De Eredivisie 2017/2018: selecties, tactieken en prognoses

Pascallovic

Well-known member
610.png

Bij Ajax is qua selectie en opstelling niet heel veel veranderd. Aanvoerder Davy Klaassen is vertrokken en wordt vervangen door Donny van de Beek, die voetballend beter is. Rechtsback Veltman is de nieuwe aanvoerder geworden. De groep vertrekkers bestaat uit Tete, Riedewald, Boer en Traor? en overbodige krachten als Serero, Zivkovic en Westermann.
De belangrijkste verandering is de nieuwe trainer. Ajax koos ervoor om de trainer van Jong Ajax, Marcel Keizer, door te schuiven als vervanger van Peter Bosz, die naar Borussia Dortmund vertrok. Bosz stond slechts ??n seizoen aan het roer, maar maakte na een beroerde start een sterke indruk met een finaleplaats in de Europa League als beloning. Met Keizer kiest Ajax voor iemand die de organisatie kent en die in grote lijnen de ingezette weg door Bosz kan doorzetten.

Doel: Onana, Van Leer, Lamprou, Alblas
Opvallend genoeg zijn in deze linie de meeste wijzigingen geweest. Reservedoelman Diederik Boer was jarenlang een stabiele backup voor eerst Cillessen en later Onana. Boer is terug naar Zwolle. Ajax heeft het aantrekken van Benjamin van Leer gekozen voor de Cillessen-methode: een keeperstalent met wat Eredivisie-ervaring die 1 a 2 seizoenen in de luwte van de onbetwiste eerste doelman kan groeien alvorens bij het onvermijdelijke vertrek van Onana door te schuiven. Norbert Alblas is een onervaren keeper die vorig jaar werd doorgeschoven vanuit Jong Ajax. Alblas raakte in de voorbereiding zwaar geblesseerd en zo presenteerde Ajax vorige week plots Kostas Lamprou las nieuwe 3e doelman.

Verdediging: Veltman (c), S?nchez, De Ligt, Viergever, Sinkgraven, Dijks, Zeefuik
De verdediging is behoorlijk uitgedund met het vertrek van Kenny Tete, Ja?ro Riedewald en Heiko Westermann. Weliswaar was geen van drie?n basisspeler, desondanks waren Tete en Riedewald erg sterke krachten. Waardoor deze linie op dit moment gespeend is van goede backups. Van rechtsback Veltman en het centrale duo S?nchez-De Ligt staat wel vast dat zij het seizoen zullen starten, op links lijkt Viergever de aangewezen persoon. Wat daarachter zit heeft echter veel minder kwaliteit. Dijks keerde terug uit Engeland en bij gebrek aan een transfer mag hij blijven. Zolang er geen linksback wordt aangetrokken is ook de blessuregevoelige Daley Sinkgraven een optie op links. Ajax heeft de laatste jaren een aantal goede rechtsbacks voortgebracht en Deyovaisio Zeefuik is de volgende die wordt doorgeschoven vanuit de jeugd. Het blijft echter broos allemaal en met een paar blessures en schorsingen kan Ajax in de problemen komen. Waarschijnlijk komen er nog aanvullingen bij. Zoals de lange en fysiek sterke Kroaat Mateo Barac (23 jaar) die centraal achterin uit de voeten kan.

Middenveld: Ziyech, Van de Beek, Sch?ne, De Jong, Eiting
Kwantitatief houdt ook het middenveld niet over. Na het wegvallen van Abdelhak Nouri is een aanvulling op het middenveld nodig. Hakim Ziyech en Donny van de Beek als vervanger van de vertrokken aanvoerder Davy Klaassen lijken zeker van hun plek; voor Lasse Sch?ne is het aanpoten. De ervaren Deen mist handelingssnelheid om in de topwedstrijden overeind te blijven. De flegmatieke Frenkie de Jong maakt een grote kans op speelminuten. Carel Eiting was vorig jaar als aanvoerder van Jong Ajax onder Marcel Keizer een dragende kracht en we kunnen er van uit gaan dat ook hij veel speelminuten gaat maken. Echter geen ervaring op de bank en van zowel De Jong als Eiting is het afwachten in hoeverre zij zich aanpassen aan Ajax 1. Mogelijk zien we de multi-inzetbare Mazraoui dit seizoen als rechtshalf ook nog in actie.

Aanval: Dolberg, Younes, Kluivert, Neres, Huntelaar, Cassierra, Cerny
In deze linie is Ajax het meest gezegend met talent. Keuzes te over voor Marcel Keizer op alle drie de posities. Kasper Dolberg brak vorig seizoen door en veroverde meteen een basisplaats als onbetwiste spits van Ajax. Deze zomer is daar een volwaardige doublure bijgekomen in de persoon van Klaas-Jan Huntelaar. De ervaren international is minder explosief en beweeglijk, maar is als targetman en dodelijke afmaker in de zestien een welkome toevoeging aan de selectie. Mocht Dolberg de onvermijdelijke vormdip krijgen zoals dat bij de meeste talenten het geval is, dan hoeft Ajax zich geen zorgen te maken. Zelfs met het wegvallen van ??n van deze twee is er nog Cassierra, die vorig seizoen geen sterke indruk maakte. Op dit moment lijkt hij zich te moeten richten op een positie op de vleugels. Daar is in ieder geval Amin Younes zeker van zijn plek. Met name in de Europese duels liet hij een sterke indruk achter, alvorens namens Duitsland actief te zijn op de Confederations Cup. Op rechts lijkt de vacature die Bertrand Traor? achter zich liet opgevuld te worden door Justin Kluivert: explosief en snel, maar ook wisselvallig en vaak met oogkleppen op. De peperdure David Neres zou hem na een half jaar aanpassen zijn plek kunnen innemen. Neres heeft wat meer oog voor zijn medespelers en zijn rendement ligt hoog. Dan is er nog Vaclav Cerny, van wie in de jeugdteams hoog werd opgegeven, maar wie nog steeds niet is doorgebroken. Zijn mentaliteit lijkt niet helemaal geschikt voor topniveau en Marcel Keizer nam hem in de duels met Nice niet op in de wedstrijdselectie. Het zou de nadrukkelijke interesse van Ajax in Richarlison kunnen verklaren.

Tactiek: van Bosz naar Keizer
Na de prijsrijke, doch enigszins saaie jaren onder Frank de Boer kwam Peter Bosz bij Ajax. Geroemd vanwege zijn aanvallende voetbal en de bekende vijfsecondenregel moest hij bij Ajax succes en aantrekkelijk voetbal combineren. Het kostte wat tijd en aanvankelijk waren de resultaten wisselvallig, maar met name na de winterstop speelde Ajax regelmatig zeer aantrekkelijk ?n wist het te combineren met resultaat. Na het seizoen Bosz vertrok plotseling naar Dortmund en Marcel Keizer werd doorgeschoven. Keizer presteerde met Jong Ajax uitstekend en werd 2e in de Eerste Divisie. Wat opvalt is dat hij dat deed met zeer aanvallend voetbal: Jong Ajax scoorde veruit het meest van alle clubs in de Jupiler League. Als cijfers een reflectie zijn van de speelstijl van een ploeg, dan vertelt het aantal tegengoals hoeveel risico Jong Ajax nam in dat aanvallende spel; van de top 9 kreeg alleen Almere City meer tegendoelpunten dan Jong Ajax.
Waar Bosz al bekend staat om zijn aanvallende voetbal, daar is Marcel Keizer misschien wel de overtreffende trap. De verdediging staat hoog gepositioneerd met veel ruimte in de rug. Dat komt omdat het midden van het veld in de filosofie van Keizer de ruimte is die het belangrijkste is om te winnen; vanuit hier worden alle bepalende aanvallen opgezet. Keizer wil dat zijn centrale verdedigers altijd inschuiven zodat waar mogelijk een overtalsituatie wordt gecre?erd. Met veel creativiteit en snelheid midden in het veld kan dat leiden tot vlammende aanvallen, echter maakt deze opzet de ploeg achterin kwetsbaar. We zagen tegen Nice al geregeld dat ploegen die in staat zijn snelle counters uit te voeren kunnen profiteren van deze situatie. Afwachten wordt of deze tactiek levensvatbaar is voor een ploeg op hoger niveau dan de Jupiler League.

Mijn prognose
Hoewel ik tot nu toe wel enthousiast ben over de presentatie van Marcel Keizer, ben ik niet zeker over de ervaring in de selectie en de risicovolle speelwijze. Na de prestaties van vorig jaar is de basis grotendeels hetzelfde en daardoor liggen de verwachtingen hoog. De kwaliteiten zijn er om kampioen te worden, maar de kans is aanwezig dat je niet weer een seizoen hebt zonder langdurig afwezige belangrijke krachten. Daarom hoop ik dat Overmars in de komende 3 weken nog wat spelers uit de categorie spelers van 23-28 jaar weet te strikken. We zullen daarnaast zien hoe steil de leercurve van Marcel Keizer is als er een paar mindere resultaten na elkaar volgen en of hij daarop zijn tactiek weet aan te passen.
In aanvulling op dit bericht heb ik toch de verwachting dat het project met Sinkgraven als verdediger niet zal worden voortgezet, gezien ook die Colombiaan die ze willen halen op de rechtsbackpositie en die Kroaat die eerst wel, dan niet en nu volgens de geruchten weer wel zou komen. Sinkgraven zal als back-up voor het middenveld fungeren, want dan heb je daar ook weer alle posities dubbel bezet.
 

hipp00

New member
NAC

Ga ervan uit dat Hipp00 de aanvullingen roept aangezien hij de andere NAC'er is hier en er waarschijnlijk meer verstand van heeft omdat ik het besluit van de bierkeuze meer gevolgd heb dan die van de selectie.

HUP NAC

Zwampie, lijkt me een hele goede weergave van de situatie bij NAC.

De belangrijkste winterstransfer is bij NAC dus inderdaad al bekend: Waar de NAC-supporters liever Hertog Jan of Jupiler hadden zien komen, gaan we per 1 januari van Bavaria over naar Amstel. Een beetje lood om oud ijzer bier, dus veel minder zal er waarschijnlijk niet gedronken gaan worden. Tja, Messi en Ronaldo komen ook niet naar NAC, dus blijkbaar moeten we het qua bier ook met de mindere goden doen...

T.o.v. Vorig jaar is er duidelijk meer 'fysiek' en 'lengte' bijgekomen, dus wellicht dat we dit jaar eens w?l uit een corner weten te gaan scoren. En hoewel Vreven beweert dat we 4-3-3 spelen, lijkt het systeem toch echt meer op 4-2-3-1, dus met twee controlerende middenvelders vlak voor de verdediging.

Verder valt inderdaad op dat we aan de competitie beginnen met twee zeer onervaren keepers, waarbij ook ik had gedacht dat Beterams de voorkeur boven Noppert zou hebben gekregen. Brondeel is vorig jaar tijdens het seizoen enorm gegroeid en dat zullen we dit jaar zeker ook nodig hebben. Want dat is het toverwoord tegenwoordig bij NAC 'beter worden'. Spelers worden naar NAC gehaald om ze beter te maken en zo 'meerwaarde' te cre?ren. En spelers moeten niet alleen voor het geld komen, maar ook echt om zichzelf beter te maken.

Vijf van de eerste zes competitie-wedstrijden (tegen Vitesse, PSV, Feyenoord, AZ en Groningen) zijn dan ook oefenpotjes om 'beter te worden' en 'ervaring op het hoogste niveau' op te doen, want bijna geen enkele (beoogd) basisspeler heeft veel ervaring op Eredivisie-niveau of hoger. Alleen de derde wedstrijd tegen Sparta is enigszins van belang. Ons seizoen begint dus eigenlijk pas in oktober. En de resultaten in de tweede seizoenshelft zullen waarschijnlijk beter zijn dan de resultaten in de eerste seizoenshelft, want onze spelers gaan dit jaar 'beter worden'. Vreven heeft redelijk wat krediet onder de supporters en kan dus een potje breken, maar gezien de zware seizoensstart en de tijd die we nog nodig hebben om onze jonge spelers aan de Eredivisie te laten wennen, sluit ik niet uit dat we nog even vasthouden aan de jarenlange NAC-traditie om de trainer in december te ontslaan...

De doelstelling is dit jaar 40 punten, dus middenmoot rechterrijtje. De data-systemen van Manchester City hebben ook 40 punten voorspeld en berekend, dus eigenlijk is het grote onzin dat we uberhaupt aan deze competitie gaan deelnemen, want de computer heeft het al besloten, maar goed, het schijnt te moeten van de KNVB. De KNVB is namelijk minder ver met data-analyse dan Manchester City.
Daarnaast is de ambitie uitgesproken om 'de verrassing van het seizoen' te worden, maar in welk opzicht we (negatief of positief) gaan verrassen is niet duidelijk gemaakt door de NAC-leiding...
 

Batigoal

Well-known member
Ik zie dat Rashaan Fernandes van Feyenoord naar (Jong) FC Twente is gegaan. Ik dacht dat dat best wel een aardig talent was?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik zie dat Rashaan Fernandes van Feyenoord naar (Jong) FC Twente is gegaan. Ik dacht dat dat best wel een aardig talent was?

Aardig talent bij de B-tjes, maar zoals zovelen blijven hangen bij de A1. Ben er niet rouwig om.
 

zwammy

Well-known member
Per 1 januari ook nog. Laatste pot met de trein dus in december, het bier moet op :D

Hopelijk nog een spits erbij, een soort Dessers. Maar dan zonder redement 10 op 1.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik zie dat Rashaan Fernandes van Feyenoord naar (Jong) FC Twente is gegaan. Ik dacht dat dat best wel een aardig talent was?

Met name met zijn snelheid enorm gevaarlijk. Na zijn blessure lijkt hij echter niet meer vol het gas erop te gooien. Dan blijft er weinig over. Twee jaar terug geloof ik de supercup op de Toekomst gekeken. Toen bleven zo'n beetje alleen Fernandes en Hamer een beetje overeind.
 

SuikerBrood

Well-known member
sc Heerenveen

De meest wisselvallige ploeg van vorig seizoen. Na de eerste seizoenshelft stond de club derde. In de tweede seizoenshelft pakte de club 14 punten. Streppel kreeg het niet op de rails maar mocht blijven zitten, tot onvrede van een aantal fans (en misschien ook wel spelers?) Deze transferperiode zijn een aantal spelers vertrokken, maar ??n speler staat nog altijd op de loonlijst. Ter frustratie van een ieder in Friesland. Larsson is nog altijd niet verkocht en de miljoenen lijken met de dag minder zeker te worden. De spelers die w?l zijn vertrokken: Marzo (Lokeren), Slagveer (Lokeren), Mulder (Swansea), Namli (PEC Zwolle), St. Juste (Feyenoord), Cavlan (Boraspor, huur) en Bijker (Cadiz CF). Gelukkig zijn er ook aankopen gedaan. Hamstra is de hele wereld weer over geweest en is tijdens die reizen via Rotterdam gevlogen, zo lijkt het.

Nieuwe spelers:
Warner Hahn:
Een goede keeper die het graag wil laten zien op subtopniveau. Een prima aankoop voor Heerenveen zo op het eerste gezicht.

Lucas Woudenberg:
De tweede aankoop uit Rotterdam. Komt over van Feyenoord waar hij de bank heeft warmgehouden voor zowel Kongolo als Nelom. Nu is zijn kans om, na NEC, het te laten zien in de Eredivisie.

Denzel Dumfries:
De derde aankoop uit Rotterdam, ditmaal van Sparta. Een lange opkomende back met een zeer passende naam. Moet Marzo vervangen die het niet onverdienstelijk heeft gedaan.

Marco Rojas:

Een buitenspeler uit Nieuw-Zeeland die in Australi? speelde. Hamstra heeft zijn airmiles weer verdiend dit seizoen. Is nog niet fit, dus zal de eerste wedstrijden weinig spelen.

Daniel Hoegh met een streepje door de O:
Deze Deense verdediger komt over van Basel. Kan koppen, is traag en erg stabiel. Streppel verwacht nooit een 4. Maar ook nooit een 9.

Nemanja Mihajlovic:
Buitenspeler uit Belgrado. Was een groot talent maar had veel concurrentie bij zijn vorige club. De FM-spelers zijn erg enthousiast, dus wie ben ik om het niet te zijn?

De selectie:
Doel: Warner Hahn, Wouter van der Steen, Jan Bekkema
Verdediging: Denzel Dumfries, Daniel Hoegh, Joost van Aken, Kik Pierie, Doke Schmidt, Lucas Woudenberg
Middenveld: Stijn Schaars, Morten Thorsby, Martin Odegaard, Michel Vlap, Pelle van Amersfoort, Yuki Kobayashi
Aanval: Arber Zeneli, Reza Ghoochannejhad, Sam Larsson, Marco Rojas, Nemanja Mihajlovic, Dennis Johnsen, Henk Veerman

Opstelling:
De tactiek zal iets wijzigen vergeleken met vorig jaar. De backs zullen meer op moeten komen waarbij het middenveld meer terugzakt. Dit lijkt vooral voor Schaars de rol te worden. In de eerste wedstrijden zal dit de opstelling worden, vermoed ik:

Hahn
Dumfries - Hoegh - Van Aken - Woudenberg
Schaars - Thorsby - Kobayashi
Odegaard - Reza - Zeneli​

Prognose:
Een negende plek, met een grote kans op uitschieters naar boven en naar beneden. Een aantal spelers weet ik te weinig vanaf of zijn te wisselvallig om er echt iets zinnigs over te zeggen.

Ik had het bijna goed. De prognose had ik alleen iets lager moeten stellen.. sjongejonge.
 

Maasveld

Well-known member
Seuntjens voorlopig dus toch op het middenveld, waar hij wel nuttig werk verricht, ook al zie je dat ie traag is. Ik vrees wel voor hem als Opoku terug is en Nwakali en Peeters er mogelijk nog bijkomen.
 
Bovenaan