Ja da5 zat er idd wel aan te komen toch? De tories profiteerden jarenlang van de wanorde bij labour, maar die hebben het volgens mij eeer op de rit.
Labour heeft het weer aardig op de rit onder Starmer. De partij is niet meer in de handen van de extreme vleugel en onder Starmer is er flink "schoongemaakt", de meest extreme elementen (bijvoorbeeld antisemitische gekozenen/activisten) zijn eruit getrapt en/of zelf vertrokken. De partij is nu weer stevig in handen van de gematigden. De Tories daarentegen zijn tot het bot verdeeld. Wat dat betreft heeft Sunak natuurlijk een onmogelijke taak. Zo'n verdeelde partij, het moeten opruimen van alle rotzooi van Johnson en Truss. Wat je ook van die man politiek of van zijn leiderschapskwaliteiten vindt, hier kan vrijwel niemand wat van maken.
Overigens ook ergens iemand gekozen voor een fundamentalistische moslimpartij…
Ik denk dat je de "Workers Party of Britain" bedoelt. Dat is geen fundamentalistische moslimpartij an sich, maar die hebben wel invloed daar. De partij is opgericht door George Galloway. Die man is meer dan 20 jaar geleden uit Labour gezet vanwege zijn extremistische opvattingen. Hij is/was groot fan van Saddam Hoessein, Assad, Gadaffi, Putin, Hamas, het Iraanse regime en dergelijke. Hij heeft de eerste 3 genoemde mannen allemaal bezocht en is door alledrie groots onthaalt. Hij was namens Labour lid van het Lagerhuis. Nadat hij uit de partij was gezet, is hij op eigen titel verder gegaan. Daarna heeft hij de partij "Respect" opgericht, waar hij 2 keer verkozen is als Lagerhuislid, eerst namens het district Bethnal Green in London in 2005. Die zetel verloor hij in 2010, 2 jaar later werd hij verkozen in een tussentijdse verkiezing district Bradford West (tussentijdse verkiezingen komen er als het Lagerhuislid voor dat district vertrekt of overlijdt). In 2015 verloor hij die zetel. Toen Corbyn Labour-leider werd, had hij zijn partij opgeheven in de hoop terug in Labour te komen. Corbyn zelf vond hem echter te extreem (dat wil wat zeggen!) dus dat gebeurde niet. Toen Starmer leider werd, richtte Galloway de "Workers Party of Britain" op. Bij een recente tussentijdse verkiezing in Rochdale is hij weer terug in het Lagerhuis gekomen. Hij doet vooral mee in districten met een flinke Moslim-bevolking. Die man is op veel punten extreemlinks, maar op andere punten weer grote maatjes met (extreem-)rechts. Zo is hij bevriend met Nigel Farage en voerden ze samen campagne voor Brexit. In Rochdale werd hij publiekelijk aangeprijst door Nick Griffin, voormalig leider van de British National Party die toegeeft zelf een racist en fascist te zijn. Tweede man van die partij is Chris Williamson. Hij was Lagerhuislid namens het district waar ik vroeger woonde: Derby North. Hij was vanwegen antisemitisme door Corbyn (!) uit Labour getrapt. Daarna is hij nog extremer geworden en nu is hij publiekelijk een groot fan van de eerder genoemde dictators / regimes. Ik heb nog een persoonlijke geschiedenis met hem want hij heeft mij persoonlijk en publiekelijk op sociale media door het slijk gehaald omdat ik het lef had hem op zijn gedrag aan te spreken.
Lekker fris clubje dus... Overigens hebben ze slechts 0,3% van de zetels behaald dus zo'n succes is het ook weer niet voor die partij.