De Eredivisie 2017/2018: selecties, tactieken en prognoses

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik ben wel benieuwd naar hoe de diverse supporters van de verschillende clubs kijken naar de selectie van hun club, de verwachte speelwijze en wat hun verwachtingen zijn van het komende seizoen. Ik zal vanavond aftrappen met Feyenoord.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Feyenoord.

De kampioen van het afgelopen seizoen heeft zich flink geroerd op de transfermarkt. Waar Martin van Geel er in de aanloop naar het afgelopen seizoen in slaagde om de selectie zo goed als bij elkaar te houden, heeft hij dit keer al vroeg moeten anticiperen op het vertrek van een aantal basisspelers. Uiteraard was het in eerste instantie Dirk Kuyt, die daags na het kampioensfeest zijn afscheid aankondigde. Eljero Elia had ook aangegeven graag te willen vertrekken en vond in Istanbul Basakshehir al heel snel een nieuwe uitdaging. Vervolgens werden Rick Karsdorp (AS Roma) en Terence Kongolo (AS Monaco) voor elk zo'n 15 miljoen euro verkocht en vertrokken de overbodige spelers Hahn (verkoop aan Heerenveen), Gustafson, Vejinovic en Verdonk (huur), Dammers (transfervrij) en Woudenberg (verkoop aan Heerenveen). Gevolg is een gevulde portemonnee en een flinke uitdaging voor Van Geel om een kwalitatief goede selectie op de been te brengen voor de Champions League en het verdedigen van het kampioenschap.

De nieuwelingen:

Tot nu toe heeft Feyenoord zich versterkt met maar liefst zes nieuwe spelers. Totale kosten: om en nabij de 22 miljoen euro. Absoluut een recordbedrag voor Feyenoord tot nu toe. Ik stel ze aan jullie voor.

Jean-Paul Boetius:

De eerste versterking voor het nieuwe seizoen was Jean-Paul Boetius, die na een avontuur van twee jaar in het buitenland terugkeerde bij de club waar hij opgegroeid is. Met het vertrek van Eljero Elia was Feyenoord op zoek naar een nieuwe linkervleugel aanvaller. Diverse kandidaten passeerden de revue, maar uiteindelijk is Martin van Geel dus bij deze oud bekende uitgekomen. Boetius kwam voor 2,2 miljoen over van FC Basel. Wat ik tot nu toe van hem gezien heb, is dat hij absoluut volwassener is geworden. Hij oogt scherp, gretig en komt goed over in de media. Verder behoeft hij weinig introductie, lijkt me. Hij is nog steeds razendsnel, heel handig en fysiek niet de sterkste speler. Gaat wel basisspeler zijn.

Sofyan Amrabat:

Nog voor het vorige seizoen afgelopen was, werd al bekend dat Feyenoord zeer ge?nteresseerd was in de jonge Amrabat. Na een aantal weken van onderhandeling, kwamen Utrecht en Feyenoord uiteindelijk tot een deal; Amrabat vertrok voor 4 miljoen naar Feyenoord. Best een fors bedrag voor een 20-jarige speler, die pas afgelopen seizoen echt doorgebroken is. Ik had zelf dan ook wel wat twijfels bij deze transfer. En hoewel ik nog steeds niet overtuigd ben van het feit dat hij gaat slagen in de Kuip, was ik afgelopen zaterdag wel ontzettend onder de indruk van zijn fysiek, snelheid en attitude. Net als de hele Kuip trouwens. Wat een complete middenvelder! Al moet hij volgens mij nog wel werken aan zijn scorend vermogen. Voorlopig weinig kansen op een basisplaats, gezien de concurrentie van El Ahmadi en Vilhena. Maar zeker iemand die ons zomaar zou kunnen gaan verbazen in positieve zin.

Kevin Diks:

Na het vertrek van Rick Karsdorp, is Martin van Geel op zoek gegaan naar een rechtsback die zou kunnen concurreren met Bart Nieuwkoop. Kevin Diks bleek de man die dat moet gaan doen, hij kwam op huurbasis over van Fiorentina. Bij die Italiaanse club heeft hij vorig jaar een contract verdiend, na een uitstekend seizoen bij Vitesse. Echter bleek al snel dat de jonge Diks nog niet klaar was voor de Italiaanse competitie. Hij kreeg amper speeltijd en werd in de winterstop alweer verhuurd aan zijn oude club Vitesse. Ook hier had hij het lastiger dan in zijn eerdere periode bij Vitesse en zat hij regelmatig op de bank. Bij Feyenoord krijgt hij komend seizoen de kans om zich te revancheren. Al moet ik zeggen dat ik tot dusver nog niet onder de indruk ben. Van alle aankopen maakt hij de minste indruk. Hij zal wel als basisspeler aan het seizoen beginnen, omdat concurrent Bart Nieuwkoop geblesseerd is geraakt. Hopelijk gaat hij het oppakken!

Jeremiah St. Juste:

Inmiddels is er wel een patroon zichtbaar in het aankoopbeleid van Martin van Geel, dit seizoen: jonge, talentvolle, Nederlandse spelers, met toch al wat ervaring in de subtop van de eredivisie. St. Juste voldoet hier absoluut aan. Deze 20-jarige verdediger speelde al 75 offici?le wedstrijden voor Heerenveen. Een behoorlijk aantal en ik snap ook wel waarom. Al vanaf zijn debuut maakt hij indruk met zijn snelheid, fysieke kracht en verdedigende kwaliteiten. Je zou hem kunnen omschrijven als een moderne verdediger. En die kunnen we goed gebruiken! Botteghin en Van der Heijden zijn al wat ouder, Van Beek chronisch geblesseerd en vanuit de jeugd dient zich weinig verdedigend talent aan. Bovendien is een andere optie voor de posities centraal achterin, Terence Kongolo, vertrokken dus versterking was nodig. Helaas heeft hij zich door een blessure nog weinig kunnen laten zien, maar ik kijk erg uit naar zijn eerste speelminuten in de Kuip.

Ridgeciano Haps:

Na het vertrek van Kongolo en het feit dat Nelom en Woudenberg tekort komen als basisspeler, was de noodzaak om een nieuwe linksback te halen behoorlijk groot. Het leek er enige tijd op dat Marvin Zeegelaar dit zou worden, maar hij bleek om diverse redenen onhaalbaar. En dus werd de portemonnee getrokken en Ridgeciano Haps voor maar liefst 6 miljoen euro weggekocht bij AZ. Een hele forse transfersom, waar lang niet iedereen blij mee was. Ik zelf ook niet, om eerlijk te zijn. Ik heb Haps uitstekende wedstrijden zien spelen, maar ook weleens behoorlijk door het ijs zien zakken. Echter is het wel een spelers waar alle kenners in Nederland eensgezind over zijn: deze jongen heeft de potentie om de linksback van Oranje te worden. Tegen Sociedad had hij in elk geval een uitstekende start van zijn carri?re in de Kuip. De wisselwerking met Boetius verliep al goed, maar hij maakte vooral indruk met zijn enorme snelheid en zijn kordate ingrepen in verdedigend opzicht. Het lijkt me geen type die gebukt gaat onder kuipvrees, dus eigenlijk ben ik inmiddels best wel enthousiast en erg benieuwd hoe hij zich over een langere termijn gaat laten zien.

Steven Berghuis:

Last, but not least. Eigenlijk was dit de speler waarvan iedereen het langst wist dat Feyenoord hem graag wilde halen. Na een behoorlijk positieve bijdrage aan het kampioenschap te hebben gehad, waren Feyenoord ?n Berghuis beiden vrij uitgesproken in de wens om de samenwerking voor langere tijd te bekrachtigen. Er was echter nog een partij nodig om dat te laten plaatsvinden, namelijk zijn club Watford. Bij Watford was men er helemaal niet zo happig op om Berghuis te laten gaan. Hij speelde vrijwel alles in de voorbereiding en maakte bovendien ook nog eens een enorm goede indruk op de trainer. Het is aan de volharding van Berghuis zelf te danken dat Watford hem uiteindelijk toch liet gaan, voor een bedrag van 6,5 miljoen. Wederom een fors bedrag, maar we hebben afgelopen jaar kunnen zien dat hij met zijn creativiteit en scorend vermogen absoluut een aanwinst is voor Feyenoord. Ik ben er dus erg blij mee dat hij terug is!

De selectie:

Doelmannen: Jones, Vermeer, Bijlow en Ten Hove
Verdediging: Nieuwkoop, Diks, Hamer, Botteghin, Van der Heijden, Van Beek, St. Juste, Haps, Nelom en Malacia
Middenveld: El Ahmadi, Vilhena, Amrabat, Tapia, Toornstra, Hansson en El Hankouri
Aanval: Berghuis, Tour?, Jorgensen, Kramer, Vente, Boetius en Bilal

De basis:

Jones
Nieuwkoop - Botteghin - Van der Heijden - Haps
El Ahmadi - Vilhena
Toornstra
Berghuis - Jorgensen - Boetius​

De tactiek:

Feyenoord staat natuurlijk vooral bekend om de strijdlust en teamgeest. Giovanni van Bronckhorst is ook een trainer die hiervoor staat en consequent op hamert. Inmiddels heeft hij een selectie waarin spelplezier en eensgezindheid voorop staat. Dit resulteerde in het kampioenschap, afgelopen seizoen.

Dit seizoen zal vooral worden doorgepakt op hoe het afgelopen seizoen ging. Het fysiek sterke middenveld is absoluut de motor van het elftal. El Ahmadi, Vilhena zijn complementair aan elkaar en in de eredivisie zullen er weinig tegenstanders in staat zijn om de strijd op fysiek gebied te winnen van dit drietal. Dit geeft een enorm voordeel in wedstrijden. Achterin zijn Botteghin en Van der Heijden met z'n twee?n in staat om veel spitsen het leven zuur te maken. Allebei fysiek sterk, maar hebben helaas wel een gebrek aan snelheid. Wat dat betreft is de komst van St. Juste interessant en ook nuttig.
Aanvallend gezien speelt Feyenoord vaak via de zijkanten. De vleugelspelers komen vaak naar binnen, waardoor er ruimte ontstaat voor de opkomende backs of voor een middenvelder om de ruimte in te duiken die de tegenstander van onze vleugelspeler laat, op het moment dat deze naar binnen trekt. Met Jorgensen hebben we een aanspeelpunt, maar ook iemand die in staat is om goals te maken en assists te geven. Dit bewees hij in zijn eerste seizoen al, door MVP en topscorer van de Eredivisie te worden.
Van Bronckhorst zal Feyenoord compact willen laten spelen, druk willen zetten bij balbezit tegenstander en van daaruit zoveel mogelijk willen dat Jorgensen en Toornstra in scoringspositie worden gebracht. Ook worden er goals verwacht van buitenspelers Berghuis en Boetius.

Mijn prognose:

Het wordt lastig om afgelopen seizoen te evenaren. Als je voor het eerst in 18 jaar kampioen wordt, dan is het wat vreemd om te roepen dat je dat het seizoen erop gewoon even over gaat doen. Toch schat ik onze kansen, mede door de concurrentie, best wel weer hoog in. Ik ben van mening dat Van Geel erg goed heeft ingekocht en dat deze selectie in principe niet zwakker hoeft te zijn dan die van vorig seizoen. Onze basis heeft natuurlijk wat ingeleverd, maar in de breedte zijn we versterkt. Ik hoop wel dat Van Bronckhorst iets weet te verzinnen op de zwakke prestaties in uitwedstrijden bij de zwaksten van de competitie. Verliezen bij Eagles, Excelsior en Sparta dat mag komend seizoen echt niet meer gebeuren.

Ik denk dat we absoluut mee kunnen doen voor het kampioenschap. Ik verwacht weer een nek-aan-nek race met Ajax, waarbij blessures, schorsingen en ook wel geluk of pech gaan bepalen wie van de twee kampioen gaat worden.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Leuk Jamel! Ik zal die van Heerenveen hier plaatsen als ik terugkom van vakantie.
 

De Groene Scout

Well-known member
Ik volg FC Twente te weinig om er een fraai overzicht zoals Jamel van te maken.
Kan wel verklappen dat het een lastig seizoen wordt mede door het ontbreken van de nodige creativiteit op het middenveld en scorend vermogen voorin.

De nieuwkomers op het middenveld (Holla van PEC Zwolle en Laukart van Borussia Dortmund) zullen naar verwachting wel basisspelers zijn of worden, maar natuurlijk geen uitzonderlijk goede voetballers. De aanvallers Vuckic van Newcastle United (of aanvallende middenvelder) en Broere van FC Oss zijn ook wel redelijke aanvallers die ook scoorden tegen de amateurs, maar lieten het in de echte tests afweten. Ben benieuwd of 1 van hen de teller boven de 10 goals krijgt komend seizoen. Huurling Gjorgjev van de Grashoppers is net binnen, maar lijkt een serieuze kandidaat op de vleugel te worden.

Er wordt daarom nog verder gezocht naar een extra vleugel en het liefst ook nog een extra spits. Laatste gaatje voor een versterking is er nog op linksachter, hoewel in mijn ogen een extra creatieve speler op het middenveld ook niet zou misstaan. Maar ja, financieel is er nog altijd niet veel mogelijk.

Ik gok dat het er ongeveer zo uit gaat zien komend seizoen:

Doel:
Brondeel (back up: Drommel / Hengelman)

Achter:
Ter Avest / Bijen / Thesker / Trajkovski (optioneel achterin:v.d. Lely, Hooiveld of Anderson)

Prognose: saai en anoniem seizoen en handhaving op plek 12 tot 14.

Midden:
Holla / Laukart / F. Jensen (optioneel midden: R Jensen / van der Heijden / Assaidi / Vuckic)

Voor:
Gjorgjev / Kvasina / Boere (optioneel voor: George / Oosterwijk)


Prognose: saai en anoniem seizoen met een positie tussen plek 10 en 14.
 
Laatst bewerkt:

Bonehead

Well-known member
Heracles

Het kleine clubje uit Almelo liep vorig seizoen de play-offs mis op basis van het doelsaldo. Het liep zoals verwacht. Heracles was figurant in de kampioenswedstrijd tegen Feijenoord en FC Groningen won bij FC Twente. Betere een verre vriend dan een foute buur is dan ook al jaren een spreekwoord in het Almelose. Dat kleine clubje uit Almelo speelt voor het dertiende seizoen achtereen op het hoogste niveau. Voorzichtig kunnen we stellen dat de wens om een stabiele eredivisieclub te worden geslaagd is. Voorzichtig, want een slecht seizoen zou de club zo maar in de problemen kunnen brengen. Dat kleine clubje is gegroeid. Het heeft nu al een tijdje niet meer de laagste begroting. Toch presteert Heracles altijd minder op deze ranglijst dan op het veld. Koopmansgeest van Jan Smit en de zijnen zijn hier debet aan. Jan Smit, de voorzitter die afscheid nam,.na bijna 20 jaar voorzitterschap. Misschien wel de grootste aderlating dit seizoen. De nieuwe realiteit. De beste spelers verlaten nog steeds elk seizoen. Maar tegenwoordig gaat dit gepaard met miljoenen Euro's. Heracles pikt hun opvolgers op voor een prikkie. Het gevolg is dat Heracles goed zit in de slappe was. Clubs als FC Twente, FC Utrecht en Vitesse die denken voor een appel en een ei een speler te kunnen ophalen worden schaterlachend de deur gewezen. Ook hun moeten wennen aan deze nieuwe realiteit.

Welkom aan boord:

Niels Leemhuis
Wie? Ja die. De revelatie van vorig seizoen was Reuven Niemeijer. Zo uit de hoofdklasse naar de Eredivisie. Niet gehaald voor de basis. Je kunt je er geen buil aan vallen. Klein salaris en transfervrij.

Harm Zeinstra
Kwam transfervrij over van Cambuur Leeuwarden. Was daar eerste doelman maar zal bij Heracles genoegen moeten nemen met een rol op de bank. Renze Fij wordt klaargestoomd voor eerste keeper en moeten minuten maken. Dat gaat hij doen bij FC Dordrecht. Even kreeg Heracles de schrik om het hart toen eerste doelman dreigde te vertrekken naar AA Gent. Gelukkig ketste deze transfer af, want met Zeinstra de Eredivisie gaan lijkt geen goed plan.

Sebastian Jakubiak
24-jarige aanvallende middenvelder die transfervrij werd overgenomen van Regionalligist SV R?dlinghausen. Nog nooit van gehoord? Geen schande! De link is dat voormalig assistent-trainer Alfred Nijhuis nu hoofdtrainer is van die club. Hoewel er een vacature is op die positie verwacht dat hij op de bank begint en zich in de basis moeten knokken.

Jeff Hardeveld
Overgenomen van FC Utrecht. Speelde nog mee in de basis tegen Valletta. Talent wat er door blessures nooit is uitgekomen. Heracles heeft ervaring hiermee en hoopt dat hij zijn beloftes kan inlossen. Linkspoot in de verdediging. Met vertrek van Hoogma en Gosens zijn daar twee plaatsen in te vullen. E?n daarvoor lijkt voor hem.

Dries Wuytens
Neefje van Jan die eerder succesvol was bij Heracles. Kwam transfervrij over van Willem II. Had daar geen basisplaats en mocht vertrekken. Breedteversterking. Centrale rechterverdediger die zal moeten knokken voor een basisplaats.

Bart van Hintum
Ervaren linksback die de hoogtijdagen bij PEC Zwolle meemaakte. Koos voor een Turks avontuur bij Gaziantepspor. Dat mislukte. De Brabander keerde terug naar Overijssel waar hij transfervrij tekende bij Heracles. Beoogde opvolger van Robin Gosens die voor 9 ton naar Itali? ging.

Paul Gladon
Werd een jaar geleden door Heracles voor het astronomische bedrag van €2.000.000 verkocht aan Championshipclub Wolverhampton Wanderers. Had toen lang niet altijd een basisplaats. Het geld werd dijenkletsend geaccepteerd door Heracles. Hij wordt voor ??n seizoen gehuurd van The Wolves. Eigenlijk als vervanger van Armenteros, maar hij is er nog steeds. Dan zal Gladon genoegen moeten nemen met plaats op de bank. Wel de maker van enigste Europese treffer van Heracles. Dat dan weer wel.

Jamiro Monteiro
Kaapverdisch international overgenomen van Cambuur Leeuwarden. Als centrale middenvelder beoogd opvolger van Thomas Bruns. Klein van stuk en technisch vaardig. Uit de jeugd van Sparta waar Heracles goede ervaringen mee heeft. Mist wel het scorend vermogen van Bruns. Hij laat anderen meer scoren.

Dario van den Buijs

Veel scorende linkerverdediger voor 250.000 overgenomen van FC Eindhoven. Heracles had vorig jaar al belangstelling maar toen was hij te duur. Ondanks zijn 21 jaar vorig seizoen al aanvoerder van het frivool voetballende Eindhoven. Voor hem wordt graag een plaatsje links centraal in de verdediging ingeruimd. Is nu nog licht geblesseerd en zal de eerste wedstrijd moeten missen.

De selectie:
Doel: Castro, Zeinstra en Brouwer
Verdediging: Wuytens, Pr?pper, van den Buijs, Van Hintum, Hardeveld, Droste en Breukers.
Middenveld: Pelupessy, Jakubiak, Van den Berg, Duarte, van Ooijen, Niemeijer, Monteiro, Agbaljan en Leemhuis.
Aanval: Darri, Peterson, Kuwas, Navratil, Armenteros, Vermeij en Gladon.

Mijn opstelling:

Castro; Droste, Hardeveld, Van den Buijs, Van Hintum; Van Ooijen, Pelupessy, Niemeijer; Kuwas, Armenteros en Peterson.

Opvallend is wel dat er dan drie linkspoten in de verdediging staan. Vooral op het middenveld en aanval zijn er veel gegadigden en moeten er keuzes worden gemaakt voor spelers die weinig voor elkaar onderdoen.

De tactiek:

Het is allemaal niet zo frivool als onder Bosz en helemaal Verbeek. Dat is jammer voor liefhebbers zoals ik. Maar trainer Stegeman boekt wel resultaat. In zijn eerste seizoen stapte hij in nadat de eerste 7 wedstrijden werden verloren en handhaafde zich zonder moeite op de 14de plaats. Gevolgd door een 6de en 10de plek. Dat zijn uitmuntende prestaties onder hem. Heracles speelt 4-3-3 waarbij Pelupessy als verdedigende en Niemeijer als aanvallende middenvelder fungeert. De vleugelspitsen zakken wat terig en de enige echte aanvalsleider is Gladon. Zoals eerder opgemerkt heeft Stegeman vooral in de voorste linies meerdere keuzes waarbij dus zin gespeeld is op vertrek van spelers.

Mijn prognose:
Ik verwacht dat Heracles wederom gaat spelen voor een plek in de play-offs. En dat ze ditmaal ook gaan halen. De selectie is er niet minder op geworden en dat kan ik van enkele van onze concurrenten niet zeggen. Voorwaarde is wel dat Pelupessy en Armenteros blijven. Er zijn wel vervangers maar die zijn toch van een minder kaliber. Het zal weer degelijkheid troef zijn in Almelo.
 

Bonehead

Well-known member
Nee. Niemeijer was de laatste wedstrijden van het vorige seizoen telkens de uitblinker en op basis daarvan denk ik dat hij de voorkeur krijgt boven Duarte en Monteiro. Overigens had Duarte vorig seizoen maar 15 keer een basisplaats. Die is nog lang niet op het niveau van toen hij vertrok. En ik denk dat met Monteiro vast ingekocht is voor vertrek van Pelupessy.
 

Unregistere

Well-known member
Helder. Toch hoop ik wel dat in ieder geval Monteiro spoedig basisspeler wordt. En Duarte, maar dan moet-ie wel zijn oude vorm hervinden uiteraard.
 

Maasveld

Well-known member
Feyenoord.

De kampioen van het afgelopen seizoen heeft zich flink geroerd op de transfermarkt. Waar Martin van Geel er in de aanloop naar het afgelopen seizoen in slaagde om de selectie zo goed als bij elkaar te houden, heeft hij dit keer al vroeg moeten anticiperen op het vertrek van een aantal basisspelers. Uiteraard was het in eerste instantie Dirk Kuyt, die daags na het kampioensfeest zijn afscheid aankondigde. Eljero Elia had ook aangegeven graag te willen vertrekken en vond in Istanbul Basakshehir al heel snel een nieuwe uitdaging. Vervolgens werden Rick Karsdorp (AS Roma) en Terence Kongolo (AS Monaco) voor elk zo'n 15 miljoen euro verkocht en vertrokken de overbodige spelers Hahn (verkoop aan Heerenveen), Gustafson, Vejinovic en Verdonk (huur), Dammers (transfervrij) en Woudenberg (verkoop aan Heerenveen). Gevolg is een gevulde portemonnee en een flinke uitdaging voor Van Geel om een kwalitatief goede selectie op de been te brengen voor de Champions League en het verdedigen van het kampioenschap.

De nieuwelingen:

Tot nu toe heeft Feyenoord zich versterkt met maar liefst zes nieuwe spelers. Totale kosten: om en nabij de 22 miljoen euro. Absoluut een recordbedrag voor Feyenoord tot nu toe. Ik stel ze aan jullie voor.

Jean-Paul Boetius:

De eerste versterking voor het nieuwe seizoen was Jean-Paul Boetius, die na een avontuur van twee jaar in het buitenland terugkeerde bij de club waar hij opgegroeid is. Met het vertrek van Eljero Elia was Feyenoord op zoek naar een nieuwe linkervleugel aanvaller. Diverse kandidaten passeerden de revue, maar uiteindelijk is Martin van Geel dus bij deze oud bekende uitgekomen. Boetius kwam voor 2,2 miljoen over van FC Basel. Wat ik tot nu toe van hem gezien heb, is dat hij absoluut volwassener is geworden. Hij oogt scherp, gretig en komt goed over in de media. Verder behoeft hij weinig introductie, lijkt me. Hij is nog steeds razendsnel, heel handig en fysiek niet de sterkste speler. Gaat wel basisspeler zijn.

Sofyan Amrabat:

Nog voor het vorige seizoen afgelopen was, werd al bekend dat Feyenoord zeer ge?nteresseerd was in de jonge Amrabat. Na een aantal weken van onderhandeling, kwamen Utrecht en Feyenoord uiteindelijk tot een deal; Amrabat vertrok voor 4 miljoen naar Feyenoord. Best een fors bedrag voor een 20-jarige speler, die pas afgelopen seizoen echt doorgebroken is. Ik had zelf dan ook wel wat twijfels bij deze transfer. En hoewel ik nog steeds niet overtuigd ben van het feit dat hij gaat slagen in de Kuip, was ik afgelopen zaterdag wel ontzettend onder de indruk van zijn fysiek, snelheid en attitude. Net als de hele Kuip trouwens. Wat een complete middenvelder! Al moet hij volgens mij nog wel werken aan zijn scorend vermogen. Voorlopig weinig kansen op een basisplaats, gezien de concurrentie van El Ahmadi en Vilhena. Maar zeker iemand die ons zomaar zou kunnen gaan verbazen in positieve zin.

Kevin Diks:

Na het vertrek van Rick Karsdorp, is Martin van Geel op zoek gegaan naar een rechtsback die zou kunnen concurreren met Bart Nieuwkoop. Kevin Diks bleek de man die dat moet gaan doen, hij kwam op huurbasis over van Fiorentina. Bij die Italiaanse club heeft hij vorig jaar een contract verdiend, na een uitstekend seizoen bij Vitesse. Echter bleek al snel dat de jonge Diks nog niet klaar was voor de Italiaanse competitie. Hij kreeg amper speeltijd en werd in de winterstop alweer verhuurd aan zijn oude club Vitesse. Ook hier had hij het lastiger dan in zijn eerdere periode bij Vitesse en zat hij regelmatig op de bank. Bij Feyenoord krijgt hij komend seizoen de kans om zich te revancheren. Al moet ik zeggen dat ik tot dusver nog niet onder de indruk ben. Van alle aankopen maakt hij de minste indruk. Hij zal wel als basisspeler aan het seizoen beginnen, omdat concurrent Bart Nieuwkoop geblesseerd is geraakt. Hopelijk gaat hij het oppakken!

Jeremiah St. Juste:

Inmiddels is er wel een patroon zichtbaar in het aankoopbeleid van Martin van Geel, dit seizoen: jonge, talentvolle, Nederlandse spelers, met toch al wat ervaring in de subtop van de eredivisie. St. Juste voldoet hier absoluut aan. Deze 20-jarige verdediger speelde al 75 offici?le wedstrijden voor Heerenveen. Een behoorlijk aantal en ik snap ook wel waarom. Al vanaf zijn debuut maakt hij indruk met zijn snelheid, fysieke kracht en verdedigende kwaliteiten. Je zou hem kunnen omschrijven als een moderne verdediger. En die kunnen we goed gebruiken! Botteghin en Van der Heijden zijn al wat ouder, Van Beek chronisch geblesseerd en vanuit de jeugd dient zich weinig verdedigend talent aan. Bovendien is een andere optie voor de posities centraal achterin, Terence Kongolo, vertrokken dus versterking was nodig. Helaas heeft hij zich door een blessure nog weinig kunnen laten zien, maar ik kijk erg uit naar zijn eerste speelminuten in de Kuip.

Ridgeciano Haps:

Na het vertrek van Kongolo en het feit dat Nelom en Woudenberg tekort komen als basisspeler, was de noodzaak om een nieuwe linksback te halen behoorlijk groot. Het leek er enige tijd op dat Marvin Zeegelaar dit zou worden, maar hij bleek om diverse redenen onhaalbaar. En dus werd de portemonnee getrokken en Ridgeciano Haps voor maar liefst 6 miljoen euro weggekocht bij AZ. Een hele forse transfersom, waar lang niet iedereen blij mee was. Ik zelf ook niet, om eerlijk te zijn. Ik heb Haps uitstekende wedstrijden zien spelen, maar ook weleens behoorlijk door het ijs zien zakken. Echter is het wel een spelers waar alle kenners in Nederland eensgezind over zijn: deze jongen heeft de potentie om de linksback van Oranje te worden. Tegen Sociedad had hij in elk geval een uitstekende start van zijn carri?re in de Kuip. De wisselwerking met Boetius verliep al goed, maar hij maakte vooral indruk met zijn enorme snelheid en zijn kordate ingrepen in verdedigend opzicht. Het lijkt me geen type die gebukt gaat onder kuipvrees, dus eigenlijk ben ik inmiddels best wel enthousiast en erg benieuwd hoe hij zich over een langere termijn gaat laten zien.

Steven Berghuis:

Last, but not least. Eigenlijk was dit de speler waarvan iedereen het langst wist dat Feyenoord hem graag wilde halen. Na een behoorlijk positieve bijdrage aan het kampioenschap te hebben gehad, waren Feyenoord ?n Berghuis beiden vrij uitgesproken in de wens om de samenwerking voor langere tijd te bekrachtigen. Er was echter nog een partij nodig om dat te laten plaatsvinden, namelijk zijn club Watford. Bij Watford was men er helemaal niet zo happig op om Berghuis te laten gaan. Hij speelde vrijwel alles in de voorbereiding en maakte bovendien ook nog eens een enorm goede indruk op de trainer. Het is aan de volharding van Berghuis zelf te danken dat Watford hem uiteindelijk toch liet gaan, voor een bedrag van 6,5 miljoen. Wederom een fors bedrag, maar we hebben afgelopen jaar kunnen zien dat hij met zijn creativiteit en scorend vermogen absoluut een aanwinst is voor Feyenoord. Ik ben er dus erg blij mee dat hij terug is!

De selectie:

Doelmannen: Jones, Vermeer, Bijlow en Ten Hove
Verdediging: Nieuwkoop, Diks, Hamer, Botteghin, Van der Heijden, Van Beek, St. Juste, Haps, Nelom en Malacia
Middenveld: El Ahmadi, Vilhena, Amrabat, Tapia, Toornstra, Hansson en El Hankouri
Aanval: Berghuis, Tour?, Jorgensen, Kramer, Vente, Boetius en Bilal

De basis:

Jones
Nieuwkoop - Botteghin - Van der Heijden - Haps
El Ahmadi - Vilhena
Toornstra
Berghuis - Jorgensen - Boetius​

De tactiek:

Feyenoord staat natuurlijk vooral bekend om de strijdlust en teamgeest. Giovanni van Bronckhorst is ook een trainer die hiervoor staat en consequent op hamert. Inmiddels heeft hij een selectie waarin spelplezier en eensgezindheid voorop staat. Dit resulteerde in het kampioenschap, afgelopen seizoen.

Dit seizoen zal vooral worden doorgepakt op hoe het afgelopen seizoen ging. Het fysiek sterke middenveld is absoluut de motor van het elftal. El Ahmadi, Vilhena zijn complementair aan elkaar en in de eredivisie zullen er weinig tegenstanders in staat zijn om de strijd op fysiek gebied te winnen van dit drietal. Dit geeft een enorm voordeel in wedstrijden. Achterin zijn Botteghin en Van der Heijden met z'n twee?n in staat om veel spitsen het leven zuur te maken. Allebei fysiek sterk, maar hebben helaas wel een gebrek aan snelheid. Wat dat betreft is de komst van St. Juste interessant en ook nuttig.
Aanvallend gezien speelt Feyenoord vaak via de zijkanten. De vleugelspelers komen vaak naar binnen, waardoor er ruimte ontstaat voor de opkomende backs of voor een middenvelder om de ruimte in te duiken die de tegenstander van onze vleugelspeler laat, op het moment dat deze naar binnen trekt. Met Jorgensen hebben we een aanspeelpunt, maar ook iemand die in staat is om goals te maken en assists te geven. Dit bewees hij in zijn eerste seizoen al, door MVP en topscorer van de Eredivisie te worden.
Van Bronckhorst zal Feyenoord compact willen laten spelen, druk willen zetten bij balbezit tegenstander en van daaruit zoveel mogelijk willen dat Jorgensen en Toornstra in scoringspositie worden gebracht. Ook worden er goals verwacht van buitenspelers Berghuis en Boetius.

Mijn prognose:

Het wordt lastig om afgelopen seizoen te evenaren. Als je voor het eerst in 18 jaar kampioen wordt, dan is het wat vreemd om te roepen dat je dat het seizoen erop gewoon even over gaat doen. Toch schat ik onze kansen, mede door de concurrentie, best wel weer hoog in. Ik ben van mening dat Van Geel erg goed heeft ingekocht en dat deze selectie in principe niet zwakker hoeft te zijn dan die van vorig seizoen. Onze basis heeft natuurlijk wat ingeleverd, maar in de breedte zijn we versterkt. Ik hoop wel dat Van Bronckhorst iets weet te verzinnen op de zwakke prestaties in uitwedstrijden bij de zwaksten van de competitie. Verliezen bij Eagles, Excelsior en Sparta dat mag komend seizoen echt niet meer gebeuren.

Ik denk dat we absoluut mee kunnen doen voor het kampioenschap. Ik verwacht weer een nek-aan-nek race met Ajax, waarbij blessures, schorsingen en ook wel geluk of pech gaan bepalen wie van de twee kampioen gaat worden.
Kun je het even samenvatten voor gevegt? Voordat die ouwe lul dit gelezen heeft is ie een dag verder.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wat voor Feyenoord pleit is dat de selectie zo goed als rond is ruimschoots voor de start van de competitie. Als je nu ziet hoe PSV nog druk bezig is met de samenstelling van de selectie. Bij Feyenoord komt er in principe een aanvallende versterking bij, maar verder is de selectie gewoon de selectie.
 

Batigoal

Well-known member
610.png

Bij Ajax is qua selectie en opstelling niet heel veel veranderd. Aanvoerder Davy Klaassen is vertrokken en wordt vervangen door Donny van de Beek, die voetballend beter is. Rechtsback Veltman is de nieuwe aanvoerder geworden. De groep vertrekkers bestaat uit Tete, Riedewald, Boer en Traor? en overbodige krachten als Serero, Zivkovic en Westermann.
De belangrijkste verandering is de nieuwe trainer. Ajax koos ervoor om de trainer van Jong Ajax, Marcel Keizer, door te schuiven als vervanger van Peter Bosz, die naar Borussia Dortmund vertrok. Bosz stond slechts ??n seizoen aan het roer, maar maakte na een beroerde start een sterke indruk met een finaleplaats in de Europa League als beloning. Met Keizer kiest Ajax voor iemand die de organisatie kent en die in grote lijnen de ingezette weg door Bosz kan doorzetten.

Doel: Onana, Van Leer, Lamprou, Alblas
Opvallend genoeg zijn in deze linie de meeste wijzigingen geweest. Reservedoelman Diederik Boer was jarenlang een stabiele backup voor eerst Cillessen en later Onana. Boer is terug naar Zwolle. Ajax heeft het aantrekken van Benjamin van Leer gekozen voor de Cillessen-methode: een keeperstalent met wat Eredivisie-ervaring die 1 a 2 seizoenen in de luwte van de onbetwiste eerste doelman kan groeien alvorens bij het onvermijdelijke vertrek van Onana door te schuiven. Norbert Alblas is een onervaren keeper die vorig jaar werd doorgeschoven vanuit Jong Ajax. Alblas raakte in de voorbereiding zwaar geblesseerd en zo presenteerde Ajax vorige week plots Kostas Lamprou las nieuwe 3e doelman.

Verdediging: Veltman (c), S?nchez, De Ligt, Viergever, Sinkgraven, Dijks, Zeefuik
De verdediging is behoorlijk uitgedund met het vertrek van Kenny Tete, Ja?ro Riedewald en Heiko Westermann. Weliswaar was geen van drie?n basisspeler, desondanks waren Tete en Riedewald erg sterke krachten. Waardoor deze linie op dit moment gespeend is van goede backups. Van rechtsback Veltman en het centrale duo S?nchez-De Ligt staat wel vast dat zij het seizoen zullen starten, op links lijkt Viergever de aangewezen persoon. Wat daarachter zit heeft echter veel minder kwaliteit. Dijks keerde terug uit Engeland en bij gebrek aan een transfer mag hij blijven. Zolang er geen linksback wordt aangetrokken is ook de blessuregevoelige Daley Sinkgraven een optie op links. Ajax heeft de laatste jaren een aantal goede rechtsbacks voortgebracht en Deyovaisio Zeefuik is de volgende die wordt doorgeschoven vanuit de jeugd. Het blijft echter broos allemaal en met een paar blessures en schorsingen kan Ajax in de problemen komen. Waarschijnlijk komen er nog aanvullingen bij. Zoals de lange en fysiek sterke Kroaat Mateo Barac (23 jaar) die centraal achterin uit de voeten kan.

Middenveld: Ziyech, Van de Beek, Sch?ne, De Jong, Eiting
Kwantitatief houdt ook het middenveld niet over. Na het wegvallen van Abdelhak Nouri is een aanvulling op het middenveld nodig. Hakim Ziyech en Donny van de Beek als vervanger van de vertrokken aanvoerder Davy Klaassen lijken zeker van hun plek; voor Lasse Sch?ne is het aanpoten. De ervaren Deen mist handelingssnelheid om in de topwedstrijden overeind te blijven. De flegmatieke Frenkie de Jong maakt een grote kans op speelminuten. Carel Eiting was vorig jaar als aanvoerder van Jong Ajax onder Marcel Keizer een dragende kracht en we kunnen er van uit gaan dat ook hij veel speelminuten gaat maken. Echter geen ervaring op de bank en van zowel De Jong als Eiting is het afwachten in hoeverre zij zich aanpassen aan Ajax 1. Mogelijk zien we de multi-inzetbare Mazraoui dit seizoen als rechtshalf ook nog in actie.

Aanval: Dolberg, Younes, Kluivert, Neres, Huntelaar, Cassierra, Cerny
In deze linie is Ajax het meest gezegend met talent. Keuzes te over voor Marcel Keizer op alle drie de posities. Kasper Dolberg brak vorig seizoen door en veroverde meteen een basisplaats als onbetwiste spits van Ajax. Deze zomer is daar een volwaardige doublure bijgekomen in de persoon van Klaas-Jan Huntelaar. De ervaren international is minder explosief en beweeglijk, maar is als targetman en dodelijke afmaker in de zestien een welkome toevoeging aan de selectie. Mocht Dolberg de onvermijdelijke vormdip krijgen zoals dat bij de meeste talenten het geval is, dan hoeft Ajax zich geen zorgen te maken. Zelfs met het wegvallen van ??n van deze twee is er nog Cassierra, die vorig seizoen geen sterke indruk maakte. Op dit moment lijkt hij zich te moeten richten op een positie op de vleugels. Daar is in ieder geval Amin Younes zeker van zijn plek. Met name in de Europese duels liet hij een sterke indruk achter, alvorens namens Duitsland actief te zijn op de Confederations Cup. Op rechts lijkt de vacature die Bertrand Traor? achter zich liet opgevuld te worden door Justin Kluivert: explosief en snel, maar ook wisselvallig en vaak met oogkleppen op. De peperdure David Neres zou hem na een half jaar aanpassen zijn plek kunnen innemen. Neres heeft wat meer oog voor zijn medespelers en zijn rendement ligt hoog. Dan is er nog Vaclav Cerny, van wie in de jeugdteams hoog werd opgegeven, maar wie nog steeds niet is doorgebroken. Zijn mentaliteit lijkt niet helemaal geschikt voor topniveau en Marcel Keizer nam hem in de duels met Nice niet op in de wedstrijdselectie. Het zou de nadrukkelijke interesse van Ajax in Richarlison kunnen verklaren.

Tactiek: van Bosz naar Keizer
Na de prijsrijke, doch enigszins saaie jaren onder Frank de Boer kwam Peter Bosz bij Ajax. Geroemd vanwege zijn aanvallende voetbal en de bekende vijfsecondenregel moest hij bij Ajax succes en aantrekkelijk voetbal combineren. Het kostte wat tijd en aanvankelijk waren de resultaten wisselvallig, maar met name na de winterstop speelde Ajax regelmatig zeer aantrekkelijk ?n wist het te combineren met resultaat. Na het seizoen Bosz vertrok plotseling naar Dortmund en Marcel Keizer werd doorgeschoven. Keizer presteerde met Jong Ajax uitstekend en werd 2e in de Eerste Divisie. Wat opvalt is dat hij dat deed met zeer aanvallend voetbal: Jong Ajax scoorde veruit het meest van alle clubs in de Jupiler League. Als cijfers een reflectie zijn van de speelstijl van een ploeg, dan vertelt het aantal tegengoals hoeveel risico Jong Ajax nam in dat aanvallende spel; van de top 9 kreeg alleen Almere City meer tegendoelpunten dan Jong Ajax.
Waar Bosz al bekend staat om zijn aanvallende voetbal, daar is Marcel Keizer misschien wel de overtreffende trap. De verdediging staat hoog gepositioneerd met veel ruimte in de rug. Dat komt omdat het midden van het veld in de filosofie van Keizer de ruimte is die het belangrijkste is om te winnen; vanuit hier worden alle bepalende aanvallen opgezet. Keizer wil dat zijn centrale verdedigers altijd inschuiven zodat waar mogelijk een overtalsituatie wordt gecre?erd. Met veel creativiteit en snelheid midden in het veld kan dat leiden tot vlammende aanvallen, echter maakt deze opzet de ploeg achterin kwetsbaar. We zagen tegen Nice al geregeld dat ploegen die in staat zijn snelle counters uit te voeren kunnen profiteren van deze situatie. Afwachten wordt of deze tactiek levensvatbaar is voor een ploeg op hoger niveau dan de Jupiler League.

Mijn prognose
Hoewel ik tot nu toe wel enthousiast ben over de presentatie van Marcel Keizer, ben ik niet zeker over de ervaring in de selectie en de risicovolle speelwijze. Na de prestaties van vorig jaar is de basis grotendeels hetzelfde en daardoor liggen de verwachtingen hoog. De kwaliteiten zijn er om kampioen te worden, maar de kans is aanwezig dat je niet weer een seizoen hebt zonder langdurig afwezige belangrijke krachten. Daarom hoop ik dat Overmars in de komende 3 weken nog wat spelers uit de categorie spelers van 23-28 jaar weet te strikken. We zullen daarnaast zien hoe steil de leercurve van Marcel Keizer is als er een paar mindere resultaten na elkaar volgen en of hij daarop zijn tactiek weet aan te passen.
 
Laatst bewerkt:

zwammy

Well-known member
NAC

Ga ervan uit dat Hipp00 de aanvullingen roept aangezien hij de andere NAC'er is hier en er waarschijnlijk meer verstand van heeft omdat ik het besluit van de bierkeuze meer gevolgd heb dan die van de selectie. NAC is terug en heeft direct het record seizoenkaarten verbeterd, we zijn dus hot en hebben goede hoop. Belangrijkste spelers Dessers en Brondeel zijn vertrokken naar Utrecht en Twente. Verder hebben we wat van City gehuurd en is het banksaldo weer zwart, we kunnen dus met vertrouwen gaan kijken naar de toekomst.

Keepers: Noppert, Bertrams, van der Maaten en Niemcyzcki.

Vreven heeft aangegeven aan het eind van de voorbereiding te beslissen wie Brondeel gaat opvolgen en in overleg met zijn staf heeft hij gekozen voor Noppert, reservekeeper van vorig jaar en 2.01 schoon aan de haak. Ligt heel goed in de groep en is goed in 1 op 1 situaties. Ik had eerlijk gezegd dat Bertrams de eerste keus zou worden maar Stijn beslist anders. Met 2 onervaren keepers is het altijd een gok maar Brondeel pakte ook heel goed uit, dus we hopen dat Jelle het goed ziet.

Verdediging Meijers, Glim, Sporkslede, Ntoko, Klomp, Vliet, Angelino, Mari,Koch, Horsfield.

Angelino (rugnummer 69 :sad: ) en Mari zijn de eerste 2 huurlingen van City die we tegenkomen. Mari komt van Girona waar hij vooral op de bank zat en weinig heeft meegeholpen met de promotie naar de primera division. Vreven ziet het zo in hem zitten dat hij aanvoerder is geworden dus we wachten maar af. Angelino heeft zelfs al in de CL gespeeld al wil dat natuurlijk ook niet al teveel zeggen als City zijne. Koch die overgenomen is van PSV en Sporkslede die we al hadden maken de 4 verdedigers af. Ntoko zit op dit moment in de lappenmand, die is anders ook nog een kandidaat voor de achterhoede. Verassend is dat Vreven kiest voor 3 linkerpoten in zijn achterhoede maar ook hierbij geldt, de trainer heeft gelijk.

Middenveld: Nijholt, Stans, Rommens, El Allouchi, Haemhouts, Vermeer, Brusselers, Verschueren, Vloet, Garcia, Mets

NAC heeft sinds dit jaar een heuse Lets international. Karol Mets is overgekomen van Viking IK en zal vooral als verdedigende middenvelder ingeschakeld worden. Vloet heeft de plek op 10 gewonnen van Garcia waardoor Garcia op links hangend komt te spelen. De reden is dat Vreven hiervoor kiest is dat Garcia naar binnen kan trekken en Vloet fysiek meer zijn mannetje zal staan dan Garcia. Garcia is gehuurd van City, dit was hij vorig jaar ook al.

Aanval: Korte, Adarabiyo, Sprengers, Marijnissen, Snepvangers, Ambrose, Fernandes, Agyepong

Ambrose is bekend als ??n van de grote talenten van City. NAC is ook heel blij dat ze die hebben kunnen huren en is ook eigenlijk zeker van zijn plek. Verder geniet Korte nu nog kort de voorkeur boven Fernandes. Sprengers is een groot talent waarvan ook word verwacht dat hij dit jaar gaat doorbreken. De minst stabiele factor. Zeker wanneer Ambrose wegvalt of toch niet het grote talent is wat er verwacht word is het erg karig voorin. Maar goed, zonder vertrouwen komt men niet verder dan de haven.

Prognose:

Onderin linker rijtje en dan rustig doorbouwen naar een stabiele subtopper met de juiste mensen aan het roer.

HUP NAC
 

Batigoal

Well-known member
Leuk om te lezen zwammy! Jullie hebben veel spelers met een naam die bestaat uit 1 lettergreep.
 

zwammy

Well-known member
Ja, het is wel een beetje een bonte kermis. Vorig jaar wist ik de basis uit mijn hoofd in de winterstop, hoop dat het nu eerder gaat gebeuren.
 

Unregistere

Well-known member
Een van onze TC-leden ziet veel duels van Jong NAC en hij is altijd erg enthousiast over Sprangers. Ben wel benieuwd of we die inderdaad in actie gaan zien in de eredivisie komend seizoen.
 

SuikerBrood

Well-known member
sc Heerenveen

De meest wisselvallige ploeg van vorig seizoen. Na de eerste seizoenshelft stond de club derde. In de tweede seizoenshelft pakte de club 14 punten. Streppel kreeg het niet op de rails maar mocht blijven zitten, tot onvrede van een aantal fans (en misschien ook wel spelers?) Deze transferperiode zijn een aantal spelers vertrokken, maar ??n speler staat nog altijd op de loonlijst. Ter frustratie van een ieder in Friesland. Larsson is nog altijd niet verkocht en de miljoenen lijken met de dag minder zeker te worden. De spelers die w?l zijn vertrokken: Marzo (Lokeren), Slagveer (Lokeren), Mulder (Swansea), Namli (PEC Zwolle), St. Juste (Feyenoord), Cavlan (Boraspor, huur) en Bijker (Cadiz CF). Gelukkig zijn er ook aankopen gedaan. Hamstra is de hele wereld weer over geweest en is tijdens die reizen via Rotterdam gevlogen, zo lijkt het.

Nieuwe spelers:
Warner Hahn:
Een goede keeper die het graag wil laten zien op subtopniveau. Een prima aankoop voor Heerenveen zo op het eerste gezicht.

Lucas Woudenberg:
De tweede aankoop uit Rotterdam. Komt over van Feyenoord waar hij de bank heeft warmgehouden voor zowel Kongolo als Nelom. Nu is zijn kans om, na NEC, het te laten zien in de Eredivisie.

Denzel Dumfries:
De derde aankoop uit Rotterdam, ditmaal van Sparta. Een lange opkomende back met een zeer passende naam. Moet Marzo vervangen die het niet onverdienstelijk heeft gedaan.

Marco Rojas:

Een buitenspeler uit Nieuw-Zeeland die in Australi? speelde. Hamstra heeft zijn airmiles weer verdiend dit seizoen. Is nog niet fit, dus zal de eerste wedstrijden weinig spelen.

Daniel Hoegh met een streepje door de O:
Deze Deense verdediger komt over van Basel. Kan koppen, is traag en erg stabiel. Streppel verwacht nooit een 4. Maar ook nooit een 9.

Nemanja Mihajlovic:
Buitenspeler uit Belgrado. Was een groot talent maar had veel concurrentie bij zijn vorige club. De FM-spelers zijn erg enthousiast, dus wie ben ik om het niet te zijn?

De selectie:
Doel: Warner Hahn, Wouter van der Steen, Jan Bekkema
Verdediging: Denzel Dumfries, Daniel Hoegh, Joost van Aken, Kik Pierie, Doke Schmidt, Lucas Woudenberg
Middenveld: Stijn Schaars, Morten Thorsby, Martin Odegaard, Michel Vlap, Pelle van Amersfoort, Yuki Kobayashi
Aanval: Arber Zeneli, Reza Ghoochannejhad, Sam Larsson, Marco Rojas, Nemanja Mihajlovic, Dennis Johnsen, Henk Veerman

Opstelling:
De tactiek zal iets wijzigen vergeleken met vorig jaar. De backs zullen meer op moeten komen waarbij het middenveld meer terugzakt. Dit lijkt vooral voor Schaars de rol te worden. In de eerste wedstrijden zal dit de opstelling worden, vermoed ik:

Hahn
Dumfries - Hoegh - Van Aken - Woudenberg
Schaars - Thorsby - Kobayashi
Odegaard - Reza - Zeneli​

Prognose:
Een negende plek, met een grote kans op uitschieters naar boven en naar beneden. Een aantal spelers weet ik te weinig vanaf of zijn te wisselvallig om er echt iets zinnigs over te zeggen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wisselende verwachtingen in Friesland. PES5 is volgens mij wel redelijk enthousiast. Gezien de velen wisselingen kan het inderdaad alle kanten op. Als je kijkt naar de concurrentie van SC Heerenveen, dan zijn FC Groningen, Vitesse en FC Utrecht ook grondig gewijzigd. AZ heeft twee spelers verloren die ze intern opvangen en hebben Vejinovic teruggehaald. Ik denk wel dat je negende positie als prognose te negatief is of in ieder geval de absolute ondergrens is. Heracles en FC Twente zijn echt veel zwakker geworden. De top drie zal niet haalbaar zijn, maar verder heb je dan maar vier clubs die boven SC Heerenveen kunnen eindigen. Dan is de achtste plaats het minimum.
 
Bovenaan