Championship en lager

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Er staan een aantal aardige dingen in, maar dit is vooralsnog erg voorbarig. Laten we er nou eerst maar in blijven!
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
AFC Wimbledon speelt 0-0 bij Doncaster, waardoor we er definitief in blijven. Fantastisch, wat een seizoen. Ik had er lange tijd een hard hoofd in, maar het is toch gelukt. Zelf erin blijven is al mooi, uiteraard kan ik nu wel glimlachen over wat er in MK gebeurt, maar met afstand het belangrijkste: de bouw van het nieuwe stadion is begonnen.
 

JMD

Well-known member
AFC Wimbledon speelt 0-0 bij Doncaster, waardoor we er definitief in blijven. Fantastisch, wat een seizoen. Ik had er lange tijd een hard hoofd in, maar het is toch gelukt. Zelf erin blijven is al mooi, uiteraard kan ik nu wel glimlachen over wat er in MK gebeurt, maar met afstand het belangrijkste: de bouw van het nieuwe stadion is begonnen.

Alleen maar goed nieuws dus...
 

JMD

Well-known member
Als ik twitter een beetje bekijk is zo ongeveer heel voetbalminnend Engeland dolblij dat Wimbledon komend seizoen hoger speelt dan MK Dons.

En terecht... geen enkele fan wil dat zijn club als een soort franchise wordt opgekocht en 40 km verderop wordt neergezet. Dat doen ze maar in Amerika...(en daar gebruiken ze het woord franchise ook voor vandaar dat MK dons ook wel Franchise FC wordt genoemd daar...)
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Als ik twitter een beetje bekijk is zo ongeveer heel voetbalminnend Engeland dolblij dat Wimbledon komend seizoen hoger speelt dan MK Dons.

En terecht... geen enkele fan wil dat zijn club als een soort franchise wordt opgekocht en 40 km verderop wordt neergezet. Dat doen ze maar in Amerika...(en daar gebruiken ze het woord franchise ook voor vandaar dat MK dons ook wel Franchise FC wordt genoemd daar...)

90 km ;)

Overigens kunnen er in Milton Keynes ook dingen gaan veranderen. De huidige eigenaar/voorzitter schijnt ervan af te willen, hij is de laatste die er nog zit die een aandeel had in de verhuizing, en een heel groot aandeel. Een van de redenen van hun achteruitgang is dat hij nu al zijn handen/geld ervan af aan het trekken is. Een nieuwe eigenaar en een nieuwe naam lijken niet uitgesloten, waardoor de club zich behoorlijk kan herprofileren.
 

Batigoal

Well-known member
Als ik twitter een beetje bekijk is zo ongeveer heel voetbalminnend Engeland dolblij dat Wimbledon komend seizoen hoger speelt dan MK Dons.

En terecht... geen enkele fan wil dat zijn club als een soort franchise wordt opgekocht en 40 km verderop wordt neergezet. Dat doen ze maar in Amerika...(en daar gebruiken ze het woord franchise ook voor vandaar dat MK dons ook wel Franchise FC wordt genoemd daar...)

Volgens mij gebeurt dat nooit in Amerika.

Verder vind ik de haat naar nieuw opgerichte clubs of clubs wiens imago volledig is veranderd een gekunsteld overkomen. Hoe lang wil je daarmee doorgaan? MK Dons is ook alweer 14 jaar geleden ontstaan. Gelukkig zie je in Oostenrijk met RB Salzburg dat dit op een gegeven moment vanzelf wegebt.
 

JMD

Well-known member
Volgens mij gebeurt dat nooit in Amerika.
Echt wel... https://en.wikipedia.org/wiki/Relocation_of_professional_sports_teams#List_of_relocations

Verder vind ik de haat naar nieuw opgerichte clubs of clubs wiens imago volledig is veranderd een gekunsteld overkomen. Hoe lang wil je daarmee doorgaan? MK Dons is ook alweer 14 jaar geleden ontstaan. Gelukkig zie je in Oostenrijk met RB Salzburg dat dit op een gegeven moment vanzelf wegebt.
Je snapt het niet... MK Dons is geen nieuwe club, of geen veranderd imago (daar heb ik weinig tegen, ik doe bv niet mee aan haat jegens de RB Clubs, die hebben gewoon een club overgenomen en zijn daarna spectaculair gegroeid).
Ik heb het erover dat een club compleet wordt meegenomen, de fans achterlatend en dan 90 km verderop met dezelfde club verdergaan. Dat is wel even iets anders. De fans van Salzburg en Leipzig hebben hun club nog, in hetzelfde stadion (of in ieder geval zelfde stad), die alleen nu hoger speelt.

Dat is toch echt een groot verschil. Stel dat die Rus van Vitesse had beslist om de club mee te nemen naar Leiden (grote stad, nog geen BVO) omdat het vanuit daar denkt de NL top te kunnen bestormen. Of die Turk van Fortuna die dan in Lelystad wil spelen, omdat die daar denkt Europees voetbal te kunnen halen. Daar moet je het mee vergelijken, en in al die gevallen zou in NL terecht iedereen op de achterste benen staan.
 

Batigoal

Well-known member
Echt wel... https://en.wikipedia.org/wiki/Relocation_of_professional_sports_teams#List_of_relocations


Je snapt het niet... MK Dons is geen nieuwe club, of geen veranderd imago (daar heb ik weinig tegen, ik doe bv niet mee aan haat jegens de RB Clubs, die hebben gewoon een club overgenomen en zijn daarna spectaculair gegroeid).
Ik heb het erover dat een club compleet wordt meegenomen, de fans achterlatend en dan 90 km verderop met dezelfde club verdergaan. Dat is wel even iets anders. De fans van Salzburg en Leipzig hebben hun club nog, in hetzelfde stadion (of in ieder geval zelfde stad), die alleen nu hoger speelt.

Dat is toch echt een groot verschil. Stel dat die Rus van Vitesse had beslist om de club mee te nemen naar Leiden (grote stad, nog geen BVO) omdat het vanuit daar denkt de NL top te kunnen bestormen. Of die Turk van Fortuna die dan in Lelystad wil spelen, omdat die daar denkt Europees voetbal te kunnen halen. Daar moet je het mee vergelijken, en in al die gevallen zou in NL terecht iedereen op de achterste benen staan.

Ja ok? met name in andere Amerikaanse sporten. Dat klopt wel ja.

Maar feitelijk is MK Dons toch gewoon een nieuwe club? Niemand noemt ze Wimbledon en niemand associeert de historische prestaties van die club met MK Dons. Iets waar ze zelf ook al meer dan 10 jaar geleden afstand van hebben gedaan, dus ik snap niet waarom je ze dat na al die jaren nog moet nadragen.
 

Joost

Well-known member
Ja ok? met name in andere Amerikaanse sporten. Dat klopt wel ja.

Maar feitelijk is MK Dons toch gewoon een nieuwe club? Niemand noemt ze Wimbledon en niemand associeert de historische prestaties van die club met MK Dons. Iets waar ze zelf ook al meer dan 10 jaar geleden afstand van hebben gedaan, dus ik snap niet waarom je ze dat na al die jaren nog moet nadragen.

Nouja feitelijk? Feitelijk is Wimbledon FC opgepakt en neergezet in Milton Keynes. Na een aantal maanden is pas de naam aangepast en 6 jaar later heeft de club afstand gedaan van de prijzen die onder de naam Wimbledon zijn gepakt.
 

Batigoal

Well-known member
Nouja feitelijk? Feitelijk is Wimbledon FC opgepakt en neergezet in Milton Keynes. Na een aantal maanden is pas de naam aangepast en 6 jaar later heeft de club afstand gedaan van de prijzen die onder de naam Wimbledon zijn gepakt.

Dan zijn dat nog steeds feiten toch? Ik snap dat het ontstaan van de club enorm klote is en voor de fans van het oude Wimbledon verschrikkelijk, maar ik vind het gek dat je als neutrale toeschouwer na 15 jaar nog steeds die club dat nadraagt, terwijl de oude club notabene heropgericht is en bezig aan een opmars.

De ironie is overigens dat Wimbledon de meest gehate club was en laagste toeschouwersaantallen in de Premier League had voor de heropgerichte franchise, maar dat ze sinds na dit hele gebeuren een stuk meer sympathie en toeschouwers hebben gewonnen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Voor FC Twente wellicht dus ook goed een verhuizing naar Zeeland.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ja ok? met name in andere Amerikaanse sporten. Dat klopt wel ja.

Maar feitelijk is MK Dons toch gewoon een nieuwe club? Niemand noemt ze Wimbledon en niemand associeert de historische prestaties van die club met MK Dons. Iets waar ze zelf ook al meer dan 10 jaar geleden afstand van hebben gedaan, dus ik snap niet waarom je ze dat na al die jaren nog moet nadragen.

Officieel is het een nieuwe club. Wimbledon FC Ltd. is opgeheven en MK Dons Ltd. is ervoor in de plaats gekomen in 2004. Ze hebben echter niet volledig afstand gedaan van de historie, mede doordat het "Dons" nog in de naam zit.

De verhuizing was tegen de regels van de Football League in toentertijd, door leugens en valse beloften hebben ze het toch voor elkaar gekregen. De belangrijkste persoon in het verspreiden van die leugens en valse beloften, Pete Winkelman, is nog steeds hun voorzitter/eigenaar. Als hij verdwijnt en het "Dons" verdwijnt uit de naam (wat weleens redelijk snel kan gebeuren), zal de situatie wel wat veranderen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dan zijn dat nog steeds feiten toch? Ik snap dat het ontstaan van de club enorm klote is en voor de fans van het oude Wimbledon verschrikkelijk, maar ik vind het gek dat je als neutrale toeschouwer na 15 jaar nog steeds die club dat nadraagt, terwijl de oude club notabene heropgericht is en bezig aan een opmars.

De ironie is overigens dat Wimbledon de meest gehate club was en laagste toeschouwersaantallen in de Premier League had voor de heropgerichte franchise, maar dat ze sinds na dit hele gebeuren een stuk meer sympathie en toeschouwers hebben gewonnen.

Opmars? Eerder andersom...
 

JMD

Well-known member
Dan zijn dat nog steeds feiten toch? Ik snap dat het ontstaan van de club enorm klote is en voor de fans van het oude Wimbledon verschrikkelijk, maar ik vind het gek dat je als neutrale toeschouwer na 15 jaar nog steeds die club dat nadraagt, terwijl de oude club notabene heropgericht is en bezig aan een opmars.

De ironie is overigens dat Wimbledon de meest gehate club was en laagste toeschouwersaantallen in de Premier League had voor de heropgerichte franchise, maar dat ze sinds na dit hele gebeuren een stuk meer sympathie en toeschouwers hebben gewonnen.

De oude club is niet heropgericht, want AFC is al in 2002 opgericht en pas sinds 2004 heet MK Dons, daarvoor nog gewoon Wimbledon (ondanks dat ze al een jaar in Milton Keynes speelden). Verder was 'Dons' gewoon een bijnaam voor Wimbledon, en hebben ze dus nog steeds een deel van Wimbledon in hun naam.

Wimbledon had de laagste toeschouwersaantallen omdat ze in een stadion speelden dat maar 8000 man kwijt kon. Jouw redenatie komt overeen met zeggen dat Excelsior de minste geliefde ploeg van de eredivisie is omdat ze de laagste toeschouwersaantallen hebben. Iets wat natuurlijk onzin is. Verder kwamen ze in iets van 10 seizoenen van het 5e niveau naar het 1e niveau in Engeland, dan groeit je fanbasis zeker niet zo snel mee (zeker in Londen waar je zat clubs hebt, en Wimbledon ligt ongeveer ingeklemd tussen Chelsea en Palace, dus je pakt ook niet veel volk van omliggende buurten), dus logisch dat ze ook niet extreem veel fans trokken. Tegenwoordig heeft men volgens mij ongeveer net zoveel fans als toen.

Verder was Wimbledon helemaal niet de meest gehate ploeg in Engeland, ze werden wel The Crazy Gang genoemd, maar dat had ook te maken met de spelers die er speelden...
 

Joost

Well-known member
Dat is niet helemaal waar JMD. Wimbledon FC was ook gewoon een van de kleinste clubs van de Premier League.

Het nieuwe AFC Wimbledon zit overigens nog lang niet op de aantallen die het oude Wimbledon in de Premier League haalde.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dat is niet helemaal waar JMD. Wimbledon FC was ook gewoon een van de kleinste clubs van de Premier League.

Het nieuwe AFC Wimbledon zit overigens nog lang niet op de aantallen die het oude Wimbledon in de Premier League haalde.

Dat laatste is niet zo heel vreemd natuurlijk. In het huidige stadion zijn wedstrijden regelmatig uitverkocht, maar zelfs als het elke week uitverkocht is, zijn die aantallen nog altijd lager, simpelweg omdat de capaciteit maar 4800 is. In het nieuwe stadion zal het gemiddelde aantal toeschouwers ongetwijfeld omhoog gaan.
 

Batigoal

Well-known member
Opmars? Eerder andersom...

Wimbledon is de afgelopen jaren van heel ver gekomen naar waar ze nu spelen, dat noem ik een opmars.

De oude club is niet heropgericht, want AFC is al in 2002 opgericht en pas sinds 2004 heet MK Dons, daarvoor nog gewoon Wimbledon (ondanks dat ze al een jaar in Milton Keynes speelden). Verder was 'Dons' gewoon een bijnaam voor Wimbledon, en hebben ze dus nog steeds een deel van Wimbledon in hun naam.

Zie de post van Kralinger; men heeft 2004 als oprichtingsdatum aangenomen, dus is het een nieuwe club. Dat men de eerste paar jaar steggelden over het bestaansrecht doet niet meer ter zake. We leven bijna 15 jaar verder.

Er gaan stemmen op om het 'Dons' te laten vallen; is het dan opeens wel een nieuwe club volgens jou?

Overigens heeft Wimbledon natuurlijk niet het alleenrecht op de bijnaam/woord "Dons". Het is dus een keuze van de mensen zelf of ze zich daaraan storen of niet.

Leuk feitje trouwens is dat 'men' in Milton Keynes blijkbaar langer op zoek was naar een professionele voetbalclub; in de jaren '80 wilde men eerst Charlton Athletic en later Luton Town verhuizen naar het dorp. Best wel bizar dat men al die trammelant heeft ondernomen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Wimbledon is de afgelopen jaren van heel ver gekomen naar waar ze nu spelen, dat noem ik een opmars.

Sorry, ik dacht dat je het over MK had, niet goed gelezen!

Leuk feitje trouwens is dat 'men' in Milton Keynes blijkbaar langer op zoek was naar een professionele voetbalclub; in de jaren '80 wilde men eerst Charlton Athletic en later Luton Town verhuizen naar het dorp. Best wel bizar dat men al die trammelant heeft ondernomen.

Het ironische is dat als ze alle tijd, geld en energie die ze hebben gestoken in het halen van een profclub naar Milton Keynes in de toen bestaande plaatselijke amateurs van Milton Keynes City hadden gestoken (die op hetzelfde niveau speelden waar AFC Wimbledon begon), die waarschijnlijk al lang en breed een gevestigde naam waren in de Championship of League 1, vermoedelijk zelfs al voor 2004.
 

JMD

Well-known member
Dat is niet helemaal waar JMD. Wimbledon FC was ook gewoon een van de kleinste clubs van de Premier League.
Ehh, dat zeg ik toch ook?

Er gaan stemmen op om het 'Dons' te laten vallen; is het dan opeens wel een nieuwe club volgens jou?
Overigens heeft Wimbledon natuurlijk niet het alleenrecht op de bijnaam/woord "Dons". Het is dus een keuze van de mensen zelf of ze zich daaraan storen of niet.
Dat is zo, net zoals er een hoop 'United', 'Wanderers' en 'City's' zijn in Engeland. Alleen is Dons natuurlijk een afleiding van Wimbledon. Hoe je 'Dons' kan linken aan Milton Keynes is lastig. Dus dat Dons slaat hier ne

Leuk feitje trouwens is dat 'men' in Milton Keynes blijkbaar langer op zoek was naar een professionele voetbalclub; in de jaren '80 wilde men eerst Charlton Athletic en later Luton Town verhuizen naar het dorp. Best wel bizar dat men al die trammelant heeft ondernomen.
Klopt. Luton zit trouwens nog redelijk in de buurt, had nog enigszins logisch geweest.
Die Winkelman dacht dat hij in de nieuwe stad en dat nieuwe stadion snel naar de PL kon, iets met groeimarkt en allerlei andere idiote economische termen. Terwijl je op je vingers kon natellen dat zoiets nooit kon gebeuren. Dat soort zakenlui snappen het fenomeen clubtrouw niet (zie nu ook al die eigenaren die clubs van de hand doen alsof het broodjes zijn) en denken dat men abrupt duizenden nieuwe toeschouwers trekt. Punt is alleen dat Milton Keynes een New Town is, met veel inwoners die oorspronkelijk in Londen woonden, dus die hebben al een band met een Londense club en zullen dus naar Arsenal, Chelsea, Tottenham e.d. gaan en niet naar de nieuwe club.

Het ironische is dat als ze alle tijd, geld en energie die ze hebben gestoken in het halen van een profclub naar Milton Keynes in de toen bestaande plaatselijke amateurs van Milton Keynes City hadden gestoken (die op hetzelfde niveau speelden waar AFC Wimbledon begon), die waarschijnlijk al lang en breed een gevestigde naam waren in de Championship of League 1, vermoedelijk zelfs al voor 2004.
Dit dus. Men was ongeduldig, wilde alles te snel doen, en kwam dus van een koude kermis thuis. Verder: als ze dat op deze manier gedaan hadden zouden ze ook veel meer toeschouwers uiteindelijk hebben getrokken, want dan was MK gewoon een normale club geweest en niet bekend staand als The Franchise en uitgekotst door zo ongeveer heel voetballend Engeland.
 
Bovenaan