Buitenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De Europese verslaggever van Trouw (!) was vanochtend op de Schotse radio. Hij zei dat er een groot probleem is met een verlenging van 3 maanden en dat heeft te maken met de Europese verkiezingen. Het VK hoeft dan niet mee te doen aan die verkiezingen, maar mocht het VK alsnog Brexit intrekken, dan heb je een groot probleem als er hier geen verkiezingen geweest zijn. De Europese verkiezingen zullen dan volgens de nieuwe verdeling gehouden zijn, de meeste landen (waaronder Nederland) krijgen extra zetels als vervanging van de Britse zetels. Het nieuwe Europees parlement begint dan op 2 juli, maar als het VK toch lid blijft is dat Parlement ongeldig zonder Britse vertegenwoordigers. Dat zou kunnen betekenen dat de verkiezingen opnieuw gehouden moeten worden in heel Europa.

Atreides

Well-known member
De Europese verslaggever van Trouw (!) was vanochtend op de Schotse radio. Hij zei dat er een groot probleem is met een verlenging van 3 maanden en dat heeft te maken met de Europese verkiezingen. Het VK hoeft dan niet mee te doen aan die verkiezingen, maar mocht het VK alsnog Brexit intrekken, dan heb je een groot probleem als er hier geen verkiezingen geweest zijn. De Europese verkiezingen zullen dan volgens de nieuwe verdeling gehouden zijn, de meeste landen (waaronder Nederland) krijgen extra zetels als vervanging van de Britse zetels. Het nieuwe Europees parlement begint dan op 2 juli, maar als het VK toch lid blijft is dat Parlement ongeldig zonder Britse vertegenwoordigers. Dat zou kunnen betekenen dat de verkiezingen opnieuw gehouden moeten worden in heel Europa.

Lang verhaal kort. Europa gaat dus niet akkoord met een verlenging van drie maanden zonder een tussentijdse EP-verkiezing van de Britten.

JMD

Well-known member
Europa gaat dus niet akkoord met een verlenging van drie maanden zonder een tussentijdse EP-verkiezing van de Britten.

En terecht lijkt me. Ze zitten in dat geval in juni nog in de EU, dus horen er verkiezingen te zijn. Als dan het VK idd uiteindelijk de EU verlaat dan kan adhv de verkiezingsuitslag de zetels herverdeeld worden (of althans: kan berekend worden welke partijen er zetels bijkrijgen)

Kralinger

Administrator
Forumleiding
En terecht lijkt me. Ze zitten in dat geval in juni nog in de EU, dus horen er verkiezingen te zijn. Als dan het VK idd uiteindelijk de EU verlaat dan kan adhv de verkiezingsuitslag de zetels herverdeeld worden (of althans: kan berekend worden welke partijen er zetels bijkrijgen)

Zoiets had je eerder ook al. Er waren Europese Verkiezingen voor een verdrag er doorheen was wat o.a. Nederland extra zetels zou opleveren. Ze hebben bij de uitslag van de verkiezingen al direct berekend welke partij op de extra zetel aanspraak maakte. Toen dat verdrag er uiteindelijk doorheen was kreeg die partij (ik weet niet meer welke) uiteindelijk ook die extra zetel.

Edit: die partij was de PVV

Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Lang verhaal kort. Europa gaat dus niet akkoord met een verlenging van drie maanden zonder een tussentijdse EP-verkiezing van de Britten.

Tusk heeft zojuist bevestigd dat een verlenging maximaal tot 23 mei is onder de voorwaarde dat volgende week de deal door het Lagerhuis komt.

JMD

Well-known member
Tusk heeft zojuist bevestigd dat een verlenging maximaal tot 23 mei is onder de voorwaarde dat volgende week de deal door het Lagerhuis komt.
Wanneer is die deal wel/niet door het Lagerhuis? Volgende week vrijdagavond ofzo? Categorie de druk er vol op zetten... Of je stemt voor de deal of we liggen over 3 uur uit de EU met een no-deal....

JMD

Well-known member
De christendemocratische EVP-fractie
in het Europees Parlement heeft de
Hongaarse Fidesz-partij geschorst.Dat
betekent dat de partij van premier
Orb?n voorlopig niet aan vergaderingen
mag meedoen en ook geen kandidaten voor
bestuursposten mag leveren.

In de tussentijd onderzoeken prominente
christendemocraten of en wanneer Fidesz
weer volwaardig lid kan zijn.

Dertien nationale partijen,waaronder
het CDA,wilden Fidesz uit de fractie
zetten vanwege de anti-Europese koers
en het harde anti-migratiebeleid van
Orb?n.EC-voorzitter Juncker had op een
royement van Fidesz aangedrongen.
(Bron : TT)

Dat de EVP Fidesz schorst snap ik wel, en mogen zij ook doen. Maar die Juncker blijft maar niet snappen dat er ook mensen tegen de EU zijn.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Wanneer is die deal wel/niet door het Lagerhuis? Volgende week vrijdagavond ofzo? Categorie de druk er vol op zetten... Of je stemt voor de deal of we liggen over 3 uur uit de EU met een no-deal....

Vermoedelijk dinsdag of woensdag. Met de gegarandeerde uitstel als het doorgaat, zal de motie voldoende veranderd zijn om nieuw voorgelegd te worden. Als die stemming het niet haalt, is alleen langdurige verlenging (met dus Europese verkiezingen) mogelijk.

JMD

Well-known member
De EU geeft het Verenigd Koninkrijk
uitstel voor de brexit tot 22 mei.Dat
betekent dat het gevaar van een no-
deal-brexit op 29 maart is geweken.

Voorwaarde voor het uitstel is dat het
Lagerhuis instemt met een brexitdeal.
Gebeurt dat niet,dan krijgen de Britten
tot 12 april om een ander plan aan de
EU te presenteren.Die datum is gekozen
omdat de Britten dan nog kunnen meedoen
aan de Europese verkiezingen.

Premier May stemt in met de voorwaarden
die de EU aan het uitstel verbindt,zei
ze in Brussel.Ze voegde eraan toe dat
ze liever een no-deal-brexit heeft dan
deelname aan de Europese verkiezingen.
(Bron:TT)

En als er op 12 april geen plan ligt, dan wel no-deal Brexit per 12 april?

Max

Administrator
Forumleiding
No-deal Brexit per 22 mei dan denk ik of idd langdurig uitstel en Europese verkiezingen in de UK.

Ska P 187

Well-known member
Wat een tegenvaller, hebben ze de mogelijkheid de druk echt op te voeren kicken ze het blikje weer down(ing) the street.
Dat uitstellen van die beslissing dat doet nog de meest economische pijn, maar geen van die bitches, nu EU blijkbaar ook niet, wil verantwoording nemen cq durft de streep te zetten tot hier en niet verder.

Atreides

Well-known member
Ze lijken toch voorzichtig een grens te stellen.

Dat lijkt me een understatement.Drie nogal harde grenzen die de hele Brexit wel eens onderuit kunnen halen.

Dat uitstellen van die beslissing dat doet nog de meest economische pijn, maar geen van die bitches, nu EU blijkbaar ook niet, wil verantwoording nemen cq durft de streep te zetten tot hier en niet verder.

Dat lijkt me echt een enrome misvatting.

Een non-deal doet het meeste pijn.

Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Kim-Jong Un is herkozen in Noord Korea met 100% van de stemmen op een opkomst van 99,99%.

Toch knap...

Max

Administrator
Forumleiding
Kim-Jong Un is herkozen in Noord Korea met 100% van de stemmen op een opkomst van 99,99%.

Toch knap...

Rutte kan een hoop van die man leren. Bij de Tweede Kamer verkiezingen hier een stuk lagere opkomst en lang niet iedereen stemde netjes op Rutte. Ik wil niet direct met een beschuldigende vinger naar iemand wijzen, maar ik vermoed dat Leo stout is geweest.

Bovenaan