Ype Smid terug, Gerald van den Belt weg bij Cambuur? 'Een terugkeer van Ype werd niet gesteund'
Gerard Bos • Vandaag, 05:50 • Sport
Er komt een wisseling van de wacht bij SC Cambuur. Ype Smid staat voor een terugkeer als voorzitter; het vertrek van directielid Gerald van den Belt dreigt. Twee leden van de Raad van Commissarissen (RvC) stappen sowieso op.
Maandag is er een algemene vergadering van het stichtingsbestuur, de Raad van Commissarissen en de directie van Cambuur. Daar zal Ype Smid worden voorgedragen als nieuwe RvC-voorzitter. Navraag leert dat de drie organen al enkele maanden niet op één lijn zitten. Signalen over de onenigheid sijpelden de afgelopen tijd al door en worden ondersteund door een recente brief die in het bezit is van deze krant.
Commissarissen Jan Koster en Harry van der Zee trekken nu hun conclusies en ook directielid Gerald van den Belt staat op het punt dit te doen. Sommige betrokkenen hopen dat hij zich nog bedenkt, anderen schatten die kans ,,zo goed als nul”. Een vertrek van Van den Belt – geen agendapunt maandag overigens – zou voor Cambuur een aderlating zijn. Hij is een van de dragende krachten van het succesvolle beleid dat de club financieel en sportief de afgelopen jaren voerde.
‘We waren echter wel unaniem’
Van den Belt wenst desgevraagd niet in te gaan op de situatie. ,,Ik heb geen behoefte om op andere zaken dan voetbal of financiën te reageren.” Koster doet dat wel. Hij zegt samen met Van der Zee op te stappen vanwege de voorgenomen rentree van Smid als voorzitter en het proces daaromheen. ,,Een terugkeer van Ype werd niet gesteund door zowel de RvC als de directie. Dat hebben we ook uitgesproken richting het stichtingsbestuur. Dat heeft het toch doorgezet, die bevoegdheid heeft het ook. Maar daar trekken wij onze conclusies uit.”
Bert Hollander, het derde RvC-lid, blijft wel. ,,We waren echter wel unaniem”, wil Koster nog kwijt. ,,En waarom we een terugkeer van Smid niet zien zitten? Wij hebben daar onze redenen voor, zonder in detail te willen treden.” Van een machtsstrijd wil Koster niet spreken: ,,Dat woord zal ik niet in de mond nemen, maar ik kan me voorstellen dat anderen het zo zien.”
Hoe nu verder?
Het stichtingsbestuur is het hoogste orgaan binnen de club. Het accordeert voordrachten door de Raad van Commissarissen en kan ook een RvC ontbinden. Het bestuur bestaat onder anderen uit vier certificaathouders – belangrijke aandeelhouders van de club – en drie zogeheten kwaliteitszetels. Die worden ingenomen door vertegenwoordigers van sponsoren, supporters en gemeente.
Hoe nu verder, en hoe terecht is de stellige overtuiging van diverse bronnen binnen de club dat Van den Belt ook zal vertrekken? Voorzitter Cees Anceaux stelt namens het stichtingsbestuur dat een vertrek van wie dan ook hem niet bekend is, net zomin als dat Smid voorzitter gaat worden. ,,Zover is het allemaal nog niet. En of iedereen blijft zitten waar-ie zit? Dat weet je nu eenmaal nooit in het leven.”
Slag om de arm
Smid houdt zelf ook een slag om de arm. ,,Er speelt wel wat, maar inhoudelijk kan ik nergens op ingaan. Wel wil ik stellen dat er van een machtsstrijd geen sprake is.” De Leeuwarder ondernemer behoedde Cambuur tien jaar geleden met enkele mede-investeerders voor een faillissement. Daarna bouwde hij met directieleden Ard de Graaf (woensdag niet bereikbaar voor commentaar) en Van den Belt aan de wederopstanding van de club, onder meer door het opzetten van een spelersfonds.
Van den Belt vertrok begin 2015 naar FC Twente, maar keerde eind 2016 terug en werd financieel en technisch directeur. Onder zijn leiding beschikt Cambuur dit jaar voor het eerst over een positief eigen vermogen.
Smid vertrok in februari 2018 en kreeg daarna de rol van erevoorzitter. Als de voordracht slaagt, keert hij terug op zijn oude positie. Dat doet hij dan bij een stabiele en sportief en financieel succesvolle club.