Champions League 2020-2021

Forza AZ

Well-known member
De loting voor de kwalificatierondes is vandaag verricht.

1e ronde (8 augustus)
A. Tre Fiori (SMa)-Linfield (NIe)
B. kampioen Kosovo- kampioen Andorra

2e ronde (11 augustus)
winnaar B-winnaar A

Alle wedstrijden worden gespeeld in Nyon in Zwitserland
 

Batigoal

Well-known member
Spannend hoor! Wordt Drita of Ballkani kampioen van Kosovo of toch dat dekselse Gjilani?
 

JMD

Well-known member
Shit, die loting gemist... :p

Ik neem aan dat men de rest pas gaat loten als de deelnemers bekend zijn??? Dus na 3-8.

Forza AZ, heb jij al gehoord hoe ze gaan loten mbt evt CL/EL-winnaars die CL/EL mogen spelen. Voor NL extreem van belang zoals bekend. Maar als bv Barcelona de CL wint dan heeft dat niet alleen gevolgen voor Ajax (direct naar GS), maar ook voor de 1e voorronde, want normaal worden daar dan ploegen doorgeschoven. Dat kan nu niet. Maar aangezien de 1e ronde begint voor de CL/EL afgespeeld is moet je toch ergens van uit gaan (ik neem aan van het feit dat de CL-winnaar zich nog niet geplaatst heeft), maar hoe gaan ze dat dan later goedmaken? Vrijlotingen ofzo?
Idem in de EL...
 

erka

Well-known member
Noord-Ierland is blijkbaar nu zo slecht qua competitie dat het zelfs in deze voorronde moet spelen.
 

JMD

Well-known member
Noord-Ierland is blijkbaar nu zo slecht qua competitie dat het zelfs in deze voorronde moet spelen.
Klopt. Staan 52e van de 55... :). Maar door het goede huidige seizoen (33e) zijn ze geklommen naar plek 48. Dus volgend jaar hoeven ze geen prevoorronde meer te spelen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Noord-Ierland is blijkbaar nu zo slecht qua competitie dat het zelfs in deze voorronde moet spelen.

Ik heb 2 wedstrijden op het hoogste niveau daar gezien toen ik in november in Noord-Ierland was. Qua stadions & sfeer vermaakte ik me prima maar het voetbal was echt dramatisch. En dat komt van iemand die voetbal in de lagere divisies in Schotland gewend is...
 

JMD

Well-known member
Komt neem ik aan vooral doordat spelers snel naar Engeland gaan (omdat ze daar meer kunnen verdienen)? En is het niveau dan dus nog lager dan in de Republiek Ierland? Daar blijven dus betere spelers hangen?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Komt neem ik aan vooral doordat spelers snel naar Engeland gaan (omdat ze daar meer kunnen verdienen)? En is het niveau dan dus nog lager dan in de Republiek Ierland? Daar blijven dus betere spelers hangen?

Ja, het niveau is een stuk lager nog dan in de Ierse Republiek. Betere spelers gaan vaak in de jeugd al naar Engeland. Er wordt regelmatig gesproken over een gezamenlijke Ierse competitie voor het hele eiland, maar dat is een soort van Beneliga verhaal: eens in de zoveel tijd heeft er iemand een ideetje maar er komt nooit wat van.
 

erka

Well-known member
Ja, het niveau is een stuk lager nog dan in de Ierse Republiek. Betere spelers gaan vaak in de jeugd al naar Engeland. Er wordt regelmatig gesproken over een gezamenlijke Ierse competitie voor het hele eiland, maar dat is een soort van Beneliga verhaal: eens in de zoveel tijd heeft er iemand een ideetje maar er komt nooit wat van.

Ierland doet het wel wat beter maar ook daar gaan de betere spelers natuurlijk direct naar Engeland. Alleen Ierland is gewoon een stukje groter. Ierland staat in de contreien van Finland op de UEFA-ranking. Paar jaar geleden kwamen uit mijn hoofd Dundalk en Shamrock Rovers nog in de groepsfase EL.
 

JMD

Well-known member
Loten op een zondag... Dat is voor het eerst lijkt me...

En vraag me echt af waarom ze de 2 lotingen niet op 1 dag doen
 

Forza AZ

Well-known member
Forza AZ, heb jij al gehoord hoe ze gaan loten mbt evt CL/EL-winnaars die CL/EL mogen spelen. Voor NL extreem van belang zoals bekend. Maar als bv Barcelona de CL wint dan heeft dat niet alleen gevolgen voor Ajax (direct naar GS), maar ook voor de 1e voorronde, want normaal worden daar dan ploegen doorgeschoven. Dat kan nu niet. Maar aangezien de 1e ronde begint voor de CL/EL afgespeeld is moet je toch ergens van uit gaan (ik neem aan van het feit dat de CL-winnaar zich nog niet geplaatst heeft), maar hoe gaan ze dat dan later goedmaken? Vrijlotingen ofzo?
Idem in de EL...
De lotingen van de 1e en 2e voorronde zijn na de 1/8e finales van 2019/20 (7/8 augustus) en voor de kwartfinales (12-15 augustus).
Het hangt er dus vanaf of alle kwartfinalisten al via eigen land geplaatst zijn voor de CL-groepsfase.
-Is dat zo, dan wordt er op de reguliere manier geschoven met clubs (de kampioenen van Nederland (naar groepsfase), Tsjechië (naar 4e voorronde), Kroatië (naar 3e voorronde) en Cyprus en Servië (naar 2e voorronde) worden dan doorgeschoven.
-Is dat niet zo, dan zullen er vooralsnog geen clubs doorgeschoven worden vanuit de 1e en 2e voorronde. Mocht later de CL-winnaar alsnog al voor de CL-groepsfase geplaatst zijn, dan wordt er een extra club doorgeschoven van de 3e naar de 4e voorronde (kampioen Griekenland).

Van de nog in de 1/8e finales actieve clubs gaan Lyon en Napoli zich niet plaatsen voor de groepsfase, en eventueel Chelsea ook niet. Dus alleen als die allemaal uitgeschakeld worden is het voor de loting van de 1e voorronde al duidelijk dat de winnaar van de CL zich zeker voor de CL-groepsfase gaat plaatsen.
 

Forza AZ

Well-known member
Idem in de EL...
Daar is het nu al zeker dat op het moment van de loting voor de 1e en 2e voorronde nog niet duidelijk is of de EL-winnaar zich gaat plaatsen voor de CL-groepsfase (zo zijn zowel Basel als Eintracht Frankfurt niet geplaatst en de winnaar daarvan speelt in de kwartfinales).

Dus zullen daar vooralsnog geen clubs doorgeschoven worden, en dus starten de nummers 2 van Turkije en Nederland gewoon in de 2e voorronde. Mocht later alsnog blijken dat de EL-winnaar geplaatst is voor de CL-groepsfase, dan zal de nummer 3 van Frankrijk doorgeschoven worden naar de groepsfase en de nummer 3 van Rusland doorgeschoven worden naar de 4e voorronde.
 

JMD

Well-known member
Wordt er voor de EL ook geloot op 9/10 augustus? De EL begint toch pas later???
 

JMD

Well-known member
AZ komt in de 2e voorronde van de CL uit tegen Besiktas, Viktoria Plzen of Rapid Wien
 

Forza AZ

Well-known member
AZ komt in de 2e voorronde van de CL uit tegen Besiktas, Viktoria Plzen of Rapid Wien
In Turkije is Trabzonspor 2e geworden, maar die zijn door de UEFA geschorst. Deze week volgt een uitspraak van het CAS tegen die schorsing. Als ze toch mogen meedoen in plaats van Besiktas, dan is PAOK naast Viktoria Plzen en Rapid Wien een mogelijke tegenstander voor AZ.
 
Bovenaan