Champions League 2019-2020

De Wolf

Well-known member
[h=1]‘UEFA wil CL en Europa League verkort uitspelen’[/h]
De UEFA werkt aan een plan om de Champions League en Europa League met een verkort schema te voltooien. Dat beweert voorzitter Angel Torres van Getafe, de Spaanse club die Ajax in februari de toegang tot de achtste finales van de Europa League belemmerde.
,,Het plan is om vanaf de kwartfinales niet twee, maar eenmaal tegen elkaar te spelen”, verklapte hij op de Spaanse radiozender Cadena COPE. ,,Dus vanaf de kwartfinales steeds maar één wedstrijd in een stad. Ze nemen op 17 juni een definitieve beslissing, dan vergadert het uitvoerend comité van de UEFA.”

De UEFA zegt dat een speciale werkgroep nog steeds kijkt naar meerdere opties om de Champions League en de Europa League uit te spelen. Een aantal achtste finales van beide toernooien zijn ook nog niet afgewerkt.
 

Forza AZ

Well-known member
Je kan alles in toernooi verband doen, ben je binnen 2 weken klaar.

De 1/8e finales zijn al gedeeltelijk afgewerkt, dus op 2 EL confrontaties na (Internazionale-Getafe en Sevilla-AS Roma) hoeven daar nog maar alleen de returns gespeeld te worden. In de CL zijn zelfs al 4 returns gespeeld.

Die 2 confrontaties zou je eventueel in 1 wedstrijden kunnen beslissen, al is dat wel een beetje apart omdat de andere 6 wel over 2 wedstrijden gespeeld worden.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Volgens de New York Times wordt de CL-finale niet in Istanbul gehouden.

Het is volgens mij het meest handig om dit alles gewoon op neutraal terrein af te werken, gewoon in bv München ofzo. (of desnoods de EL in 1 stad en de CL in de andere) En dan iedereen in 1 hotel plus media, scheidsrechters enz. En dan kan je alles idd in 1 duel afwerken.

Het enige wat ik nog wel kan bedenken is dat je misschien die returnduels nog wel op de oorspronkelijke plek moet spelen, want het heenduel is immers al gespeeld.
 

Mario

Well-known member
Het is volgens mij het meest handig om dit alles gewoon op neutraal terrein af te werken, gewoon in bv München ofzo. (of desnoods de EL in 1 stad en de CL in de andere) En dan iedereen in 1 hotel plus media, scheidsrechters enz. En dan kan je alles idd in 1 duel afwerken.

Het enige wat ik nog wel kan bedenken is dat je misschien die returnduels nog wel op de oorspronkelijke plek moet spelen, want het heenduel is immers al gespeeld.

Volgens het Amerikaanse persbureau AP zou de blik nu gericht zijn op Duitsland of Portugal om de overige duels zonder publiek af te werken.
Lissabon en Frankfurt worden genoemd als eventuele stad om de finale te spelen. Het land dat de finale krijgt toegewezen zou ook de resterende duels huisvesten.
 

Forza AZ

Well-known member
Volgens het Amerikaanse persbureau AP zou de blik nu gericht zijn op Duitsland of Portugal om de overige duels zonder publiek af te werken.
Lissabon en Frankfurt worden genoemd als eventuele stad om de finale te spelen. Het land dat de finale krijgt toegewezen zou ook de resterende duels huisvesten.

Hierbij gaat het dan om de kwartfinales en halve finales. De resterende returns van de 1/8e finales zullen waarschijnlijk gewoon bij de thuisclubs worden gespeeld.

Met dit eindtoernooi wil de UEFA tijd besparen waarschijnlijk, zodat de voorrondes van het nieuwe seizoen al gedeeltelijk in augustus gespeeld kunnen worden.

Er wordt niet over de Europa League gesproken, maar lijkt me waarschijnlijk dat daarin dan hetzelfde gaat gebeuren.
 

JMD

Well-known member
Sky Italia meldt dat woensdag a.s. wordt besloten dat de kwartfinale, halve finale en finale van de CL in Lissabon worden gespeeld, in de 2 stadions daar. (resp. de stadions van Benfica en Sporting)

De kwartfinales zouden van 12 t/m 15 augustus zijn, de halve finales op 18 en 19 augustus en de finale op de 23e.

Waar de 4 overgebleven 1/8 finales worden gespeeld is nog niet bekend, het kan zijn dat die ook in Lissabon gespeeld worden, maar het is ook een optie om die in de oorspronkelijke stadions te verspelen. (die van Barça, Bayern, Juve en City)
 

JMD

Well-known member
Dan is het toch al besloten maar wordt het woensdag bekend gemaakt?
Nee, er wordt woensdag over gestemd volgens mij.
Maar als alle stemgerechtigden 'off the record' al laten weten er mee akkoord te zijn dan is het in principe al rond natuurlijk...
 

Forza AZ

Well-known member
Voor de Europa League een vergelijkbaar schema, alleen dan in Duitsland. Daar moeten ook nog 2 heenwedstrijden van de 1/8e finales gespeeld worden. Ik vraag me af of ze die dan nog wel over 2 wedstrijden laten spelen, of dat ze dat ook inkorten tot 1 wedstrijd. De overige 6 moeten alleen nog de returns spelen.
 

Mario

Well-known member
Als het huidige Europese seizoen eindigd op 29 augustus, ben ik benieuwd wanneer het nieuwe Europese seizoen start.

Op zich wel lekker zo'n soort van een toernooi op de zomeravonden (y) Ik las ergens dat het waarschijnlijk Lissabon zal worden.
 

Batigoal

Well-known member
We hoeven in ieder geval niet te klagen dat er tijdens deze zomermaanden weinig voetbal op tv is. Dat is wel lekker en als ze er voor de televisiekijker geluid onder monteren, dan is dat prima te doen.
 

Forza AZ

Well-known member
Zie dit artikel van het AD.

Het artikel zit achter een betaalmuur.

Maar wat ik heb begrepen is dit het plan:
-huidige seizoen CL en EL laten uitspelen t/m 23 augustus. Vanaf de kwartfinales in toernooivorm in Lissabon (CL) en Frankfurt/Düsseldorf (EL). Of de resterende wedstrijden in de 1/8e finales gewoon bij de clubs zelf worden gespeeld of ook op de locatie van het eindtoernooi is nog even de vraag.

-nieuwe seizoen (t/m 3e voorronde enkele wedstrijden in plaats van uit en thuis)
3e voorronde (16 september)
4e voorronde (23 en 30 september)
Groepsfase vanaf 20 oktober t/m half december. Normaal zouden in die periode 4 speelrondes zijn, dus ergens moeten er nog 2 extra ingepland worden.
Datums voor 2e voorronde en eerder nog niet helemaal duidelijk, maar die zullen wel gedeeltelijk moeten overlappen met de eindfase van dit seizoen. Vermoedelijk 2e voorronde (26 augustus), 1e voorronde (19 augustus), extra voorronde (12 augustus). Dat levert wel het probleem op dat nog niet duidelijk is wat er met de titelhouderspositie moet gebeuren bij aanvang van de voorrondes.
 

Eef de Kip

Well-known member
We hoeven in ieder geval niet te klagen dat er tijdens deze zomermaanden weinig voetbal op tv is. Dat is wel lekker en als ze er voor de televisiekijker geluid onder monteren, dan is dat prima te doen.
Ik moet zeggen dat ik bang was dat het een beetje gekunsteld zou worden maar met die projecties op de tribunes en het stadiongeluid vond ik het idd wel goed te doen.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik moet zeggen dat ik bang was dat het een beetje gekunsteld zou worden maar met die projecties op de tribunes en het stadiongeluid vond ik het idd wel goed te doen.

Ik vind dat juist ontzettend nep allemaal. Er wordt nu eenmaal in een leeg stadion gespeeld, dus laat het dan ook zien/horen zoals het is.
 
Bovenaan