Maar hoe weten ze hoe de districten in 2019 gestemd zouden hebben onder de nieuwe grenzen? Alle stemmen worden toch centraal geteld in het district? Dan kan je toch niet zien uit welk deel van een district de stemmen komen?Ze hebben "others" op 19 (+1). Ik zou vragen "is dat Noord-Ierland + Hoyle?" maar ik zie +1 staan, dus het gaat om een onafhankelijke kandidaat. Dat zou bijvoorbeeld Corbyn kunnen zijn.
Die verschillen in zetels zijn overigens niet gebaseerd op het aantal behaalde zetels in 2019 of het huidige zetelaantal. Dit komt omdat de districten zijn gewijzigd. Ze hebben de zetels toegewezen op basis van hoe het district in 2019 zou hebben gestemd onder de nieuwe grenzen. CUP zou dan 372 hebben gehad ipv 365, LP 201 ipv 203,
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/2024_United_Kingdom_general_election#Notional_2019_results
Ze tellen meestal per wijk. Dus als een wijk naar een ander district gaat, kunnen ze daarmee de uitslag aanpassen zodat je alsnog kan vergelijken.Maar hoe weten ze hoe de districten in 2019 gestemd zouden hebben onder de nieuwe grenzen? Alle stemmen worden toch centraal geteld in het district? Dan kan je toch niet zien uit welk deel van een district de stemmen komen?
Waar ik woon is het bij lange na niet zo erg. Maar er zijn hele grote verschillen in de UK, en met name Engeland.
Je maakt er een grapje over, maar ook voor Brexit viel het land al op sommige plekken uit elkaar van ellende... Dat Brexit daarvoor niet de oplossing was (en het verslechtert) weten jij en ik ook, maar er moet ook niet egdaan worden alsof voor 2016 het VK wel functioneerde...Allemaal nog de gevolgen van de EU-tijd. Na de Brexit gaat het stukken beter, de resultaten daarvan zullen pas over enkele jaren zichtbaar zijn.
NSC wil wel een (redelijk) evenredig stelsel houden, slechts een deel van de zetels zouden districten zijn, vergelijkbaar met het Duitse stelsel. Het probleem hier zijn niet de districten an sich, maar het feit dat het 100% districten is met maar 1 gekozene per district.LibDem met 11 procent ongeveer 80 zetels, Farage met 14 procent 4 zetels...
En dan wil NSC hier het districtenstelsel invoeren (of iets dergelijks)...
Echt, ik ondersteun helemaal de wens dat niet de grote de meerderheid van de Kamerleden uit de regio Den Haag/Amsterdam komt, maar imo maak je met het districtenstelsel meer kapot.