Buitenlandse politiek

Batigoal

Well-known member
Het gaat er denk ik niet om dat Nederlands grondgebied zelf aangevallen wordt, maar dat het risico reëel is dat een land van NAVO (Letland is de grootste favoriet, een kwart van de Letten is etnisch Russisch) betrokken raakt en dan heb je feitelijk ook oorlog. En dat gaan wij hier dan ook merken: verhoogde prijzen, meer schaarste, veel meer militaire activiteit/transport, minder reismogelijkheden, aanvallen op digitale infra bv.
Dit vooral dus. Echte oorlog zal je op ons grondgebied niet snel hebben, maar je ziet nu al dat er gerommeld wordt aan vitale infrastructuren zoals het energienet en dan zijn we kwetsbaar. Niet gek om de mensen daarvan alert te maken. Kleine moeite om wat basisspullen in huis te hebben voor als je een paar dagen zonder stroom of water komt te zitten. In omringende landen al heel normaal trouwens.

JMD

Well-known member
Dat noodpakket, helemaal mee eens. En die oproep om contant geld in huis te hebben lijkt me ook logisch (wel ironisch dat dat nu komt van o.a. de DNB, terwijl die jarenlang steeds meer van het cash afwilden omdat ze richting de digitale euro wilden, die lijkt nu helemaal uit zicht).

En dat bv Letland aangevallen zal worden is idd best reëel, en bekend. De vrouw van mijn neef is Litouwse en bij haar zit ook altijd de angst voor Rusland er gewoon in (was een jaar of 10 terug ook al, simpelweg omdat de Baltische Staten sinds 1917 t/m 1992 eigenlijk continu onder de Sovjetunie geleden hebben (en een paar jaar onder Nazi-Duitsland, toen die weg waren hoopten ze onafhankelijk te worden, maar dat gebeurde niet))

Verder zijn de zaken die je schetst gewoon de zaken die je nu ook al ziet na aanval Oekraïne. Prijzen zijn ook al hoger geworden. Maar de schaarste nav een inval in Letland zal echt niet zo groot zijn, Letland levert bijna niks. Oekraïne is een van de grootste graanproducenten van de wereld, dus daar hebben we echt last van. Plus door de boycot van Rusland dat we lastiger aan gas/olie kunnen komen (en dus tegen een hogere prijs). Minder reismogelijkheden bij inval Letland, ja, idd, je kan niet naar Letland (en de andere Baltische Staten dan ook niet zo handig lijkt me). Maar in de jaren 90 kon je bv niet naar Joegoslavië, zo is er altijd wel eens wat.

Meer militaire activiteit, dat is er nu ook al. En op zich ook niet zo slecht nadat we 10 jaar terug nog 'pief pief' moesten roepen van D66 bij een militaire oefening (aldus Pechtold). Toen werd al gezegd dat het leger vergroot moest worden, want we besteedden toen echt weinig van ons BBP aan het leger, maar dat werd toen door o.a. D66, PvdA/GL, CDA enz tegengehouden 'want pacifisme' enz...

En aanvallen op digitale infra zijn er nu ook al (ook bv uit China).

Dus ja, voorbereid moet je zijn, maar dat doemdenken vind ik echt nergens op slaan.

JMD

Well-known member
Wacht maar totdat voetbalwedstrijden worden uitgesteld en het schema in de war loopt !
Als het oorlog wordt wordt de competitie ook stilgelegd, dat weet je best... ;)

Ach ja... Vroeger praatte men vooral over vrede (daar groeide ik mee op in de jaren 80, de START-verdragen, terugdringen (kern)wapens, ontspanning Koude Oorlog enz), tegenwoordig lijkt men vooral uit op oorlog. Ik kan me steeds minder aan de indruk onttrekken dat een aantal politici in hoge kringen daar ook financiële belangen bij heeft.

Mario

Well-known member
Dat noodpakket, helemaal mee eens. En die oproep om contant geld in huis te hebben lijkt me ook logisch (wel ironisch dat dat nu komt van o.a. de DNB, terwijl die jarenlang steeds meer van het cash afwilden omdat ze richting de digitale euro wilden, die lijkt nu helemaal uit zicht).

Hoeveel moet je dan in huis hebben aan contant geld? In geval van fysieke oorlog is dat waarschijnlijk niets meer waard. In geval van nood zijn de winkels al geplunderd. Om te overleven heb je meer aan andere lyquide middelen.

erka

Well-known member
Gaat vooral om cyberoorlog, als het betalingsverkeer plat wordt gelegd is het handig dat je i.i.g. contant geld hebt.

Dit dus. Ik heb het idee dat veel mensen nog in traditionele oorlog denken zoals 40-45. Maar mocht er een conflict ontstaan dan zal bij ons niet fysiek zijn maar op deze manier. En als je het betalingsverkeer of het internet plat kan leggen in Nederland dan kunnen bedrijven dus niet inkopen en consumenten niet kopen en gaat er schaarste ontstaan aan van alles.

ALenstra

Well-known member
De Duitse minister van buitenlandse zaken Anna Baerbock heeft laten weten dat er in Duitsland geen plek is voor vriendjes van Assad!

Bovenaan