Coronavirus 2

Atreides

Well-known member
Miljoenen AstraZeneca-vaccins binnen handbereik: prik voor de prijs van een biertje
Nu het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) zich buigt over een goedkeuring van het AstraZeneca-vaccin, lijkt het een kwestie van weken voordat Nederland massaal een prik kan halen. Liefst 11,7 miljoen doses van het in Oxford ontwikkelde vaccin komen dit jaar onze kant op, waarvan 4,5 miljoen nog dit kwartaal. Het vaccin is zo’n beetje in alle opzichten anders dan de al goedgekeurde varianten van Pfizer en Moderna.



Nu het AstraZeneca-vaccin alsnog binnen handbereik lijkt, kan in Nederland vaart worden gemaakt met vaccineren. Volgens de landelijke koepelorganisatie van de GGD kunnen dit voorjaar wekelijks één miljoen prikken worden gezet. Zo ver is het nog niet: eerst moet het EMA de knoop doorhakken over het vaccin. Naar verwachting gebeurt dat op 29 januari.


Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Met 4,5 miljoen vaccinaties uit bovenstaande vaccin, bestaande gevallen (ik meen al twee miljoen) en de reguliere vaccinaties zijn we in het voorjaar al fors op weg naar groepsimmuniteit .
 

JMD

Well-known member
Inderdaad.Maar goed, alles helpt.

Mijn nichtje (bijna 13) kreeg een oproep voor de baarmoederhalskankervaccinatie. Op de oproep stond om precies aan het schema te houden, er was 2 minuten ingepland per 'prik'...
Gaan we even doorrekenen dan betekent dit dus dat een 'prikker' er 30 per uur kan zetten, dus zeg 200 per dag. Dan heb je dus 5000 'prikdagen per week' nodig om aan die miljoen te komen. Laat elke 'prikker' 3 dagen werken dan heb je er rond de 1700 nodig... Het zou moeten kunnen, maar je zit ook nog met locatie enz.. Want het wordt al minder haalbaar als je deze prik maar op zeg 20 locaties in NL kan halen, dit moet je echt fijnmazig doen via gezondheidscentra (wat bijna elk dorp wel heeft)
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik hoop dat de GGD hier mee leest, dan komt het vast wel goed.

In Israël prikt met 24/7 begreep ik, zal wel heel overambitieus zijn maar is het nou zo moeilijk om een prikker op te leiden?
Zal ook best wat kosten maar ik denk dat het wel op weegt tegen de kosten van het overeind houden van de economie.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Batigoal

Well-known member
Ondertussen hebben we te maken met 'vaccinatievoordringers'; kantoorpersoneel van zorginstellingen zoals administratie- of restaurantmedewerkers die vrolijk hun prikje gaan halen voordat uitvoerende zorgmedewerkers een afspraak kunnen maken. En ondertussen wijst iedereen naar elkaar: het ministerie van Volksgezondheid denkt dat de GGD dit best had kunnen regelen, de GGD vindt het de taak van de werkgevers en de werkgevers snapten niets van de brief van de minister en stelden meer plaatsen beschikbaar dan de bedoeling was.
 

SanMark.

Well-known member
Ik hoop dat de GGD hier mee leest, dan komt het vast wel goed.

In Israël prikt met 24/7 begreep ik, zal wel heel overambitieus zijn maar is het nou zo moeilijk om een prikker op te leiden?
Zal ook best wat kosten maar ik denk dat het wel op weegt tegen de kosten van het overeind houden van de economie.
Misschien met 6 maand voorbereidingstijd was het misschien gelukt, maar nu moest het allemaal zeer snel gebeuren.
 

erka

Well-known member
Ondertussen hebben we te maken met 'vaccinatievoordringers'; kantoorpersoneel van zorginstellingen zoals administratie- of restaurantmedewerkers die vrolijk hun prikje gaan halen voordat uitvoerende zorgmedewerkers een afspraak kunnen maken. En ondertussen wijst iedereen naar elkaar: het ministerie van Volksgezondheid denkt dat de GGD dit best had kunnen regelen, de GGD vindt het de taak van de werkgevers en de werkgevers snapten niets van de brief van de minister en stelden meer plaatsen beschikbaar dan de bedoeling was.

Uitstekende aanpak dus, zoals het hele jaar al alles prima verloopt in dit land.
 
Bovenaan