Buitenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik moest direct aan jou denken,...

Blijft toch opvallend dat de premier ineens zomaar verkiezingen kan aankondigingen en dan ook op zulke korte termijn... Het is nog zes weken.
Ja, wettelijk hoeft het pas begin januari (5 jaar en 1 maand na de vorige). De meesten hadden de herfst verwacht want begin januari is natuurlijk verre van ideaal, vooral omdat je dan met kerst campagne aan het voeren bent. Zo snel al terwijl de peilingen zo dramatisch zijn voor ze is toch verrassend. Ik had het niet verwacht.

Overigens zit ik waarschijnlijk met de verkiezingen zelf in Nederland, dus ik zal redelijk wat van de campagne missen.
 

JMD

Well-known member
Maar even serieus. Het is 6 weken. Hoe ga je dan in hemelsnaam een campagne opzetten, de organisatie rond de verkiezingen in orde maken (oke, per district zijn het daar vaak maar een kandidaat of zes, maar toch).

En hoe zit dat met de districten? Die zullen niet vastliggen, want elk district heeft volgens mij ongeveer even veel mensen in dat district wonen. Dus dat kan veranderen. Of legt men de districten per 10 jaar vast ofzo?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Alle partijën hebben al een tijdje een plan klaarliggen, daar zijn ze op voorbereid. Vrijwel alle kandidaten zijn allang geselecteerd.

Kiesdistricten zijn vorig jaar vastgelegd, dat doet een onafhankelijke commissie eens in de zoveel tijd, ongeacht of er wel of geen verkiezingen aankomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ja echt, er zijn landen waar verkiezingen geen eeuwenlange voorbereidingstijd kennen zoals in Nederland.
Een voordeel van het districtensteltsel is dat partijën vaak al kandidaten lange tijd voor verkiezingen, soms al kort na de vorige, klaar hebben. Stel bijvoorbeeld dat je van de lokale Labour afdeling bent in een district die de Tories in handen hebben maar waar je denkt een goede kans te hebben om dat district op ze te heroveren. Dan gaat je kandidaat niet 6 weken vooraf eens beginnen in dat district. Vaak kies je een bekende lokale naam, bijvoorbeeld uit de plaastelijke politiek, die ervoor zorgt dat hij/zij daar regelmatig zichtbaar is. Die naamsbekendheid kan een behoorlijk verschil maken bij zwevende kiezers.

Andersom gebeurt het ook, als een district tussen Labour en de Tories gaat en je bent bijv. van de Liberal Democrats, weet je vooraf dat je geen kans maakt. Toch kan het nut hebben om al ruim van te voren zichtbaar te zijn. Landelijke verkiezingen kunnen je naamsbekendheid opleveren waar je dan de vruchten van kan plukken bij lokale verkiezingen. De Liberal Democrats & Green Party maken daar vaak slim gebruik van, beide partijën zijn vaak veel succesvoller in lokale verkiezingen dan op landelijk niveau.
 

Mario

Well-known member
Die Sunak is volgens mij wel een van de meest onzichtbare premiers die de VK de laatste jaren heeft gehad. Er is de laatste jaren sowieso veel wisseling van de wacht geweest wat premiers betreft.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Die Sunak is volgens mij wel een van de meest onzichtbare premiers die de VK de laatste jaren heeft gehad. Er is de laatste jaren sowieso veel wisseling van de wacht geweest wat premiers betreft.
In oktober wordt het 15 jaar dat ik in het Verenigd Koninkrijk woon. Als de peilingen er niet enorm naast zitten, krijgen we binnenkort al de zevende premier in die periode: Gordon Brown, David Cameron, Theresa May, Boris Johnson, Liz Truss, Rishi Sunak en straks Keir Starmer.
 

JFK

Well-known member
Die Sunak is volgens mij wel een van de meest onzichtbare premiers die de VK de laatste jaren heeft gehad. Er is de laatste jaren sowieso veel wisseling van de wacht geweest wat premiers betreft.
Ik vind hem eerlijk gezegd niet zo verkeerd.
Liever onzichtbaar dan het gestuntel van zijn voorgangers Truss en May of die dikke clown Boris.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik vind hem eerlijk gezegd niet zo verkeerd.
Liever onzichtbaar dan het gestuntel van zijn voorgangers Truss en May of die dikke clown Boris.
Ja, hij is zeker beter dan die 3 voor hem. Maar het was vooraf al onbegonnen werk natuurlijk. Zijn voorgangers, en vooral Truss, hebben zo'n rotzooi en zo'n verdeelde partij achter gelaten dat niemand daar nog wat van kan maken.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Er zijn heel veel lagerhuisleden die zich niet herkiesbaar stellen, 117 van de 650, veel meer dan normaal. De meesten zijn Tories. Daar zitten redelijk wat prominenten tussen, zoals oud-premiers Theresa May & Liz Truss en oud ministers van financiën Kwasi Kwarteng (van de dramatisch uitgepakte begroting onder Liz Truss) en Sajid Javid. Ook van andere partijën zijn er prominenten die eruit stappen, zoals oud SNP-fractievoorzitter Ian Blackford en wat oud-ministers van Labour uit de tijd van Blair. Een aantal zullen proberen namens een andere partij of op eigen titel herkozen te worden. Voornaamste daarvan is Jeremy Corbyn, de vorige verkiezingen nog Labour-leider, maar nu persona non grata in de partij. Hij gaat proberen als onafhankelijk lagerhuislid in zijn district herkozen te worden. Meestal mislukken zulke pogingen, maar Corbyn is lokaal erg populair dus het zou hem zomaar kunnen lukken.
 

Mario

Well-known member
Het is natuurlijk een complot tegen hem vanuit de overheid, en half Ameika gelooft dat ook.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
In reactie op de uitslag van de Europese parlementsverkiezingen in Frankrijk heeft Macron het de Franse tweede kamer ontbonden. Verkiezingen zijn 30 juni, eventuele tweede rondes 7 juli. Zie, @JMD, het kan nog sneller.

Het is voor het eerst sinds 1997 dat het parlement voortijdig wordt ontbonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
In reactie op de uitslag van de Europese parlementsverkiezingen in Frankrijk heeft Macron het de Franse tweede kamer ontbonden. Verkiezingen zijn 30 juni, eventuele tweede rondes 7 juli. Zie, @JMD, het kan nog sneller.

Het is voor het eerst sinds 1997 dat het parlement voortijdig wordt ontbonden.

Nederland met zijn half jaar voorbereidingstijd....
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan