Champions League 2024-2025

JMD

Well-known member
Het is nog vrij vroeg, maar omdat komend seizoen de CL compleet op de schop gaat (net als EL en ECL) nu alvast een topic starten over de CL van komend seizoen.

Vanaf komend seizoen doen er geen 32 maar 36 ploegen mee aan de groepsfase van de CL, de 4 extra plekken worden als volgt verdeeld:
1) er plaatsen zich geen 4 maar 5 kampioenen via de voorronde
2) de nummer 3 van Frankrijk gaat ook rechtstreeks de CL in
3) de 2 beste landen van het huidige seizoen krijgen een extra CL-plaats, te vergeven aan de hoogste club op de ranglijst in dat land die zich nog niet voor de CL groepsfase geplaatst heeft

Voor Nederland wordt dit ook een speciaal omdat voor het eerst sinds het seizoen 2002-2003 Nederland 2 rechtstreekse plaatsen in de groepsfase heeft en 1 in de voorronde.

Voor de voorronde betekent dit dat het 'minitoernooitje' (de prevoorronde) verdwenen is en de kampioenen van de 4 slechtste landen op de ranglijst (Macedonie, Andorra, Montenegro, San Marino) zich ook voor de 1e voorronde plaatsen. Voor de rest lijkt de voorronde op de afgelopen jaren, met natuurlijk wel wat verschuivingen doordat er 1 kampioen meer naar de groepsfase kan.

Nieuw is ook dat als de CL-winnaar of EL-winnaar zich ook via de competitie plaatst dat dan niet meer de volgende kampioen (in geval CL-winnaar) of volgende niet-kampioen (in geval EL-winnaar) zich plaatst voor de groepsfase, maar gekeken wordt naar de kampioen met het hoogste coefficientenaantal (in geval CL-winnaar al geplaatst) of de niet-kampioen met dat hoogste aantal (in geval EL-winnaar al geplaatst). (ditzelfde gebeurt overigens ook in de EL met de ECL-winnaar)

Dan zijn er 36 ploegen, zij worden in 4 potten verdeeld.
Pot 1 bevat vanaf komend seizoen niet meer de kampioenen van de top zoveel landen, maar weer (zoals voor 2015-2016) de CL-winnaar en de 8 ploegen met de hoogste coefficient. Pot 2 bevat dan ploeg 9-17, pot 3 18-26 enz...

Vervolgens speelt elke ploeg tegen 2 clubs uit elke pot, en steeds 1x thuis en 1x uit en niet tegen een club uit hetzelfde land. Een uitzondering wordt hier gemaakt voor landen met 4 of meer ploegen in de groepsfase, daar kan het voorkomen dat een club maximaal 1x tegen een club uit hetzelfde land speelt om een 'deadlock' in de loting te voorkomen...

Tevens nieuw is dat (geldt ook voor de EL) dat de groepsfase niet eindigt in december, maar pas in januari.

Van alle duels wordt dan een ranglijst opgemaakt en de beste 8 ploegen gaan direct naar de 1/8 finale, de nrs 9 t/m 24 gaan naar de tussenronde. Er is vanaf volgend seizoen geen afstroom uit de groepsfase meer naar de Europa League. De eerste speelronde zal plaatsvinden in de week van 17 september, en is direct de exclusieve CL-week (elk toernooi heeft een exclusieve week waarin alleen dat toernooi plaatsvindt) en dan zijn er CL-duels op di, wo en do. (vreemd genoeg is in de exclusieve EL-week alleen op wo/do duels en de exclusieve ECL-week alleen duels op donderdag)
 

JMD

Well-known member
Dat is niet zo vreemd, want de exclusieve ECL-week is de laatste speelronde, waarin alle wedstrijden gelijk gespeeld moeten worden.
Aha, ok. Dan is dat logisch idd. Had nog niet het precieze schema gekeken, las alleen op uefa.com dat de exclusieve ronde op donderdag was.
 

JMD

Well-known member
Ik ben overigens wel heel benieuwd hoe het verlies van een aantal midweken voor nationale competities/bekers opgelost gaat worden. Er zijn dit jaar 6 speelrondes nodig voor de groepsfase, dat worden er 10...
 

Friesland

Well-known member
Ik ben overigens wel heel benieuwd hoe het verlies van een aantal midweken voor nationale competities/bekers opgelost gaat worden. Er zijn dit jaar 6 speelrondes nodig voor de groepsfase, dat worden er 10...
Frankrijk heeft twee teams geofferd zodat de competitie met vier speelrondes is ingekort. Eerder werd daar de ligabeker al afgeschaft.
Wij hebben ervoor gekozen om de play-offs terug te brengen van duels over twee wedstrijden naar duels over een wedstrijd (dat had de UEFA ook moeten doen met de KO fase). Bovendien krijgen de Europees spelende teams de laatste jaren al een bye voor de eerste bekerronde.
 

Forza AZ

Well-known member
Wij hebben ervoor gekozen om de play-offs terug te brengen van duels over twee wedstrijden naar duels over een wedstrijd.
Dat is gedaan zodat de play-off winnaar 1 week langer rust heeft tussen de play-offs en de voorronde CoL. Dat maakt dus niet de extra midweken goed die vanaf volgend seizoen door Europacup bezet zijn.
 

JMD

Well-known member
Frankrijk heeft twee teams geofferd zodat de competitie met vier speelrondes is ingekort. Eerder werd daar de ligabeker al afgeschaft.
Wij hebben ervoor gekozen om de play-offs terug te brengen van duels over twee wedstrijden naar duels over een wedstrijd (dat had de UEFA ook moeten doen met de KO fase). Bovendien krijgen de Europees spelende teams de laatste jaren al een bye voor de eerste bekerronde.
Over NL maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen, wij hebben ruimte zat in ons schema (en niet vaak clubs die ver komen),maar hoe bv Engeland dit gaat regelen met hun League Cup/FA Cup enz vraag ik me echt af.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Over NL maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen, wij hebben ruimte zat in ons schema (en niet vaak clubs die ver komen),maar hoe bv Engeland dit gaat regelen met hun League Cup/FA Cup enz vraag ik me echt af.
Ik vermoed dat PL clubs, of minstens de clubs die Europees spelen, binnenkort niet meer aan de League Cup meedoen. Of officieel met een B-team (nu doen ze dat al officeus).
 

JMD

Well-known member
Ik vermoed dat PL clubs, of minstens de clubs die Europees spelen, binnenkort niet meer aan de League Cup meedoen. Of officieel met een B-team (nu doen ze dat al officeus).
Klopt ja. Maar dat zal dan op een gegeven moment ook gaan betekenen dat de LC_duels tegelijk gepland gaan worden met Europese duels. Nu is dat nog niet zo...
 

JMD

Well-known member
Nog meer info is bekend geworden, namelijk hoe er in de CL vanaf volgend seizoen geloot gaat worden na de 'groepsfase'


Dit ziet er echt goed uit, beetje zoals bij tennis. En het zorgt er ook voor dat ploegen op de slotdag nog ergens voor te spelen hebben. Zelfs als de City's/PSG's/Real's van deze wereld na 7 duels al zeker zijn van directe plaatsing bij laatste 16 zullen ze willen proberen 1e/2e enz te worden.

En ploegen uiy hetzelfde land kunnen elkaar direct na de groepsfase al tegenkomen.
 

JMD

Well-known member

Bij de loting gaan we dus kijken naar een computer die de loting uitvoert...
Iedereen weet hoe gek ik ben op lotingen, maar waarom laat je dit in hemelsnaam niet gewoon door de computer doen, want dit slaat nergens op. Gewoon op woensdagavond om bv 23.00 zijn alle deelnemers bekend en dan ergens in de loop van donderdag het schema publiceren.
 
Bovenaan