Coronavirus 2

gevegt

Well-known member
Voor de jongentjes en meisjes hier een klein lesje over Paulus ( maar vooral over mijn favoriete Eucalypta ),

 

Max

Administrator
Forumleiding
Schijnbaar 41 keer zoveel kans om zonder vaccinatie op de IC terecht te komen zag ik van een statisticus voorbij komen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
41*0,00000002 is nog altijd niet veel

Wat zwammy zegt is ook niet volkomen flauwekul. Zijn nog wel wat factoren die meetellen. In principe kun je als je gezond leeft en voor het oog gezond bent ook op de IC belanden, maar is die kans nog heel veel lager. Als je wat ongezonder leeft en ook ongezonder oogt, dan maak je weer een grotere kans. Het is niet heel gek dat er relatief veel mensen uit de armere wijken van de grote steden op de IC belanden. Schijnbaar zijn de cijfers van de grote steden en de Bibblebelt vergelijkbaar. Als je dan ook bedenkt dat het nogal uitmaakt of je binnen of buiten de ring woont. Dan moet het in de buitenwijken veel dramatischer zijn dan de Biblebelt. Dus leuk dat ze het hebben over een lockdown van de Bibblebelt, maar dan heb je wel boter op het hoofd.
 

ALenstra

Well-known member
Het gaat weer de verkeerde kant op. Er wordt al gepleit voor lokale lockdowns.
#wijzijnklaarmetcoronamaarcoronaisnietklaarmetons#
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het gaat weer de verkeerde kant op. Er wordt al gepleit voor lokale lockdowns.
#wijzijnklaarmetcoronamaarcoronaisnietklaarmetons#

Volgens mij is vooral het punt dat men klaar is met andermans operaties uitstellen. Er zijn operaties niet doorgegaan die ook gewoon levens hebben gekost. Die frustratie kan ik op zich wel begrijpen. Anderzijds is er niet heel veel keuze, behalve dan dat de coronapas voorlopig wel blijft.
 

erka

Well-known member
Volgens mij is vooral het punt dat men klaar is met andermans operaties uitstellen. Er zijn operaties niet doorgegaan die ook gewoon levens hebben gekost. Die frustratie kan ik op zich wel begrijpen. Anderzijds is er niet heel veel keuze, behalve dan dat de coronapas voorlopig wel blijft.

Inderdaad. Als ik moet wachten op een operatie en ik ben éindelijk aan de beurt na paar jaar wachten en dan op het laatste moment wordt het weer uitgesteld omdat zonodig iemand die geen prik heeft gehad ook zorg moet hebben, dan ben ik daar echt helemaal klaar mee.
 

Batigoal

Well-known member
Wat zwammy zegt is ook niet volkomen flauwekul. Zijn nog wel wat factoren die meetellen. In principe kun je als je gezond leeft en voor het oog gezond bent ook op de IC belanden, maar is die kans nog heel veel lager. Als je wat ongezonder leeft en ook ongezonder oogt, dan maak je weer een grotere kans. Het is niet heel gek dat er relatief veel mensen uit de armere wijken van de grote steden op de IC belanden. Schijnbaar zijn de cijfers van de grote steden en de Bibblebelt vergelijkbaar. Als je dan ook bedenkt dat het nogal uitmaakt of je binnen of buiten de ring woont. Dan moet het in de buitenwijken veel dramatischer zijn dan de Biblebelt. Dus leuk dat ze het hebben over een lockdown van de Bibblebelt, maar dan heb je wel boter op het hoofd.
De grote steden moeten ook maar op slot inderdaad. Best een goed idee @Max!
 

zwammy

Well-known member
Inderdaad. Als ik moet wachten op een operatie en ik ben éindelijk aan de beurt na paar jaar wachten en dan op het laatste moment wordt het weer uitgesteld omdat zonodig iemand die geen prik heeft gehad ook zorg moet hebben, dan ben ik daar echt helemaal klaar mee.
Het is toch heel bijzonder dat je dan ageert tegen 1 van de 70 mensen die geen prik hebben gehad en onderlijnend lijden hebben ipv te zeiken op degene die ervoor gezorgd hebben dat er geen medewerkers weer over zijn. Mooi hoe het kabinet en de media mensen zo gek krijgen om dat te zien als reden waarom de zorg al jarenlang word afgeschaald. Daar van psychologisch nog heel veel van te leren.
 

De Wolf

Well-known member
Driekwart van de coronapatiënten op de IC is niet gevaccineerd. Met een vaccinatie hadden ze daar in de meeste gevallen ook niet gelegen.
 

Maasveld

Well-known member
Volgens mij is vooral het punt dat men klaar is met andermans operaties uitstellen. Er zijn operaties niet doorgegaan die ook gewoon levens hebben gekost. Die frustratie kan ik op zich wel begrijpen. Anderzijds is er niet heel veel keuze, behalve dan dat de coronapas voorlopig wel blijft.
Inderdaad. Als ik moet wachten op een operatie en ik ben éindelijk aan de beurt na paar jaar wachten en dan op het laatste moment wordt het weer uitgesteld omdat zonodig iemand die veel te veel vet en suiker heeft gegeten ook zorg moet hebben, dan ben ik daar echt helemaal klaar mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Driekwart van de coronapatiënten op de IC is niet gevaccineerd. Met een vaccinatie hadden ze daar in de meeste gevallen ook niet gelegen.
Klopt, dus moet je je idd laten vaccineren.
Maar veel van de mensen op IC's enz met corona hebben ook andere gezondheidsproblemen. Die zullen in sommige gevallen vallen in de categorie 'pech' (bv auto-immuunziekte ofzo), maar in veel gevallen zijn die gezondheidsproblemen ook gewoon zelf veroorzaakt. (te dik, roken, ongezond leven enz)
Het blijft dan dus zeer opvallend dat we ons alleen maar richten op meer vaccineren, maar dat nog steeds al die andere factoren niet genoemd mogen worden.
In september was er een onderzoek gepubliceerd waaruit als resultaat kwam dat <1% van de mensen op de IC met corona geen andere ziektes oid had. En minder dan 5% had 1 ziekte qua onderliggend lijden...
Dan zou ik dus zeggen, ga behalve inzetten op vaccineren ook inzetten op die andere dingen. Maar dat wordt steeds weggewuifd...
 

JMD

Well-known member
Inderdaad. Als ik moet wachten op een operatie en ik ben éindelijk aan de beurt na paar jaar wachten en dan op het laatste moment wordt het weer uitgesteld omdat zonodig iemand die veel te veel vet en suiker heeft gegeten ook zorg moet hebben, dan ben ik daar echt helemaal klaar mee.
Juist. Als je na jaren pas aan de beurt bent dan ligt het natuurlijk zeker niet aan corona (want dat is er pas 1,5 jaar) maar eerder aan te weinig bedden, artsen, verpleegkundigen enz... Maar he, dat mogen we niet zeggen, want de bezuinigingen van Rutte op de publieke sectoren (zorg, onderwijs, ...) is natuurlijk heel goed geweest. Alleen de politie (BOA's) krijgen er ineens mensen bij, want ja, we moeten natuurlijk wel mensen hebben die de regels controleren en demonstraties uit elkaar kunnen slaan...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat je structureel wat moet doen voor de lange termijn vind ik nou niet een argument om niet massaal aan te dringen op een vaccinatie. De vergelijking met andere IC patiënten gaat niet helemaal op wat betreft het verschil in ligtijd. Juist in de buitenwijken kun je de vakjes overgewicht, roken en nog een aantal aanvinken. Daar moet je zeker eens wat aan gaan doen, maar het begint toch echt met een vaccinatie. Dat geeft iets sneller resultaat dat iemand zijn leefwijze proberen te veranderen.
 

erka

Well-known member
Het is toch heel bijzonder dat je dan ageert tegen 1 van de 70 mensen die geen prik hebben gehad en onderlijnend lijden hebben ipv te zeiken op degene die ervoor gezorgd hebben dat er geen medewerkers weer over zijn. Mooi hoe het kabinet en de media mensen zo gek krijgen om dat te zien als reden waarom de zorg al jarenlang word afgeschaald. Daar van psychologisch nog heel veel van te leren.

Uhhhhh volgens mij heb ik de afgelopen 2 jaar iets van 53 miljoenmiljard keer geageerd tegen dit kabinet en hun corona/zorgbeleid.
 

zwammy

Well-known member
Uhhhhh volgens mij heb ik de afgelopen 2 jaar iets van 53 miljoenmiljard keer geageerd tegen dit kabinet en hun corona/zorgbeleid.
Klopt, jij was anti kabouter. Maar ik vind het vanuit mijn werkveld in de psychiatrie vooral heel verfrissend hoe mensen andere mensen aanvallen op het niet gevaccineerd zijn en daar alle houvast en schuld van lockdowns/operatiestops de schuld van geven terwijl er dan van de 26 mensen op de ic liggen er 4 corona hebben en daarvan ook nog 90% een onderleidende ziekte hebben. Dan is toch knap van het kabinet/media. Echt kuddegedrag creëren uit angst enz.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Dat je structureel wat moet doen voor de lange termijn vind ik nou niet een argument om niet massaal aan te dringen op een vaccinatie. De vergelijking met andere IC patiënten gaat niet helemaal op wat betreft het verschil in ligtijd. Juist in de buitenwijken kun je de vakjes overgewicht, roken en nog een aantal aanvinken. Daar moet je zeker eens wat aan gaan doen, maar het begint toch echt met een vaccinatie. Dat geeft iets sneller resultaat dat iemand zijn leefwijze proberen te veranderen.
Maar dat zeg ik toch ook? Je moet zeker ook inzetten op vaccinatie. Maar zelfs met vaccinatie is nog steeds maar <1% van de IC-ers met corona zonder onderliggend lijden... En <5% met 1 onderliggend lijden.
 
Bovenaan