was dat van Hotel Polen de draagconstructie van hout was en dus op een gegeven moment instortte. Daardoor overleden daar ook meer mensen.
 

De Wolf

Well-known member
Vandaag gifbekerdag.

2005 de beruchte uitwedstrijd tegen Rapid Boekarest
1998 de beruchte thuiswedstrijd tegen VfB Stuttgart
 

De Wolf

Well-known member
Speciaal voor @Jamel

Precies 30 jaar werd de eerste WK wedstrijd voor vrouwen gespeeld.
Toen verloren de Noren met 4-0 van China.
 

zwammy

Well-known member
Vandaag in 1975 de eerste lichtwedstrijd in het NAC stadion aan de beatrixstraat. De geboorte van het avondje NAC.

100 bonuspunten voor degene die de tegenstander weet.
 
Bovenaan