Champions League 2022-2023

JMD

Well-known member
Ik heb er niks mee, zelfs een schijthekel aan dat debiele gooien met geld; maar ze kunnen wel een aardig potje voetballen.
Dat zeker ja. Maar ik herken wat je zegt. Dinsdagavond heb ik luton zitten kijken ipv de Milanese derby en gisteren na rust ook geswitcht naar de Engelse playoffs.

Die cl is een gedrocht geworden waarbij de verschillen tussen de clubs te groot worden, zeker in de groepsfase, maar je ziet ook in de ko rondes veel ontmoetingen die nooit spannend worden. Voor een topclub is meedoen van belang, dus om die reden hoop ik dat psv natuurlijk CL gaat spelen, maar persoonlijk zie ik liever dat PSV Europa league speelt, daar hebben we tenminste een reeele kans op overwinteren, kom je ook nog flink mooie ploegen tegen (zoals dit seizoen Arsenal, maar Feyenoord heeft ook zeer mooie tegenstanders gehad) , maar is het wat meer gelijkwaardig. Want als je niet uitkijkt gaat City niet alleen deze editie winnen maar ook de komende 5-10 )aar.
 

erka

Well-known member
Kan een heel eind met JMD meegaan, zeker wb. dinsdag, maar zoals Manchester City gisteren af en toe voetbalde, dat is wel extreem goed. Die patronen, hoe zij elkaar vinden. Kan ik ook best van genieten. Dat is echt wel anders dan bv. een PSG waar geen team staat maar een zak geld. Bij City staat ook een ploeg die echt heel goed kan voetballen.
 

JMD

Well-known member
Kan een heel eind met JMD meegaan, zeker wb. dinsdag, maar zoals Manchester City gisteren af en toe voetbalde, dat is wel extreem goed. Die patronen, hoe zij elkaar vinden. Kan ik ook best van genieten. Dat is echt wel anders dan bv. een PSG waar geen team staat maar een zak geld. Bij City staat ook een ploeg die echt heel goed kan voetballen.
O, het is zeker genieten om te kijken. Maar ik heb hier hetzelfde gevoel bij als Barcelona 10 jaar terug, ze zijn gewoon veel te goed. Het wordt een soort Harlem Globetrotters. En ik kijk sport omdat ik strijd wil zien niet iets waarvan ik van tevoren al wel de uitslag weet. F1 was bv minder leuk in de jaren dat Hamilton of Schumacher of Vettel (of Verstappen nu) echt domineerde. Idem met de Tour in de Armstrong/Froome/Induraintijd enz...
 

erka

Well-known member
Snap wat je bedoelt maar ik vind het toch wel mooi om te zien.

Harlem Globetrotters is overigens nou niet bepaald een hele goede vergelijking. Die spelen puur voor de show. Zouden Harlem Globetrotters tegen een willekeurige NBA-ploeg, College of Europese topploeg een serieuze wedstrijd gaan spelen dan zouden ze volledig kansloos zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Maasveld

Well-known member
Dat zeker ja. Maar ik herken wat je zegt. Dinsdagavond heb ik luton zitten kijken ipv de Milanese derby en gisteren na rust ook geswitcht naar de Engelse playoffs.

Die cl is een gedrocht geworden waarbij de verschillen tussen de clubs te groot worden, zeker in de groepsfase, maar je ziet ook in de ko rondes veel ontmoetingen die nooit spannend worden. Voor een topclub is meedoen van belang, dus om die reden hoop ik dat psv natuurlijk CL gaat spelen, maar persoonlijk zie ik liever dat PSV Europa league speelt, daar hebben we tenminste een reeele kans op overwinteren, kom je ook nog flink mooie ploegen tegen (zoals dit seizoen Arsenal, maar Feyenoord heeft ook zeer mooie tegenstanders gehad) , maar is het wat meer gelijkwaardig. Want als je niet uitkijkt gaat City niet alleen deze editie winnen maar ook de komende 5-10 )aar.
Toch is er vrijwel elk jaar wel een ploeg van buiten de, zeg, top 8/top 10 minstens de halve finale haalt.
 

JMD

Well-known member
Toch is er vrijwel elk jaar wel een ploeg van buiten de, zeg, top 8/top 10 minstens de halve finale haalt.
Wat natuurlijk ook volstrekt logisch is als je dat kansberekenend bekijkt... Van de top8/10-ploegen speelt niet iedereen CL, en bij ko-lotingen kunnen de top8-ploegen elkaar natuurlijk treffen. Zo speelde Bayern (1 op de clublijst voor dit seizoen) tegen PSG (7) in de 1/8 finale en kwamen de Duitsers daarna City (2) tegen. En Real (4) trof eerst Liverpool (2) en daarna Chelsea (5).

Kijken we naar de top 10 van afgelopen jaar en de ploeg waartegen ze uitgeschakeld werden dit seizoen (in groepsfase, 1/8 of 1/4):
1) Bayern (City, 2)
2) City (-) en Liverpool (Real, 4)
4) Real (City, 2)
5) Chelsea (Real, 4)
6) Barcelona (Inter, 23, doordat ze in 17/18 niet Europees speelden, maar inmiddels top 10 en Bayern (1))
7) PSG (Bayern, 1)
8) Juventus (PSG (7) en Benfica (26))
9) Atletico (laatste in groep)
10) Man United (niet in CL)

Dat er dus ploegen van buiten de top10 in de 1/2 finale komen is niet doordat ze op kwaliteit een top10 ploeg verslaan, maar omdat de top10 elkaar 'afmaakt'...
 

Maasveld

Well-known member
Wat natuurlijk ook volstrekt logisch is als je dat kansberekenend bekijkt... Van de top8/10-ploegen speelt niet iedereen CL, en bij ko-lotingen kunnen de top8-ploegen elkaar natuurlijk treffen. Zo speelde Bayern (1 op de clublijst voor dit seizoen) tegen PSG (7) in de 1/8 finale en kwamen de Duitsers daarna City (2) tegen. En Real (4) trof eerst Liverpool (2) en daarna Chelsea (5).

Kijken we naar de top 10 van afgelopen jaar en de ploeg waartegen ze uitgeschakeld werden dit seizoen (in groepsfase, 1/8 of 1/4):
1) Bayern (City, 2)
2) City (-) en Liverpool (Real, 4)
4) Real (City, 2)
5) Chelsea (Real, 4)
6) Barcelona (Inter, 23, doordat ze in 17/18 niet Europees speelden, maar inmiddels top 10 en Bayern (1))
7) PSG (Bayern, 1)
8) Juventus (PSG (7) en Benfica (26))
9) Atletico (laatste in groep)
10) Man United (niet in CL)

Dat er dus ploegen van buiten de top10 in de 1/2 finale komen is niet doordat ze op kwaliteit een top10 ploeg verslaan, maar omdat de top10 elkaar 'afmaakt'...
Dus Juventus, Barcelona en Atletico werden uitgeschakeld door ploegen die buiten de top 10 staan. Verder eindigden Liverpool en PSG in de poulefase achter ploegen buiten de top 10. Alleen City, Bayern, PSG en Chelsea hebben hun status derhalve waargemaakt.
 

JMD

Well-known member
Liverpool en PSG waren beide na 4 duels al zeker van doorgaan uit de poulefase. Lijkt me juist meer mijn punt te bevestigen, dat ze op onderling resultaat of gescoorde uitgoals niet 1e werden maar 2e is minder van belang. Die clubs willend e groep doorkomen, spanning is daar totaal anders dan bij k.o.-duels. Liverpool en PSG gingen eruit tegen Madrid en Bayern. Dus 5 van de 10 tegen top 8-ploegen eruit, en 2 ploegen deels tegen een top8-ploeg. Geeft dus precies mijn punt aan, het feit dat ploegen van buiten de top8/10 bij de laatste 4 komen komt omdat de grote ploegen elkaar afmaken omdat ze tegen elkaar geloot worden.

(Het zal mij dus ook niks verbazen als de UEFA binnenkort een soort tennisschema gaat maken van de k.o.-fase waarbij dan de nummers 1 en 2 op de plaatsingslijst elkaar niet voor de finale tegen kunnen komen, want nu zat de top 5 dus in 1 deel van het schema samen met de nummer 7)
 

JMD

Well-known member
Als je dus naar het schema kijkt zaten in de 'onderste helft' van het schema (tussen haakjes positie clubranglijst eind vorig jaar):
AC Milan (45), Tottenham (13), Frankfurt (26), Napoli (25), Club Brugge (44), Benfica (26), Internazionale (23), Porto (16)
Tsja, nogal logisch dat je dan 2 ploegen van buiten de top 8 in de 1/2 finale krijgt

In de andere helft zat dus de nummer 2, 4, 18, 5, 13, 2, 7 en 1.
 

Maasveld

Well-known member
Als het verschil zo groot is als jij schetst zouden die ploegen ook op 75% van hun inzet/kracht 1ste in de poule worden.

Buiten dat:

2022: Villarreal schakelt Bayern en Juve uit.
2020: Lyon schakelt Juve en City uit. Leipzig schakelt Atletico uit (al waren de kwartfinales toen 1 wedstrijd.
2019: Ajax schakelt Real en Juve uit, Spurs schakelt City uit.
2018: Roma schakelt Barca uit.
2017: Monaco schakelt City uit.

En dan heb ik alleen naar de halve finalisten gekeken.
 

Abubakari

Well-known member
Nou ja, ik dacht dus dat Ajax door Spurs uit werd geschakeld maar volgens Maasveld verloor Ajax van Ajax.

Kijk, dat jullie een hekel aan Ajax hebben zal allemaal wel, dat is jullie eigen tekortkoming.
 

De Wolf

Well-known member
Ik weet alleen dat De Spurs zichzelf een keer hebben uitgeschakeld. Daar had Vitesse voordeel van.
 
Bovenaan