Netjes hoor. Ik begreep net tijdens een etentje dat er voorheen wel eens contact is geweest tussen de organisatie van Hoorn marathon en AC Waterland over de timing van de evenementen zodat ze niet elkaars lopers afpakken. Hopelijk doen ze dat in de toekomst weer. Ik was eens gaan kijken op de site, maar dat parcours ziet er fantastisch uit. Die wil ik ook wel eens lopen.
Zelf heb ik dus in Hoorn gelopen in mijn vader zijn business team op de tien kilometer. Zijn we gewoon tweede geworden. Gaaf hoor op toch een inmiddels behoorlijk groot evenement met ruim 2.600 inschrijvingen. Sta je mooi op het podium met een beker in je hand. Dat in je geboorteplaats. Zelf heb ik daar ook wel mijn bijdrage aan geleverd door bij de beste vier lopers van het team te lopen die meetellen voor het team klassement. Ik wilde onder de 44 minuten lopen, maar dat is helaas niet gelukt. Het blijft een prachtig parcours voor een trainingsronde met die dijk, maar als je echt een tijd wil neerzetten slaag je daar vaak maar moeilijk in. Een waardeloze start waar je gewoon de hinder ondervindt van ruim 1.100 lopers aan de start waaronder vooral heel veel onervaren lopers. Het parcours is op zich ruim genoeg, maar dan moet men zich wel een beetje houden aan de basis regel van zoveel mogelijk rechts lopen en de linkerkant voor de snellere lopers vrijlaten. Vorige week ook op een drukke loop gelopen met een smaller parcours en daar hield men zich er een stuk beter aan en was het geen enkel probleem. Ik heb het ook maar even bij de organisatie (mijn vader en de voorzitter) neergelegd dat ze net zoals bij de Dam tot Damloop (ook een loop waar heel veel onervaren lopers aan meedoen) bij de start omroepen dat men rekening met elkaar moet houden. Nu loop je te stuiteren van vrijwel stilstand naar rond de vier minuten en weer terug. Slecht voor je spieren. Na een kilometer of twee wel redelijk het ritme kunnen vinden. Daarna werd het na vijf kilometer zwaar toen ik op de dijk vol de wind in liep die nog behoorlijk hard was. Had ik de pech net behoorlijk alleen te lopen. Na de wind herpakte ik me weer aardig, maar vanaf acht kilometer waren het toch de spieren die wat volschoten. Op zich niet erg, maar de kuiten voelde wat zorgelijk aan. Daarom maar zoveel mogelijk het tempo handhaven en niet meer aanzetten. Het is mij het niet waard om risico's met blessures te nemen. Uiteindelijk op 44.12 uitgekomen. Toch weer ruim een halve minuut sneller dan afgelopen donderdag. Wellicht had ik toch beter afgelopen donderdag niet kunnen lopen. Maar goed, je loopt vooral voor je lol en het is weer een fantastische dag geweest. Die 44 minuten grens slechten gaat vast eind deze maand wel lukken tijdens de enige van de acht wijkenlopen in Hoorn die wel echt precies tien kilometer is.