Coronavirus 2

Eef de Kip

Well-known member
Nicht ärgern, nur wundern is mijn motto.
Dat vind ik een hele mooie maar goed, ik ben dan ook een wappie.


Hoe dan ook, die getallen moeten toch wel te achterhalen zijn? Als mensen roepen dat de depressies schering en inslag zijn dan lijkt het me idd niet onlogisch dat dit terug valt te zien in die statistieken. En nee, ik geloof niet dat die getallen bewerkt worden.
 

zwammy

Well-known member
Zelfmoorden zijn laatst ook gestegen vanwege de forse bezuiniging op de ggz, misschien heeft dat er ook mee te maken. Geen idee, verder ben ik het met je eens bonehead. Veel regels zijn gek, maar goed, we volgen ze maar braaf en dan mogen we over 2 weken misschien weer naar de hoeren 🎉
 

Batigoal

Well-known member
Ik ook niet. Daarom ben ik zo nieuwsgierig. Met in het achterhoofd dat zelfmoordcijfers in het voor- en najaar hoger liggen. Volgens de officiële lezing zijn de cijfers niet hoger dan in 2019. Dat verbaast mij omdat ik links en rechts hoor dat door corona er steeds meer mensen zijn met depressies en andere psychische klachten. Dat laatste zou ook wel logisch zijn. Nu ben ik niet iemand die de cijfers blindelings vertrouw. Ik geloof best wel dat cijfers geframed worden om de goede zaak kracht bij te zetten. Als mij dat volgens sommigen een wappie maakt dan is dat maar zo. Ik acht veel maatregelen zinloos. Niet dat ik de illusie heb dat ik er iets aan kan doen. Nicht ärgern, nur wundern is mijn motto.

Niet iedereen met psychische klachten pleegt natuurlijk zelfmoord; dan heb je het over extreme gevallen. Je zou voor een eventuele stijging van depressieve klachten eerder kunnen kijken of de aantallen consulten bij psycholoog of psychiater omhoog zijn gegaan.
 

Bonehead

Well-known member
Dat vind ik een hele mooie maar goed, ik ben dan ook een wappie.

Welkom bij de club 🍻

Hoe dan ook, die getallen moeten toch wel te achterhalen zijn? Als mensen roepen dat de depressies schering en inslag zijn dan lijkt het me idd niet onlogisch dat dit terug valt te zien in die statistieken. En nee, ik geloof niet dat die getallen bewerkt worden.

Dan gooi ik er nog een tegeltjeswijsheid tegenaan: Je hebt leugens, grove leugens en statistieken. Zouden meer mensen depressief zijn? Ik zou het logisch vinden van wel. Dan zou je dat in cijfers weer moeten zien. Maar hebben we daar belang bij? Nee, dat denk ik niet. Dan kunnen we deze cijfers misschien in een ander hokje drukken. Nogmaals ik kan mij het ook wel voorstellen dat het soms gebeurd om je daden (waarvan men overtuigd is dat deze de juiste is) kracht bij te zetten. Maar laten we voor de actuele routekaart vooral kijken naar omliggende landen. Ik denk dat het veel realistischer is om te denken dat we dat gaan volgen ondanks welke cijfers dan ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Bonehead

Well-known member
Zelfmoorden zijn laatst ook gestegen vanwege de forse bezuiniging op de ggz, misschien heeft dat er ook mee te maken. Geen idee, verder ben ik het met je eens bonehead. Veel regels zijn gek, maar goed, we volgen ze maar braaf en dan mogen we over 2 weken misschien weer naar de hoeren 🎉

Dat laatste wordt een keer tijd ;). Mijn zak staat op bekant op de enkels. Het is al jaren een puinhoop in de GGZ. Daar zou de cijfers van de laatste twee jaar geen invloed op hebben?

Niet iedereen met psychische klachten pleegt natuurlijk zelfmoord; dan heb je het over extreme gevallen. Je zou voor een eventuele stijging van depressieve klachten eerder kunnen kijken of de aantallen consulten bij psycholoog of psychiater omhoog zijn gegaan.

Het klopt dat het extremis is, maar dat zou niet van invloed zijn van de aantallen lijkt mij. En het zou best kunnen dat de consulten bij de psycholoog en psychiater niet omhoog is gegaan gezien de puinhoop aldaar.
 

JMD

Well-known member
En verder lijkt me een depressie ook moeilijk te diagnosticeren... Want wanneer is iemand depressief? We zijn allemaal wel eens 'down', maar dat is niet depressief, dat is veel erger.
 

JMD

Well-known member
Dit is toch echt schrijnend;
Jep. Mijn oma (fanatiek kaartspeelster) zei altijd: 'achteraf kaarten is altijd makkelijk'. Daar had ze natuurlijk volkomen gelijk in. Maar zelfs dat (b)lijkt dus voor Van Dissel en Wallinga te hoog gegrepen.

Vandaag gaan we overigens weer door de 5000 besmettingen heen, na juist relatief rustigere donderdag en vrijdag. Vreemd, want het normale patroon was juist vaak dat donderdag en vrijdag hoog waren en zaterdag lager. Percentage positief blijft overigens nog steeds onder de 9%.
 

Joost

Well-known member
Jep. Mijn oma (fanatiek kaartspeelster) zei altijd: 'achteraf kaarten is altijd makkelijk'. Daar had ze natuurlijk volkomen gelijk in. Maar zelfs dat (b)lijkt dus voor Van Dissel en Wallinga te hoog gegrepen.

Vandaag gaan we overigens weer door de 5000 besmettingen heen, na juist relatief rustigere donderdag en vrijdag. Vreemd, want het normale patroon was juist vaak dat donderdag en vrijdag hoog waren en zaterdag lager. Percentage positief blijft overigens nog steeds onder de 9%.
Er waren geruchten dat er een storing was afgelopen donderdag en dat het nu weer bijgewerkt is. En dat past ook precies in de trends.

Over trends gesproken; het gemiddeld aantal besmettingen is echt enorm stabiel terwijl het aantal testen door het dak gaat zo ongeveer. Het gemiddeld aantal testen over 7 dagen was in de periode voor kerst nog hoger. Het aantal dat afgelopen maandag getest is was een record voor dit jaar; 56.418. Daarvan waren er 4464 positief. Bij dezelfde aantallen tests in december of oktober werden 60 tot 70% meer positieve mensen gevonden.

Ik ben benieuwd hoe ze dat in het weekrapport dinsdag gaan benoemen. Het aantal positieve gevallen is op dit moment 0,8% hoger dan een week eerder maar er zijn wel 11,59% meer tests gedaan.

In die ziekenhuizen is het wel een rare boel. Normaliter stijgt in het weekend de bezetting altijd maar vandaag werd een daling gemeld. De opnames lijken ook weer naar beneden te gaan terwijl IC dan weer gestegen is.
 

JMD

Well-known member
Ik ben benieuwd hoe ze dat in het weekrapport dinsdag gaan benoemen.
Op de meest negatieve manier natuurlijk... ;)

Ook opvallend dat het R-getal vrijdag werd aangepast naar 1,04... Dat doen ze normaal nooit 2x per week op het dashboard. Ze zullen zelf ook wel gedacht hebben dat die 1,14 'een beetje' overdreven was...


Dit lijkt me ook logisch. Gooi die terrassen open (meer plekken om te zitten) en de kans op samenscholingen (of te drukke parken) wordt kleiner.
Opvallend dat men nog steeds met die Britse variant bezig is ("De Engelse mutatie neemt langzaam de andere varianten over, dat is ook de reden van zorgen")... Die zou eind januari al heersend zijn. Als die dat nu nog niet is (wat natuurlijk kan) dan betekent dit dus dat die helemaal niet zo gevaarlijk is (en veel meer besmettelijk), anders had die allang 'de lakens uitgedeeld'...
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Terrassen zsm open. Musea, dierentuinen en andere doorstroomlocaties zsm open. Juist op dat soort plekken ging het handhaven van de anderhalve meter uitstekend. Plus die branches moeten overleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Terrassen zsm open. Musea, dierentuinen en andere doorstroomlocaties zsm open. Juist op dat soort plekken ging het handhaven van de anderhalve meter uitstekend. Plus die branches moeten overleven.
En op die manier haal je tevens ook de drukte op andere plekken weg.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
En op die manier haal je tevens ook de drukte op andere plekken weg.

Precies. Zullen hoogstens wat meer reisbewegingen ontstaan. Maar kan me niet voorstellen dat dat voor een enorme stijging in ziekenhuisopnames zal leiden.
 

Joost

Well-known member
Op de meest negatieve manier natuurlijk... ;)

Ook opvallend dat het R-getal vrijdag werd aangepast naar 1,04... Dat doen ze normaal nooit 2x per week op het dashboard. Ze zullen zelf ook wel gedacht hebben dat die 1,14 'een beetje' overdreven was...


Dit lijkt me ook logisch. Gooi die terrassen open (meer plekken om te zitten) en de kans op samenscholingen (of te drukke parken) wordt kleiner.
Opvallend dat men nog steeds met die Britse variant bezig is ("De Engelse mutatie neemt langzaam de andere varianten over, dat is ook de reden van zorgen")... Die zou eind januari al heersend zijn. Als die dat nu nog niet is (wat natuurlijk kan) dan betekent dit dus dat die helemaal niet zo gevaarlijk is (en veel meer besmettelijk), anders had die allang 'de lakens uitgedeeld'...
Het RIVM gaat vanaf nu tweemaal per week een R getal bekendmaken.

En die Britse variant; die zal nu ondertussen wel in meederheid aanwezig zijn. Enkel is de verspreiding van de oude variant nog dusdanig laag dat we gemiddeld rond dezelfde getallen uitkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

SanMark.

Well-known member
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de schande van het bij elkaar staan op het ijs.

Want het was overal veel te druk en daardoor zouden er extra besmettingen komen.
 

Joost

Well-known member
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de schande van het bij elkaar staan op het ijs.

Want het was overal veel te druk en daardoor zouden er extra besmettingen komen.
Dat komt in hetzelfde nieuwsbericht als Black Friday, de drukke stranden en de overvolle parken en bossen.
 

Forza AZ

Well-known member
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de schande van het bij elkaar staan op het ijs.

Want het was overal veel te druk en daardoor zouden er extra besmettingen komen.
Hetzelfde als met de drukke natuurgebieden in het voorjaar van 2020 en de drukke stranden in de zomer. M.a.w., geen enkel effect op de besmettingscijfers.
 

SanMark.

Well-known member
Maar alle keren word er wel weer met het vingertje gewezen over de onverantwoordelijke burgers en dat het daar aan ligt dat het virus nog niet onder controle is.

Door die angst berichten word er geprobeerd om zoveel mensen een leuke dag(en) te ontzeggen wat helemaal nergens over gaat.
Het gaat gewoon helemaal nergens over. Moedig mensen juist aan om creatief te zijn in de buitenlucht en ga voorbeelden geven van wat wel mag.

Maar nee de duimschroeven moeten steeds verder worden aangedraaid.

Vorige week zondag was mijn vriendin jarig en als we hadden moeten doen wat het OMT/regering wilde was het een dood saaie dag geworden.

Nu heerlijk bij mijn schoonouders in de tuin ( die een boerderij hebben), vuurkorf erbij kinderen heerlijk met elkaar spelen en wij rond de vuurkorf een biertje en een wijntje aan het drinken, en ik had voor het avond eten heerlijk stoofvlees gemaakt wat we ook buiten hebben opgegeten.

Kans op besmetting zo goed als 0 .
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Vorige week zondag was mijn vriendin jarig en als we hadden moeten doen wat het OMT/regering wilde was het een dood saaie dag geworden.

Nu heerlijk bij mijn schoonouders in de tuin ( die een boerderij hebben), vuurkorf erbij kinderen heerlijk met elkaar spelen en wij rond de vuurkorf een biertje en een wijntje aan het drinken, en ik had voor het avond eten heerlijk stoofvlees gemaakt wat we ook buiten hebben opgegeten.

Tja, hierom hebben we het virus dus nog niet onder controle.
 
Bovenaan