Ik geloof best dat er medicijnfabrikanten zijn die in het algemeen winst willen maken (het blijven immers bedrijven), maar ik kan me niet voorstellen dat dat momenteel gebeurt met een coronavaccin. De economische en gezondheidsschade wordt/is wereldwijd zo groot dat een bedrijf dat wel een vaccin heeft maar het niet beschikbaar wil stellen (om wat voor reden dan ook) zo ontzettend veel slechte publiciteit krijgt dat die eind 2020 niet halen.
Het is zoals Atreides zegt, je zal toch goed moeten testen of een medicijn/vaccin geen bijwerkingen heeft (zie bv Softenon), want anders wordt het kiezen tussen 2 kwaden.
Geloof me, de hele wereld is momenteel bezig met die vaccins, en zodra dat er is (en getest dat het geen (of acceptabele (als je er bv 1 dag misselijk van wordt lijkt me dat acceptabel)) bijwerkingen heeft) zal het geproduceerd moeten worden en dan kan het uitgerold worden.
(en dan gaat het alsnog lang duren, want reken voor de gein eens uit hoe lang het zal duren voordat iedereen dat vaccin 'ingespoten' heeft gekregen)