Coronavirus 2

De Wolf

Well-known member
5% is altijd nog beter dan de 21% die er nu ligt volgens het Dashboard.
Het heeft wel als gevolg gehad dat een aantal ziekenhuizen weer inhaaloperaties hebben gecanceld.
 

Eef de Kip

Well-known member
weer 5 extra op de ic, percentage positief besmetten schiet omhoog maar wat ik hier lees is dat we niet te veel naar de niet gevaccineerden mogen kijken?
 

Maasveld

Well-known member
Juist. Als je na jaren pas aan de beurt bent dan ligt het natuurlijk zeker niet aan corona (want dat is er pas 1,5 jaar) maar eerder aan te weinig bedden, artsen, verpleegkundigen enz... Maar he, dat mogen we niet zeggen, want de bezuinigingen van Rutte op de publieke sectoren (zorg, onderwijs, ...) is natuurlijk heel goed geweest. Alleen de politie (BOA's) krijgen er ineens mensen bij, want ja, we moeten natuurlijk wel mensen hebben die de regels controleren en demonstraties uit elkaar kunnen slaan...
Dus jij zou het prima vinden om behandeld te worden door iemand zonder opleiding?
 

JMD

Well-known member
Dus jij zou het prima vinden om behandeld te worden door iemand zonder opleiding?
Zucht.... Nee... Hoe vaak moet dat hier nog gezegd worden? Nee, op korte termijn helpt dit idd niet. Maar als je dat constant als argument blijft geven om maar niks aan de IC/zkh-capaciteit te doen dan is dat vergelijkbaar met dat we maar geen woningen meer moeten bouwen om het woningtekort op te lossen, want dat lukt ook niet in 1 dag.

Feit is dat sinds maart 2020 al gezegd wordt 'dat meer geld naar opleiding niet 1-2-3 helpt', en dat als we toen begonnen waren met geld daar naartoe brengen dat dan nu al de eerste voorzichtige vruchten daarvan geplukt konden worden (opleiding IC-verpleegkundige is 1,5 jaar).
Een BOA-opleiding is ook 1,5 jaar, daar kon wel ineens geld voor vrijgemaakt worden.
 

JMD

Well-known member
weer 5 extra op de ic, percentage positief besmetten schiet omhoog maar wat ik hier lees is dat we niet te veel naar de niet gevaccineerden mogen kijken?
Dat zegt niemand. Je weet het weer lekker te framen.
We proberen alleen aan te geven dat het probleem niet alleen bij de niet-gevaccineerden ligt, maar breder is.
Maar het is precies wat zwammy hier een aantal posts boven zegt, het is de regering goed gelukt om door alle media-aandacht de schuld compleet bij de ongevaccineerden te leggen, niemand die zich ook maar afvraagt of OMT/regering iets fout gedaan heeft. Die zijn onfeilbaar. Die maken geen fouten. Alle problemen in dit land zijn te herleiden tot de ongevaccineerden.
 

JMD

Well-known member

Even rekenen... Als er 500 op de IC liggen daar, dat is 25% van de hele capaciteit. Is dus 2000 in totaal op 8,5 miljoen inwoners.
In NL zo'n 1300 IC-bedden op 17 miljoen inwoners. Dat is dus ongeveer 2/3 van de capaciteit van Oostenrijk, met nog eens 2x zo veel inwoners...

Maar nee, het probleem zit zeker niet in het aantal bedden... Alles ligt aan de ongevaccineerden.
 

Batigoal

Well-known member
Klopt, dus moet je je idd laten vaccineren.
Maar veel van de mensen op IC's enz met corona hebben ook andere gezondheidsproblemen. Die zullen in sommige gevallen vallen in de categorie 'pech' (bv auto-immuunziekte ofzo), maar in veel gevallen zijn die gezondheidsproblemen ook gewoon zelf veroorzaakt. (te dik, roken, ongezond leven enz)
Het blijft dan dus zeer opvallend dat we ons alleen maar richten op meer vaccineren, maar dat nog steeds al die andere factoren niet genoemd mogen worden.
In september was er een onderzoek gepubliceerd waaruit als resultaat kwam dat <1% van de mensen op de IC met corona geen andere ziektes oid had. En minder dan 5% had 1 ziekte qua onderliggend lijden...
Dan zou ik dus zeggen, ga behalve inzetten op vaccineren ook inzetten op die andere dingen. Maar dat wordt steeds weggewuifd...
Maar er wordt ook al het nodige gedaan om gezond leven aan te moedigen. Dat publiekscampagnes en voorlichting om meer te bewegen niet heel veel effect hebben, komt omdat het best moeilijk is mensen te bewegen anders te gaan leven. En hoewel ik ook wel mijn bedenkingen heb bij mensen die ongezond leven en vervolgens meer zorg nodig hebben dan anderen, kun je moeilijk afdwingen als overheid dat mensen gezonder moeten leven. Dan moet je een verbod op alcohol, sigaretten, zoet eten en dik zijn invoeren. Kan ook, maar daar ben ik geen voorstander van.
 

Eef de Kip

Well-known member
Dat zegt niemand. Je weet het weer lekker te framen.
haha, en vervolgens hiermee komen

het is de regering goed gelukt om door alle media-aandacht de schuld compleet bij de ongevaccineerden te leggen, niemand die zich ook maar afvraagt of OMT/regering iets fout gedaan heeft. Die zijn onfeilbaar. Die maken geen fouten. Alle problemen in dit land zijn te herleiden tot de ongevaccineerden.

Het lijkt me evident dat je breder moet kijken en in moet zetten op meerdere oplossingen maar voordat je extra capaciteit hebt lijkt het me het makkelijkste om meer te vaccineren, me dunkt dat je daar op koste termijn het meeste mee kunt winnen. Feit is dat je met een volledig gevaccineerde samenleving 75% minder gevaccineerde patiënten had liggen in het ziekenhuis en de IC en daarmee weer volop zorg had kunnen bieden op diegenen die daar al anderhalf jaar op wachten.
En ja, de dikke en rokende mensen mag je best aanpakken maar daar heb je nu even geen reet aan.
 

JMD

Well-known member
Maar er wordt ook al het nodige gedaan om gezond leven aan te moedigen. Dat publiekscampagnes en voorlichting om meer te bewegen niet heel veel effect hebben, komt omdat het best moeilijk is mensen te bewegen anders te gaan leven. En hoewel ik ook wel mijn bedenkingen heb bij mensen die ongezond leven en vervolgens meer zorg nodig hebben dan anderen, kun je moeilijk afdwingen als overheid dat mensen gezonder moeten leven. Dan moet je een verbod op alcohol, sigaretten, zoet eten en dik zijn invoeren. Kan ook, maar daar ben ik geen voorstander van.
Dat dat lastig is weet ik ook wel. Net zo lastig als het bereiken/overtuigen van die laatste 10-15% ongevaccineerden.
Maar niemand die er problemen mee heeft dat die rokers, obesen enz er zijn, terwijl die ook een aanslag doen op zorgbudget, ziekenhuisbedden enz, maar men vindt die ongevaccineerden dan wel een probleem...

En inzake corona gaat het nog dubbelop doordat zeker obese mensen veel zwaarder getroffen worden door corona dan gezonde mensen.
 

JMD

Well-known member
Het lijkt me evident dat je breder moet kijken en in moet zetten op meerdere oplossingen maar voordat je extra capaciteit hebt lijkt het me het makkelijkste om meer te vaccineren, me dunkt dat je daar op koste termijn het meeste mee kunt winnen.
En citeer nu eens waar ik dit ontken? Want dat doe ik helemaal nergens. Ik heb het in zo ongeveer elke post genoemd.
 

zwammy

Well-known member
In oktober is 77,8 %van de coronapatiënten in het ziekenhuis volledig gevaccineerd. Blijkt uit data onderzoek.
 

Eef de Kip

Well-known member
Dan moet je een verbod op alcohol, sigaretten, zoet eten en dik zijn invoeren. Kan ook, maar daar ben ik geen voorstander van.
Ik ook niet maar ik word wel een beetje kriegel van de dikke vinger die de suikerlobby in de pap heeft. Daar mag ook wel wat mee gedaan worden want de invloed van suiker op de gezondheid van onze samenleving wordt mi behoorlijk onderschat. Net als de invloed van die lobby trouwens.
Maar niemand die er problemen mee heeft dat die rokers, obesen enz er zijn, terwijl die ook een aanslag doen op zorgbudget, ziekenhuisbedden enz,
Hoe kom je hier bij? In mijn beleving komt hier juist ook steeds meer aandacht voor.
En citeer nu eens waar ik dit ontken? Want dat doe ik helemaal nergens. Ik heb het in zo ongeveer elke post genoemd.
Dat ik je citeer wil toch niet zeggen dat jij dat ontkent.
 

De Wolf

Well-known member
In oktober is 77,8 %van de coronapatiënten in het ziekenhuis volledig gevaccineerd. Blijkt uit data onderzoek.
Zijn dat de cijfers van het ziekenhuis van Maastricht, ben je het woordje "on" vergeten voor te zetten of schrijft het coronadasboard onzin?
 

Maasveld

Well-known member
Zucht.... Nee... Hoe vaak moet dat hier nog gezegd worden? Nee, op korte termijn helpt dit idd niet. Maar als je dat constant als argument blijft geven om maar niks aan de IC/zkh-capaciteit te doen dan is dat vergelijkbaar met dat we maar geen woningen meer moeten bouwen om het woningtekort op te lossen, want dat lukt ook niet in 1 dag.

Feit is dat sinds maart 2020 al gezegd wordt 'dat meer geld naar opleiding niet 1-2-3 helpt', en dat als we toen begonnen waren met geld daar naartoe brengen dat dan nu al de eerste voorzichtige vruchten daarvan geplukt konden worden (opleiding IC-verpleegkundige is 1,5 jaar).
Een BOA-opleiding is ook 1,5 jaar, daar kon wel ineens geld voor vrijgemaakt worden.
Ik weet niet of je het hebt meegekregen, maar de zorg is de afgelopen 1,5 jaar behoorlijk overbelast geweest. Alle handjes waren nodig aan het bed. Wanneer hadden ze precies die opleiding moeten volgen?
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Batigoal

Well-known member
Dat dat lastig is weet ik ook wel. Net zo lastig als het bereiken/overtuigen van die laatste 10-15% ongevaccineerden.
Maar niemand die er problemen mee heeft dat die rokers, obesen enz er zijn, terwijl die ook een aanslag doen op zorgbudget, ziekenhuisbedden enz, maar men vindt die ongevaccineerden dan wel een probleem...

En inzake corona gaat het nog dubbelop doordat zeker obese mensen veel zwaarder getroffen worden door corona dan gezonde mensen.
Ik ook niet maar ik word wel een beetje kriegel van de dikke vinger die de suikerlobby in de pap heeft. Daar mag ook wel wat mee gedaan worden want de invloed van suiker op de gezondheid van onze samenleving wordt mi behoorlijk onderschat. Net als de invloed van die lobby trouwens.
Deze discussie hoor je inderdaad wel vaker, niet alleen hier maar ook in talkshows. En het klinkt op zich aardig om mensen die ongezond leven extra te belasten, maar ik hoor nou nooit echt hoe dit in de praktijk zou moeten werken. Waar leg je de grens? Rokers worden nu al aardig verdreven met hoge tabaksprijzen en steeds minder rookgelegenheden, maar die doen alleen zichzelf schade. Alcoholgebruik zorgt voor tal van problemen, niet alleen bij de gebruiker, maar ook voor de omgeving (uitgaansgeweld, verkeersongelukken, huiselijk geweld). Horeca dan maar sluiten en een alcoholverbod? Of voor ieder biertje dat je drinkt betaal je een x-bedrag aan zorgpremie meer zoiets?

En de suikerlobby is inderdaad vervelend machtig. Een suikertax kan een idee zijn, die hoor je vaker. Maar dan moet je dat ook doortrekken, want ook van vlees en snacks wordt je dik. Het gebruik van die producten ook maar zwaarder belasten dan.

Tsja, het kan allemaal en van de meeste van deze maatregelen heb ik niet of nauwelijks last, maar toch ben ik er niet zo'n voorstander van om mensen te bestraffen op hun leefstijl.
 

Maasveld

Well-known member
Maar er wordt ook al het nodige gedaan om gezond leven aan te moedigen. Dat publiekscampagnes en voorlichting om meer te bewegen niet heel veel effect hebben, komt omdat het best moeilijk is mensen te bewegen anders te gaan leven. En hoewel ik ook wel mijn bedenkingen heb bij mensen die ongezond leven en vervolgens meer zorg nodig hebben dan anderen, kun je moeilijk afdwingen als overheid dat mensen gezonder moeten leven. Dan moet je een verbod op alcohol, sigaretten, zoet eten en dik zijn invoeren. Kan ook, maar daar ben ik geen voorstander van.
Het is algemeen bekend dat obesitas vaker voorkomt onder de minderbedeelden onder ons. Dat komt mede omdat ongezonde etenwaren vaak goedkoper zijn dan gezonde etenswaren. Je zou daarom ieder geval eens kunnen beginnen met gezonde voeding terug naar 6% BTW te brengen. Of voor mijn part nog lager. Dit kun je compenseren door etenswaren waar teveel vet en suiker e.d. inzitten onder het hoge tarief te gooien. Op den duur zou je verzekeringen kunnen bewegen mensen met obesitas meer te laten betalen. Dat gebeurt bij ex-kankerpatiënten immers ook.
 

De Wolf

Well-known member
Zou dat effect hebben? We gaan nu al naar Duitsland om te tanken en onze kofferbak vol met drank te gooien.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zijn dat de cijfers van het ziekenhuis van Maastricht, ben je het woordje "on" vergeten voor te zetten of schrijft het coronadasboard onzin?

Of het AD maakt dit keer een foutje. Volgens het AD zat donderdag Slot ziek thuis.
 

zwammy

Well-known member
Hmm, toch opvallend dat het in een halve maand tijd kan omslaan van 73% ongevaccineerd naar 78% volledig gevaccineerd.
Gaat om het ziekenhuis in Nijmegen. Dus van die patiënten. Ik weet niet of je het door kan trekken naar de landelijke trend want ben geen staticus. Op de ic zullen wel de ongevaccineerden liggen maar dit zijn best duidelijke cijfers. Maar zal wel gelogen zijn.
 
Bovenaan