Buitenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding

Heerlijk dit artikel...

En ja, de Sun is een dramakrant, maar leuke koppen maken kunnen ze wel...
The Sun steunt nu ook Labour. De laatste keer dat ze dat openlijk deden was onder Blair.

Alleen de Daily Telegraph en Daily Mail steunen Sunak nog. Die zijn niet verrassend want beiden zijn in handen van Tories.
 

Friesland

Well-known member
Exit poll BBC: Sir Keir wordt de nieuwe Britse premier.

Ze schatten zijn Labour Party in op 410 zetels. (er zijn 326 zetels nodig voor een meerderheid)
CUP op 131, dat zou een evenaring van hun laagste aantal zijn. SNP terug naar 10.
 

JMD

Well-known member
De laatste keer dat de Conservatives overigens meer dan 400 zetels haalde was in 1931... Labour deed dat pas 2x, ten tijde van Blair.
 

JMD

Well-known member
Opvallend als je naar het staatje van de BBC kijkt, alleen in Schotland wint Labour flink (18%), er zijn delen van het land waar ze zelf iets verliezen, en in de rest wint het nipt. En toch win je een heeeeeeeeele hoop zetels. De idiotie van het first past the post system...
 

Friesland

Well-known member
De LP wint 18pp in Schotland tov 2019, verliest licht in Wales en Londen, lichte winst in de rest van Engeland. Het succes zit 'm vooral in het verlies van de CUP in Engeland.
 

JMD

Well-known member
24% verlies in Noord, 29% verlies Midlands, 23% verlies Zuiden, 16% verlies Londen, 10% verlies Schotland, 18% verlies Wales voor Cons...
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De LibDems gaan dus van 8 naar 61. Dat is wel echt indrukwekkend. Ze hebben een hele goede campagne gevoerd, geconcentreerd op de regio's in het zuiden van Engeland.
 

Friesland

Well-known member
Ze hebben "others" op 19 (+1). Ik zou vragen "is dat Noord-Ierland + Hoyle?" maar ik zie +1 staan, dus het gaat om een onafhankelijke kandidaat. Dat zou bijvoorbeeld Corbyn kunnen zijn.

Die verschillen in zetels zijn overigens niet gebaseerd op het aantal behaalde zetels in 2019 of het huidige zetelaantal. Dit komt omdat de districten zijn gewijzigd. Ze hebben de zetels toegewezen op basis van hoe het district in 2019 zou hebben gestemd onder de nieuwe grenzen. CUP zou dan 372 hebben gehad ipv 365, LP 201 ipv 203,
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/2024_United_Kingdom_general_election#Notional_2019_results
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ze hebben "others" op 19 (+1). Ik zou vragen "is dat Noord-Ierland + Hoyle?" maar ik zie +1 staan, dus het gaat om een onafhankelijke kandidaat. Dat zou bijvoorbeeld Corbyn kunnen zijn.

Die verschillen in zetels zijn overigens niet gebaseerd op het aantal behaalde zetels in 2019 of het huidige zetelaantal. Dit komt omdat de districten zijn gewijzigd. Ze hebben de zetels toegewezen op basis van hoe het district in 2019 zou hebben gestemd onder de nieuwe grenzen. CUP zou dan 372 hebben gehad ipv 365, LP 201 ipv 203,
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/2024_United_Kingdom_general_election#Notional_2019_results
Hoyle wordt in de exit polls onder Labour meegeteld omdat dat zijn oorspronkelijke partij was. Dus ik denk dat het dan Corbyn gaat zijn.
 

Friesland

Well-known member
Wel een mooi verschil in politieke retoriek tussen de VS en het VK. In de VS hebben ze het vaak over "both sides of the aisle", in het VK wordt gesproken over "all sides of the aisle".
 
Bovenaan