Champions League 2021-2022

U.G.

Well-known member
Real was de club van Franco.
Tijdens zijn regiem werd er alles aan gedaan om Barcelona naar beneden te drukken.
De haat komt daar vandaan.

Franco had net zo veel vriendjes bij Barça als bij Real, en misschien zelfs meer ( dat kan Xisco vertellen ). Beide clubs wonnen tijdens de generaal evenveel nationale titels.

gevegt

Well-known member
Franco had net zo veel vriendjes bij Barça als bij Real, en misschien zelfs meer ( dat kan Xisco vertellen ). Beide clubs wonnen tijdens de generaal evenveel nationale titels.
Ik geloof je op je woord, maar de mensen uit Barcelona denken daar toch echt anders over.
Vooral degenen die het verzet tegen Franco hebben meegemaakt.

U.G.

Well-known member
Ik geloof je op je woord, maar de mensen uit Barcelona denken daar toch echt anders over.
Vooral degenen die het verzet tegen Franco hebben meegemaakt.

De stad Barcelona is veroverd door Franco en z’n falangisten, maar de voetbalclub Barcelona is gewoon niet meer dan een organisatie waarin de fascisten vrij en blij in het bestuur zaten. Cruyff is bijvoorbeeld gewoon onder het standbeeld van Franco gepresenteerd. Het ligt toch allemaal net veel genuanceerder.

gevegt

Well-known member
De stad Barcelona is veroverd door Franco en z’n falangisten, maar de voetbalclub Barcelona is gewoon niet meer dan een organisatie waarin de fascisten vrij en blij in het bestuur zaten. Cruyff is bijvoorbeeld gewoon onder het standbeeld van Franco gepresenteerd. Het ligt toch allemaal net veel genuanceerder.
Daar ben ik mij bewust van.
Toch werd Barcelona zwaar gebombardeerd om hun tot de overgave te dwingen. Dat zit heel diep bij hun.

U.G.

Well-known member
Daar ben ik mij bewust van.
Toch werd Barcelona zwaar gebombardeerd om hun tot de overgave te dwingen. Dat zit heel diep voor hun.

Tuurlijk is/was er onder de echte Catalanen een anti-Spanje sentiment. Logisch. Maar uiteindelijk was de club Barça ook een geliefd instrument vanuit de centrale overheid en hun vriendjes ter plekke. Iets met ‘Brood en Spelen’ .Franco kwam er vaak buurten, op uitnodiging meestal.

Geloof me, als je je gaat inlezen kom je erachter dat de voetbalclub Barcelona helemaal niet zo’n slachtoffertje was als men graag doet geloven. Staat natuurlijk ff los van the real life daar regionaal destijds.

gevegt

Well-known member
Tuurlijk is/was er onder de echte Catalanen een anti-Spanje sentiment. Logisch. Maar uiteindelijk was de club Barça ook een geliefd instrument vanuit de centrale overheid en hun vriendjes ter plekke. Iets met ‘Brood en Spelen’ .Franco kwam er vaak buurten, op uitnodiging meestal.

Geloof me, als je je gaat inlezen kom je erachter dat de voetbalclub Barcelona helemaal niet zo’n slachtoffertje was als men graag doet geloven. Staat natuurlijk ff los van the real life daar regionaal destijds.
Hoewel mijn geschiedenisleraar mij ook wel eens heeft vertelt hoe Franco tekeer is gegaan tegen provincies die zich niet wilden neerleggen bij het regiem vanuit Madrid die iedereen en alles met een andere mening vermoorde, en zelfs Nederlanders nog tegen hem gestreden hebben, is mijn meest romantische vorm van antipathie jegens Madrid en Franco gebaseerd op het vierluik van Zafon.,

U.G.

Well-known member
Franco was wreed. Die kut-burgeroorlog daar heeft meer impact gehad op mijn familie dan WO2. Het regime daar heeft echt voor ellende gezorgd, veel meer dan die van z’n vriendje Salazar bij ons.

Maar goed, back to football ☺️

Ik ga slapen. Welterusten ook alvast.

gevegt

Well-known member
Franco was wreed. Die kut-burgeroorlog daar heeft meer impact gehad op mijn familie dan WO2. Het regime daar heeft echt voor ellende gezorgd, veel meer dan die van z’n vriendje Salazar bij ons.

Maar goed, back to football ☺️

Ik ga slapen. Welterusten ook alvast.
Dat spijt me oprecht en als ik oude wonden heb opengemaakt, bied ik mijn oprechte excuses aan.
Welterusten amigo.

Bovenaan