Dat noodpakket, helemaal mee eens. En die oproep om contant geld in huis te hebben lijkt me ook logisch (wel ironisch dat dat nu komt van o.a. de DNB, terwijl die jarenlang steeds meer van het cash afwilden omdat ze richting de digitale euro wilden, die lijkt nu helemaal uit zicht).
En dat bv Letland aangevallen zal worden is idd best reëel, en bekend. De vrouw van mijn neef is Litouwse en bij haar zit ook altijd de angst voor Rusland er gewoon in (was een jaar of 10 terug ook al, simpelweg omdat de Baltische Staten sinds 1917 t/m 1992 eigenlijk continu onder de Sovjetunie geleden hebben (en een paar jaar onder Nazi-Duitsland, toen die weg waren hoopten ze onafhankelijk te worden, maar dat gebeurde niet))
Verder zijn de zaken die je schetst gewoon de zaken die je nu ook al ziet na aanval Oekraïne. Prijzen zijn ook al hoger geworden. Maar de schaarste nav een inval in Letland zal echt niet zo groot zijn, Letland levert bijna niks. Oekraïne is een van de grootste graanproducenten van de wereld, dus daar hebben we echt last van. Plus door de boycot van Rusland dat we lastiger aan gas/olie kunnen komen (en dus tegen een hogere prijs). Minder reismogelijkheden bij inval Letland, ja, idd, je kan niet naar Letland (en de andere Baltische Staten dan ook niet zo handig lijkt me). Maar in de jaren 90 kon je bv niet naar Joegoslavië, zo is er altijd wel eens wat.
Meer militaire activiteit, dat is er nu ook al. En op zich ook niet zo slecht nadat we 10 jaar terug nog 'pief pief' moesten roepen van D66 bij een militaire oefening (aldus Pechtold). Toen werd al gezegd dat het leger vergroot moest worden, want we besteedden toen echt weinig van ons BBP aan het leger, maar dat werd toen door o.a. D66, PvdA/GL, CDA enz tegengehouden 'want pacifisme' enz...
En aanvallen op digitale infra zijn er nu ook al (ook bv uit China).
Dus ja, voorbereid moet je zijn, maar dat doemdenken vind ik echt nergens op slaan.